Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Levných aut je dost, ale chybí kvalita

aktualizováno 
Chybí zdejšímu trhu o jetin nejžádanější automobily v ceně do 100 tisíc korun? Nebo je těchto vozů, které tvoří až 80 procent obchodu, dostatek? "Pravda je jedno i druhé," odpovídá znalec zdejšího trhu použitých automobilů Tomáš Pánek, vedoucí prodeje ojetin v pražském Autocentru Na Strži.
Chybí zdejšímu trhu o jetin nejžádanější automobily v ceně do 100 tisíc korun? Nebo je těchto vozů, které tvoří až 80 procent obchodu, dostatek? "Pravda je jedno i druhé," odpovídá znalec zdejšího trhu použitých automobilů Tomáš Pánek, vedoucí prodeje ojetin v pražském Autocentru Na Strži. "Početně auta do 100 tisíc korun jsou, ovšem chybí populární modely, a zejména zachovalá a kvalitní malá vozidla hlavně v pětidveřových verzích, modely s karoseriemi kombi a s naftovými motory."

Kterých značek a modelů se nedostává?

Ve stotisícové kategorii chybějí hlavně nejmladší a velmi žádané Škody Favorit a Forman, Fordy Fiesta, Peugeoty 205, Volkswageny Golf a podobně. Poptávka naopak klesá po velkých a provozně drahých autech. Tak se stává, že například Citroën XM se dnes dá sehnat levněji než Škoda Forman.

Dovoz levných a kvalitních ojetin, jaké by se na trhu mohly nabídnout v cenové kategorii do 100 tisíc korun a reprezentují je třeba zrovna zmíněné starší Peugeoty 205 či Fordy Fiesta, Oply Kadett, Volkswageny Golf II a podobně, je od loňska omezen. Jak se s tím trh vyrovnává?

Je poměrně dost automobilů, které jsme si zvykli vídat v cenové kategorii do 150 tisíc korun. Ty navíc s každým rokem stárnou, a lze tedy očekávat, že se přesunou mezi vozy, kterých je nedostatek: mezi auta do stotisícové ceny. Do 100 tisíc korun tak lze dnes sehnat už víc jetou bílou Škodu Felicia, Opel Astra, Opel Corsa, Renault 19, Volkswagen Golf III... Ve větší míře se taková auta na trhu ojetin objeví do několika měsíců.

Jak si vysvětlit, že vozidel v ceně do 100 tisíc korun je dost i málo?

Trh ojetin se v Česku kultivuje, lidé jsou v nákupu starších aut mnohem obezřetnější než dřív - snad i po špatných zkušenostech z nedávných časů. To znamená, že preferují kvalitu a odmítají vozy ve špatném technickém stavu, vraky dovezené ze Západu po těžkých haváriích a mnohdy velmi špatně až nebezpečně opravené, nechtějí ani automobily bez prokazatelné minulosti... Dnes není problém vidět v bazaru auto za třetinu ceny, než je obvyklé, a přesto o něj není zájem. Dobrých vozů ubývá i v situaci, kdy lidé šetří čím dál víc, a proto méně utrácejí za servis. Výsledkem toho je fakt, že levnější auta zdaleka nejsou v tak dobrém stavu jako za naší západní hranicí.

Byla by nabídka zdejších bazarů lepší, kdyby vloni, po třech letech výjimky, nedošlo ke zpřísnění požadavků pro dovoz ojetin ze zahraničí?

Zřejmě ano - pokud se týká levnějších, ale kvalitních Fordů Fiesta, Peugeotů 205, Volkswagenů Golf II, Oplů Astra a podobně.

Autor:



Nejčtenější



Další z rubriky

Tesla Model S je méně ekologická než diesely, ukázala analýza ADACu

auto, spaliny, diesel (ilustrační snímek)

Německý autoklub se ve svém aktuálním testu nesoustředil jen na emise, které vznikají při provozu, ale i na výrobu...

Nový systém pozná, že hrozí akvaplaning. Data předá ostatním motoristům

Continental vyvíjí systém varování před  akvaplaningem

Pozor na akvaplaning! Continental vyvíjí systémy, které řidiče varují před hrozícím smykem. Data ze senzorů a využití...

Vyznáte se v typech karoserií? S našim přehledem se z vás stane profík

Opel Astra Sports Tourer

Kombík od kabrioletu pozná snad každý. Víte však, co je třeba landaulet, nebo jak se liší roadster od targy? Přinášíme...

Najdete na iDNES.cz