Dacia Logan MCV

Dacia Logan MCV | foto: Dacia

Levným autům patří budoucnost, navrch má zatím dacia

  • 93
V Indii se právě představuje Tata Nano s cenovkou pod hranicí 50 tisíc korun, Škoda připravuje levnější a jednodušší verzi Fabie, Renault slaví úspěchy s levnou a přitom docela prostornou Dacií Logan.

Zatímco zavedené automobilové trhy bohaté západní Evropy, Severní Ameriky a Japonska v nejbližší době nezaznamenají nárůst prodejů nových aut, rostoucí ekonomiky zaplaví automobily.

Předpovídá to studie Centra pro automobilový výzkum se sídlem ve Spojených státech amerických.

Počty jsou jednoduché. Tři nejbohatší světové regiony nacházejí stále stejný počet zákazníků pro nová auta a nic se na tom nezmění ani v budoucnu.

V roce 2002 se na severoamerickém kontinentě, v Japonsku a západní části Evropy prodalo 38 milionů nových aut. Loni to bylo asi 37 milionů a v roce 2020 by se mělo podle tvůrců studie prodat v nejbohatších zemích ke 39 milionům aut ročně.

Zcela jinak se prodeje vozů vyvíjejí na trzích, které se chlubí ekonomickým růstem.

Jestliže se v roce 2000 prodalo v zemích jako je Indie, Čína, východní Evropa nebo Latinská Amerika dohromady 10 milionů aut, loni už to byl dvojnásobek.

A v roce 2020 už tyto chudší, ale rychle se rozvíjející regiony spolknou až 36 milionů aut. Tvrdí to studie Centra pro automobilový výzkum.

Přesto ještě nějakou dobu zůstanou jejich obyvatelé chudší. Největší zájem se v těchto zemích očekává o auta v cenách od dvou do sedmi tisíc dolarů. To je do 130 tisíc korun.

Nelze se proto divit, když se automobilky začínají předhánět v tom, která nabídne levnější auto. Chudší země, jejichž občané na auto nebyli schopni dlouho našetřit, najednou peníze pro levný vůz získávají.

Autor studie, kterým je Ferdinand Dudenhöffer, považuje za největší úspěch mezi levnými auty spuštění výroby Dacie Logan. Odhaduje, že v roce 2010 se ročně prodá milion těchto vozů.

Auto rumunské značky, již vlastní Renault, označuje Ferdinand Dudenhöffer za největší úspěch v dějinách automobilů.

Podle něj má dacia náskok také ve srovnání s různě "odtučněnými" či na výbavě ochuzenými vozy, jak to plánuje Škoda s Fabií.

Důvodem je skutečnost, že lidé v rostoucích ekonomikách chtějí za své peníze prostorný vůz, a v tomto ohledu Dacia Logan nad levnou Škodou Fabia vítězí.