„Nejčastěji hlídáme situaci na komunikacích o třech a více jízdních pruzích, to znamená, bavíme-li se o dálniční síti, zejména na úseku D1 mezi Prahou a Mirošovicemi. Samozřejmě ale monitorujeme plynulost provozu i na jiných dálničních úsecích,“ říká ředitel dopravní policie Tomáš Lerch.
Zákon mluví jasnězákon 361/2000 Sb. Mimo obec se na pozemní komunikaci o dvou nebo více jízdních pruzích vyznačených na vozovce v jednom směru jízdy jezdí v pravém jízdním pruhu. V ostatních jízdních pruzích se smí jet, jestliže je to nutné k objíždění, předjíždění, otáčení nebo odbočování.“ Výjimkou je hustý provoz, kdy auta tvoří souvislé proudy vozidel, v tom případě smějí jet rozprostřeně ve všech pruzích. Více čtěte ZDE |
Podle něj takto odhalí stovky přestupků ročně. Vždy musí mít pořízený důkazní materiál. „Pro kontrolu správného způsobu jízdy využíváme zejména vozidla pro takzvaný skrytý dohled, tedy vybavená kamerovým systémem. Hlídka zaznamená nesprávné chování řidiče, následně jej na bezpečném místě zastaví a řeší s ním protiprávní jednání,“ líčí Lerch.
Kolik metrů či sekund musí řidič ujet ve špatném jízdním pruhu, aby ho už policisté zastavili, stanoveno není. „Je to na individuálním posouzení policisty, aby opravdu prokázal, že jízda v prostředním či levém pruhu byla řekněme bezdůvodná, nezákonná, tak jak říkají pravidla silničního provozu. Musí být zřejmé, že řidič nikoho nepředjíždí, neobjíždí žádnou překážku a taktéž pruh nepoužívá pro odbočení,“ vysvětluje ředitel.
Řidiči prý často bývají překvapení, že je policisté zastavují za špatnou jízdu v pruzích. „Ne všichni si uvědomují, že jízda i ve středním pruhu, pokud nikoho nepředjíždějí, je bezdůvodná, to znamená nezákonná. Na dvouproudé silnici se pro změnu setkáváme s tím, že se řidiči vymlouvají na špatný technický stav dálnice, který neumožňuje jízdu v pravém pruhu. Nicméně se domnívám, že tato výmluva už dnes není aktuální, protože úseky se postupně rekonstruují. Ta povinnost je jednoznačně daná zákonem,“ říká Tomáš Lerch.
Ne úplně jasná situace bývá v úsecích, kde je připojovací pruh. Má řidič jedoucí po dálnici uhnout doleva, aby měla auta, která se připojují, snadnější zařazení?
„Jestliže se řidič z připojovacího pruhu zařazuje do průběžného, tak já, pokud vidím, že už dává znamení o změně směru, tedy započal zařazování, můžu správně užít levý jízdní pruh. V tu chvíli se de facto jedná o předjíždění,“ dodává ředitel dopravní policie.
Za nesprávnou jízdu v pruzích hrozí řidičům pokuta 2 000 korun na místě, ve správním řízení to může být až 2 500 korun. Pokud auto nesprávnou jízdou v pruzích někoho ohrozí, může řidič navíc dostat 5 trestných bodů.