Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Auto z papíru, které jezdí, lepili tři měsíce

aktualizováno 
V designu japonských lexusů můžeme vypozorovat jistou podobnost s origami. V Británii postavili jezdící model Lexusu IS, který má japonské umění oslavit. Poslepovat auto z 1 700 dílů lepenky nakrájených laserem trvalo tři měsíce.

Může se hodit

Hledáte nové auto a nechce se vám běhat po autobazarech? Vyberte si svůj nový vůz z nejširší nabídky na trhu v klidu domova na Automodul.cz.

Papírový lexus pohání elektromotor. Designérům, specialistům na řezání laserem, modelářům a dalším řemeslníkům trvala stavba tři měsíce. Nejprve bylo třeba originální auto naskenovat a vytvořit trojrozměrný digitální model, ten pak rozkrájeli na virtuální plátky, které vyřezali z centimetr tlusté lepenky. Ruben Marcos z týmu modelářů přiznává, že třeba sedadla vyráběli několikrát. A kola vyžadovala velké úpravy.

Hračkou nebylo ani lepení jednotlivých vrstev lepenky k sobě. Lepidlo bylo třeba nechat vždy deset minut schnout. Jen prosychání jednotlivých vrstev trvalo 12 dní.

Z lepenky je vymodelovaný také interiér, funkční dveře a původní světla. Celý výtvor podpírá rám z hliníku a oceli. Elektromotor schovaný v útrobách pohání kola, která jsou ovšem schovaná, na pohled auto spočívá na papírových obručích.

Origami papírový Lexus IS

Celý projekt má vzdát hold elitním řemeslníkům v továrnách Lexusu, kterým se říká takumi. To je prastaré japonské slovo, které lze volně přeložit jako „řemeslník“. U Lexusu se těší obrovské vážnosti, pracují jako výstupní kontroloři.

Fotogalerie

„Jejich úkolem je osobně zajistit, hmatem a zrakem, aby vozy vyjíždějící z bran závodu byly vyrobeny a zpracovány v souladu s neslýchanými standardy,“ uvádí automobilka. „Každý z řemeslnických mistrů takumi uplatňuje své dovednosti ve specializované oblasti,“ popisuje Lexus.

A právě origami, japonské umění skládání papírových modelů, je jeden z testů, kterým se při výchově takumi ověřuje zručnost. Skládají origami kočku - na fotkách je usazená na středovém panelu přístrojovky papírového auta - musí to zvládnout jednou rukou (tou méně dominantní) pod devadesát sekund. Lexus při stavbě papírového auta tento test zadal Markovi Bolithovi, respektovanému tvůrci origami; ten však než netradiční pokus zvládl, potřeboval na to několik pokusů.





Nejčtenější

Některé motory vypouštějí zplodiny skoro jako celá továrna
VIDEO: Měřili jsme jedy ve vzduchu. V tunelu zapněte vnitřní cirkulaci

Dražší auta to dělají automaticky, u těch obyčejnějších se vyplatí na to myslet: když vjíždíte do tunelu, přepněte ventilaci v autě na vnitřní cirkulaci. Jinak...  celý článek

Chýnovský kopec
Kotrmelce v bahně a pády z kopce, to je závěr závodní sezony v Chýnově

Motocykly a jezdci létají nekontrolovaně vzduchem a nebývá nouze o dramatické situace. Takový je závod do strmého vrchu v jihočeském Chýnově, z něhož iDNES.cz...  celý článek

Továrna Nokian ve Vševovolžsku
Jak se peče pneumatika? Známe recept, ale ingredience jsou tajné

Recept na tuto specialitu obsahuje kolem čtyřiceti ingrediencí a je přísně tajný. Peče se při 120 °C a celá výroba trvá 84 hodin. Výsledek se ovšem jíst nedá....  celý článek

BMW Group představila ve Frankfurtu BMW i Vision Dynamics - slibuje nový...
Nové BMW na baterky půjde proti tesle, má ujet 600 kilometrů

Podznačka elektromobilů „i“ u mnichovské značky se už nějakou dobu nedočkala nového příspěvku. BMW na něm ale teď usilovně pracuje, příští model, který bude...  celý článek

Volkswagen Atlas
VW Atlas je velké SUV pro celý svět, ale v Evropě se nemůže prodávat

Volkswagen na autosalonu ve Frankfurtu v rámci novinářského večera předvedl své největší SUV Atlas. Před běžnými zákazníky jej ovšem skryl, protože v EU ho...  celý článek

Další z rubriky

Testování reakcí okolí na auto bez řidiče. Testovací jezdec se převlékl za...
Testy aut bez šoféra: řidič převlečený za sedadlo, auto se dvěma volanty

Vývoj autonomních vozů není jen otázkou senzorů, procesorů a učících se algoritmů. Automobilky musí vyřešit i řadu psychologických problémů. Vznikají tak...  celý článek

Audi představilo autonomní elektromobil Audi Aicon
Nápady pro auta bez řidičů. Audi nemá volant ani bezpečnostní pásy

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Koncern Volkswagen pokračuje v cestě k autonomním vozidlům a k nejaktivnějším v tomto ohledu patří značka Audi. Na autosalonu ve Frankfurtu přestavila značka...  celý článek

BMW Group představila ve Frankfurtu BMW i Vision Dynamics - slibuje nový...
Nové BMW na baterky půjde proti tesle, má ujet 600 kilometrů

Podznačka elektromobilů „i“ u mnichovské značky se už nějakou dobu nedočkala nového příspěvku. BMW na něm ale teď usilovně pracuje, příští model, který bude...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.