Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Levný jetý diesel žádá opravy

  10:54aktualizováno  10:54
Vůz, který redakce pořídila do dlouhodobého testu, pochází z bazaru AAA Auto Praha.
Vůz, který redakce pořídila do dlouhodobého testu, pochází z bazaru AAA Auto Praha. Cena Peugeotu 405 s turbodieselem 1.9 byla stanovena na 89 tisíc korun.

Prodejce přímo na ploše o vozu řekl, že byl zřejmě lehce havarovaný vzadu na kufr, a že by doporučoval reznoucí skvrnku ošetřit například rezistinem. Ochotně redaktory - vystupující jako řadoví zájemci - provezl na zhruba šestikilometrovém okruhu. Motor přitom hnal ihned od počátku do otáček, aby demonstroval zátah turba. Auto na svůj věk celkem dobře sedělo a pečlivě vyčištěný a naleštěný interiér působil velmi vstřícně. Stav tachometru byl 166 000.

Údajně vadný závit

Po návratu z demonstrační jízdy se ukázalo, že odkudsi kolem uzávěru chladicího systému uniká fridex. Prodejce prohlásil, že nesedí závit, a že než vyřídíme formality, mechanici autobazaru tuto drobnost odstraní. Ono vyřizování dokladů bylo poměrně zdlouhavé, i když redaktoři měli peníze v hotovosti připravené. Pikantérií na celém obřadu placení byl telefonát jedné z úřednic o den později, kdy žádala odfaxování kopie občanského průkazu, i když jej měla k dispozici na stole nejméně hodinu při přípravě smlouvy. U právě koupeného auta byly patrné některé závady už v době placení, proto vůz zamířil do malé opravny. Motto testu je: chovat se jako ten, kdo kupuje laciný ojetý vůz, a tak by servis neměl být svěřován finančně nákladnému značkovému opravci, ale menším firmám nebo živnostníkům s garáží. Kromě oprav požádali redaktoři navíc o preventivní výměnu rozvodového řemenu, revizi všech náplní, preventivní výměnu termostatu a vyčistění světlometů. Řemen mechanik vyměnil bez problému, náplně se ukázaly být čerstvé, ale tím úspěšnost prvního zásahu prakticky skončila. Mnoho závad se bez náhradních dílů neobešlo, ovšem nové by vyšly na hodně peněz. Proto budou zdrojem dílů vrakoviště, což ovšem žádá zhruba týden času. Úspora by se přitom měla pohybovat v řádech tisíců korun.

Závada byla mnohem komplikovanější

Nejvážnější problém se ukázal při opravě topení. Do chladicí soustavy unikají výfukové plyny, takže celý okruh je pod silným tlakem. Dokonce takovým, že chladicí směs uniká přes uzávěr. Zde je tedy skutečná příčina unikání fridexu, nikoliv z důvodu netěsnosti uzávěru, jak tvrdil zaměstnanec bazaru. Nejprve měl mechanik podezření na špatné těsnění pod hlavou. Po složité demontáži konstatoval, že těsnění je prakticky nové, hlava prasklinu nemá. Zato vložky nejméně dvou válců prasklé jsou. Navrhl tedy následující varianty řešení: motor bez opravy zkompletovat a prodat, a sehnat na vrakovišti jiný (zhruba za 20 tisíc korun). Druhou možností je praskliny vyvařit a vybrousit, což by odhadem přišlo na deset tisíc korun a tři týdny času. Právě na tuto možnost padla volba. O provozu jetého Peugeotu budeme čtenáře průběžně informovat.

Závady zjevné při nákupu

* nefunkční ukazatel stavu paliva
* neseřízená světla
* některé žárovky zabarvené do modra

* nefunkční spínač vytápění zadního okna
* nespolehlivé relé žhavení - zapíná jen občas
* nefunkční spínač stahování předních oken z místa řidiče
* chybějící záložní sada žárovek
* chybějící výstražný trojúhelník a lékárna
* nefunkční topení
* křivé dveře u řidiče
* nefunkční otáčkoměr

Dosud vynaložené náklady

* nákup vozu 89 000 Kč
* půlroční povinné ručení pořízené přímo u prodejce 1000 Kč
* oprava rozvodů včetně materiálu 2380 Kč
* oprava elektroinstalace včetně materiálu 980 Kč

Vozy dosud dlouhodobě testované v MF DNES

Škoda Octavia 1.8 20V SLX 1)
Škoda Octavia 1,8 Turbo kombi 2)
Škoda Felicia 1.3 LXi 3)
Ford Mondeo 1.8 16V GLX 4)
Škoda Fabia 1.4 16V Elegance 3)
Opel Vectra 1.6i 4)

Poznámky:
1) testována jako nová na 30 000 km
2) testována jako nová na 15 000 km
3) testována jako nová na 40 000 km
4) testován jako jetýna 40 000 km
Pramen: MF DNES

Veškeré dlouhodobé testy osobních automobilů, které redakce organizuje od roku 1996, platí v nákladech na provoz, údržbu i výbavu vydavatel MF DNES, společnost MAFRA. Ojetiny Ford Mondeo, Opel Vectra a čerstvě i Peugeot 405 kupovala firma v náhodně vybraných autobazarech, Škodu Felicia u škodováckého dealera. Dvě Škody Octavia a Škodu Fabia získala v dražbách pro Konto Paraple ve prospěch lidí ochrnutých po úrazech míchy, jichž v zemi ročně přibývají zhruba dvě stovky. (hč)

Autor:




Nejčtenější

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.