Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Levným autům patří budoucnost, navrch má zatím dacia

  12:00aktualizováno  12:00
V Indii se právě představuje Tata Nano s cenovkou pod hranicí 50 tisíc korun, Škoda připravuje levnější a jednodušší verzi Fabie, Renault slaví úspěchy s levnou a přitom docela prostornou Dacií Logan.

Dacia Logan MCV | foto: Dacia

Zatímco zavedené automobilové trhy bohaté západní Evropy, Severní Ameriky a Japonska v nejbližší době nezaznamenají nárůst prodejů nových aut, rostoucí ekonomiky zaplaví automobily.

Předpovídá to studie Centra pro automobilový výzkum se sídlem ve Spojených státech amerických.

Počty jsou jednoduché. Tři nejbohatší světové regiony nacházejí stále stejný počet zákazníků pro nová auta a nic se na tom nezmění ani v budoucnu.

V roce 2002 se na severoamerickém kontinentě, v Japonsku a západní části Evropy prodalo 38 milionů nových aut. Loni to bylo asi 37 milionů a v roce 2020 by se mělo podle tvůrců studie prodat v nejbohatších zemích ke 39 milionům aut ročně.

Zcela jinak se prodeje vozů vyvíjejí na trzích, které se chlubí ekonomickým růstem.

Jestliže se v roce 2000 prodalo v zemích jako je Indie, Čína, východní Evropa nebo Latinská Amerika dohromady 10 milionů aut, loni už to byl dvojnásobek.

A v roce 2020 už tyto chudší, ale rychle se rozvíjející regiony spolknou až 36 milionů aut. Tvrdí to studie Centra pro automobilový výzkum.

Přesto ještě nějakou dobu zůstanou jejich obyvatelé chudší. Největší zájem se v těchto zemích očekává o auta v cenách od dvou do sedmi tisíc dolarů. To je do 130 tisíc korun.

Nelze se proto divit, když se automobilky začínají předhánět v tom, která nabídne levnější auto. Chudší země, jejichž občané na auto nebyli schopni dlouho našetřit, najednou peníze pro levný vůz získávají.

Autor studie, kterým je Ferdinand Dudenhöffer, považuje za největší úspěch mezi levnými auty spuštění výroby Dacie Logan. Odhaduje, že v roce 2010 se ročně prodá milion těchto vozů.

Auto rumunské značky, již vlastní Renault, označuje Ferdinand Dudenhöffer za největší úspěch v dějinách automobilů.

Podle něj má dacia náskok také ve srovnání s různě "odtučněnými" či na výbavě ochuzenými vozy, jak to plánuje Škoda s Fabií.

Důvodem je skutečnost, že lidé v rostoucích ekonomikách chtějí za své peníze prostorný vůz, a v tomto ohledu Dacia Logan nad levnou Škodou Fabia vítězí.

Autoři:




Nejčtenější

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Další z rubriky

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Mluvčí ÚAMK Petr Vomáčka (vlevo) a odborník na problematiku emisí Libor...
ROZSTŘEL: Za problémy s filtry pevných částic může zanedbaná údržba

Ovzduší znečišťuje také doprava. Mezi nejnebezpečnější znečišťovatele patří naftová auta s poškozenými či odstraněnými filtry pevných částic. Proč je auta mají...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.