Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Levný fiat pro Evropu, auto na stlačený vzduch pro Indii

  10:00aktualizováno  13:49
"Italská automobilka Fiat uvažuje o výrobě levných aut pro Evropu a Asii, jenž by se mohly podobat levnému rodinnému modelu Logan konkurenčního Renaultu," řekl generální ředitel společnosti Sergio Marchionne. Italská automobilka už pomáhá indickému koncernu Tata s vývojem masového auta pro tamní trh. Superlevný vůz bude možná jezdit na stlačený vzduch.

Auto na stlačený vzduch MDI Eolo | foto: MDI

"Tato otázka je na stole a nyní se jedná o tom, jak tuto platformu vyvineme a kde ji budeme vyrábět," uvedl Marchionne k výrobě levného Fiatu. "Tento automobil by mohl mít kořeny v koncepci Loganu," dodal.

Úvahy počítají s maximálním využitím výrobních kapacit fabriky v polském městě Tychy. Časem by z ní mohlo vyjíždět až 530 tisíc fiatů ročně. Mluví se také o využití výrobních kapacit na Sicílii. Šeptá se, že by levné světové auto mohlo oprášit legendární jméno Uno.

Fiat nyní pomáhá s vývojem levného vozu indické automobilce Tata. "Vkládáme velké naděje do spolupráce s Fiatem. Můžeme společně mnoho dokázat," řekl prezident Tata Motors Ratan Tata na začátku března. "Jsem si jistý, že naši spolupráci ještě prohloubíme," dodal.

Podle Taty je ještě brzy o superlevném autě blíže mluvit. Má to však být revoluční auto, především cenou. Prozatím se mluví o ceně sto tisíc rupií (2200 dolarů) pro indický trh. Auto by mělo vyjíždět z továrny ve východoindickém městě Bengala, do které Tata zainvestuje 173 milionů eur.

Know-how pro vývoj auta pro miliardovou zemi dodá kromě Fiatu také firma MDI. Fiat dostane na starosti design a vývoj mechaniky auta. Francouzsko-italská firma MDI by mohla dodat převratnou pohonnou jednotku, využívající stlačený vzduch.

Auto poháněné vzduchem jménem Eolo představil v roce 2001 na autosalonu v Bologni Guy Négre - majitel firmy MDI.

Stlačený vzduch je uchováván za velmi nízkých teplot a vysokých tlaků (kolem 300 barů) v nádržích pod podlahou. Pro "nabití" je třeba auto připojit na přibližně 6 hodin do elektrické sítě. Speciální systém pak vzduch "vstřikuje do válců" o objemu 567 ccm. Pohonná jednotka má mít výkon 25 koní.  Eolo umí uhánět až 110kilometrovou rychlostí. Podle propočtů by mělo sto kilometrů jízdy vyjít na jeden dolar. Z výfuku jde pouze studený vzduch o teplotě -20 stupňů Celsia.

Guy Négre pracuje na autě na stlačený vzduch od roku 1990, první měly mít dojezd přibližně 200 kilometrů, zahájení sériové výroby byla plánováno na rok 2003, dodnes se však nepodařilo vyřešit problém s chlazením. Francouzský vynálezce nyní podepsal smlouvu s Ratanem Tatou o poskytnutí patentu pro vývoj indické "lidovky".

 

Autoři: ,


Témata: Fiat, Lidovky, Renault, Tata, Tata


Nejčtenější

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Další z rubriky

Honda Urban EV Concept
OBRAZEM: Elektrický sen doktora Blažeje, to je nádherná hondička

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Doktor Arnošt Blažej jezdil civikem první generace do nemocnice na kraji města a snilo o něm celé Československo (o autě pánové, o fešákovi Arnoštovi dámy)....  celý článek

Pilot Formule 1 Lewis Hamilton představil na autosalonu ve Frankfurtu...
Auťák z jiné planety: Mercedes-AMG Project One je ochočená formule

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Ještě nikdy nemělo silniční auto tak blízko k formuli 1 jako chystaný Mercedes-AMG Project One. Supersport má uzavřenou karoserii a dvě místa v kabině, jinak...  celý článek

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.