Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Levný fiat pro Evropu, auto na stlačený vzduch pro Indii

  10:00aktualizováno  13:49
"Italská automobilka Fiat uvažuje o výrobě levných aut pro Evropu a Asii, jenž by se mohly podobat levnému rodinnému modelu Logan konkurenčního Renaultu," řekl generální ředitel společnosti Sergio Marchionne. Italská automobilka už pomáhá indickému koncernu Tata s vývojem masového auta pro tamní trh. Superlevný vůz bude možná jezdit na stlačený vzduch.

Auto na stlačený vzduch MDI Eolo | foto: MDI

"Tato otázka je na stole a nyní se jedná o tom, jak tuto platformu vyvineme a kde ji budeme vyrábět," uvedl Marchionne k výrobě levného Fiatu. "Tento automobil by mohl mít kořeny v koncepci Loganu," dodal.

Úvahy počítají s maximálním využitím výrobních kapacit fabriky v polském městě Tychy. Časem by z ní mohlo vyjíždět až 530 tisíc fiatů ročně. Mluví se také o využití výrobních kapacit na Sicílii. Šeptá se, že by levné světové auto mohlo oprášit legendární jméno Uno.

Fiat nyní pomáhá s vývojem levného vozu indické automobilce Tata. "Vkládáme velké naděje do spolupráce s Fiatem. Můžeme společně mnoho dokázat," řekl prezident Tata Motors Ratan Tata na začátku března. "Jsem si jistý, že naši spolupráci ještě prohloubíme," dodal.

Podle Taty je ještě brzy o superlevném autě blíže mluvit. Má to však být revoluční auto, především cenou. Prozatím se mluví o ceně sto tisíc rupií (2200 dolarů) pro indický trh. Auto by mělo vyjíždět z továrny ve východoindickém městě Bengala, do které Tata zainvestuje 173 milionů eur.

Know-how pro vývoj auta pro miliardovou zemi dodá kromě Fiatu také firma MDI. Fiat dostane na starosti design a vývoj mechaniky auta. Francouzsko-italská firma MDI by mohla dodat převratnou pohonnou jednotku, využívající stlačený vzduch.

Auto poháněné vzduchem jménem Eolo představil v roce 2001 na autosalonu v Bologni Guy Négre - majitel firmy MDI.

Stlačený vzduch je uchováván za velmi nízkých teplot a vysokých tlaků (kolem 300 barů) v nádržích pod podlahou. Pro "nabití" je třeba auto připojit na přibližně 6 hodin do elektrické sítě. Speciální systém pak vzduch "vstřikuje do válců" o objemu 567 ccm. Pohonná jednotka má mít výkon 25 koní.  Eolo umí uhánět až 110kilometrovou rychlostí. Podle propočtů by mělo sto kilometrů jízdy vyjít na jeden dolar. Z výfuku jde pouze studený vzduch o teplotě -20 stupňů Celsia.

Guy Négre pracuje na autě na stlačený vzduch od roku 1990, první měly mít dojezd přibližně 200 kilometrů, zahájení sériové výroby byla plánováno na rok 2003, dodnes se však nepodařilo vyřešit problém s chlazením. Francouzský vynálezce nyní podepsal smlouvu s Ratanem Tatou o poskytnutí patentu pro vývoj indické "lidovky".

 

Autoři: ,


Témata: Fiat, Lidovky, Renault, Tata, Tata

Nejčtenější



Další z rubriky

VIDEO: Škodu Kodiaq RS trénuje v Zeleném pekle legendární závodnice

Škoda Kodiaq RS při testech na severní smyčce okruhu Nürburgring

Je jen málo žen, které umí jezdit na nejslavnějším okruhu světa, německém Nürburgringu, jako Sabine Schmitzová. Německá...

Peugeot chystá nádherný kombík. Bude to lék na SUV-mánii?

Peugeot 508 SW 2019

Po jarní premiéře sedanu 508 představil Peugeot jeho praktičtější variantu kombi. Obě varianty jsou velmi povedené a...

Vlajková loď Citroënu se představuje Evropě. Je to SUV bez 4x4 s tříválcem

Citroen C5 Aircross

Citroën zcela překopal nabídku svých modelů. Naposled přišla řada na nejvyšší model C5. Tradiční sedan a kombi...

Najdete na iDNES.cz