Levný chevrolet v EuroNCAP zklamal: 1,5 hvězdičky pro aveo

  • 99
Katastrofálně dopadl nárazový test Chevroletu Aveo, který zkoušce bezpečnosti podrobila společně s dalšími pěti vozy mezinárodně uznávaná organizace Euro NCAP. Společné s levným chevroletem bezpečnostní technici rozbíjeli Peugeot 207, Alfu Romeo 159, Suzuki SX4, Hyundai Tucson a Kii Cerato.

Většina nových automobilů dnes při nárazových testech na ochranu posádky získává alespoň čtyři, případně plný počet, tedy pět hvězdiček.

Pozdvižení v minulém roce způsobila v Česku prodejně velmi úspěšná Dacia Logan, která v testech Euro NCAP získala hvězdičky jen tři.

Stejného výsledku v posledním kole testů nyní dosáhla i Kia Cerato. Ještě hůř ale dopadl sedan Chevrolet Aveo, který se tento měsíc začíná prodávat i v tuzemsku.

Nejhorší výsledek
Chevrolet Aveo za ochranu posádky získal jen jednu a půl hvězdičky. Takto špatného skóre naposledy dosáhl minivůz Fiat Seicento před šesti lety.

Chevrolet Aveo

ochrana posádky:1,5*
ochrana dětí****
ochrana chodců***

Peugeot 207

ochrana posádky*****
ochrana dětí****
ochrana chodců***

Alfa Romeo 159

ochrana posádky*****
ochrana dětí****
ochrana chodců*

Suzuki SX4

ochrana posádky****
ochrana dětí***
ochrana chodců***

Hyundai Tucson

ochrana posádky****
ochrana dětí***
ochrana chodců*

Kia Cerato

ochrana posádky***
ochrana dětí***
ochrana chodců*

Může za to především špatný výsledek čelního nárazu, při kterém se chevroletu zbortil přední sloupek. Posunul se i volant, který po nárazu mohl řidiči způsobit smrtelné zranění.

"Některé prvky palubní desky představují ohrožení pro kolena a stehna pasažérů na předních sedadlech," uvedl předseda Euro NCAP Claes Tingvall.

Pro srovnání: posledním kolem testů prošel i Peugeot 207 z kategorie nejmenších aut. Jeho čelní náraz uskutečněný v rychlosti 64 km/h byl ohodnocen maximem - 16 body - čelní náraz Chevroletu Aveo pouze třemi. Lépe už si aveo vedlo při ochraně dětí a chodců. V těchto kategoriích se drží v lepším průměru.

Výsledek testu je určitě zklamáním i pro automobilku Chevrolet. Obchodní strategie však nutí k zachování kamenné tváře.

"Aveo vyhovuje a v pozitivním smyslu překračuje všechny zákonné bezpečnostní požadavky trhů, na kterých se prodává. Nicméně spolu s experty Euro NCAP vyhodnocujeme výsledky testů," komentuje výsledky testu Martin Hejral z českého zastoupení značky Chevrolet.

Dalším vozem, který rovněž dosáhl dnes už jen podprůměrného výsledku, je Kia Cerato, která za ochranu posádky získala tři hvězdičky.

Při čelním nárazu byl nejvíc nebezpečný tlak bezpečnostního pásu, který působil na hruď spolujezdce. Ještě větší riziko pro stejnou část těla představoval náraz z boku simulovaný v rychlosti 50 km/h. Z možných 18 bodů jich Kia Cerato získala jen osm.

Malý peugeot bodoval
Důkazem, že bezpečnost aut se už dávno netýká jen těch největších modelů, je výsledek testu Peugeotu 207, který byl představen ženevském autosalonu.

Za ochranu posádky získal maximální počet hvězdiček, za ochranu dětí čtyři hvězdičky z pěti a za ochranu chodců tři hvězdičky ze čtyř.

Historického výsledku v dějinách automobilky dosáhla i Alfa Romeo s modelem 159. "Je to první vůz této značky, který za ochranu posádky získal pět hvězdiček," uvedl Claes Tingvall, který však zároveň upozornil na fakt, že agresivně vyhlížející kapota Alfy 159 nedostatečně chrání chodce. Důsledkem je zisk jediné hvězdičky.

Dnes už standardního výsledku dosáhla zbývající dvě auta - Suzuki SX4 a Hyundai Tuscon. Za nejvíce sledovanou ochranu posádky oba vozy obdržely čtyři hvězdičky.

Jak Suzuki SX4, tak i Hyundai Tuscon dosáhly úspěchu při nárazu z boku, kdy získaly maximální počet bodů. Tyto vozy se naopak rozcházejí v hodnocení ohleduplnosti vůči chodcům. V této kategorii vede korejský hyundai.

Důkazem toho, že organizace Euro NCAP ve svém hodnocení neopomíná ani zdánlivé maličkosti, je fakt, že právě tuscon ztratil body za chybějící zařízení, jež by řidiče upozornilo na nezapnutý bezpečnostní pás.

Další ztrátu cenných bodů zapříčinila například i nemožnost vypnutí airbagu na místě spolujezdce.

***

Chevrolet Aveo v testu

Pohledný kabát, technika s rozpaky ...VÍCE

Alfa Romeo 159: ochrana posádky - 5 hvězdiček, ochrana dět - 4 hvězdičky, ochrana chodců - 1 hvězdička

Peugeot 207: ochrana posádky - 5 hvězdiček, ochrana dětí - 4 hvězdičky, ochrana chodců - 3 hvězdičky

Chevrolet Aveo: ochrana posádky - 1,5 hvězdičky, ochrana dětí - 4 hvězdičky, ochrana chodců - 3 hvězdičky

kia Cerato: ochrana posádky - 3 hvězdičky, ochrana dětí - 3 hvězdičky, ochrana chodců - 1 hvězdička

Suzuki SX4: ochrana posádky - 4 hvězdičky, ochrana dětí - 3 hvězdičky, ochrana chodců - 3 hvězdičky

Hyundai Tucson: ochrana posádky - 4 hvězdičky, ochrana dětí - 3 hvězdičky, ochrana chodců - 1 hvězdička