Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Auto z papíru, které jezdí, lepili tři měsíce

aktualizováno 
V designu japonských lexusů můžeme vypozorovat jistou podobnost s origami. V Británii postavili jezdící model Lexusu IS, který má japonské umění oslavit. Poslepovat auto z 1 700 dílů lepenky nakrájených laserem trvalo tři měsíce.

Může se hodit

Hledáte nové auto a nechce se vám běhat po autobazarech? Vyberte si svůj nový vůz z nejširší nabídky na trhu v klidu domova na Automodul.cz.

Papírový lexus pohání elektromotor. Designérům, specialistům na řezání laserem, modelářům a dalším řemeslníkům trvala stavba tři měsíce. Nejprve bylo třeba originální auto naskenovat a vytvořit trojrozměrný digitální model, ten pak rozkrájeli na virtuální plátky, které vyřezali z centimetr tlusté lepenky. Ruben Marcos z týmu modelářů přiznává, že třeba sedadla vyráběli několikrát. A kola vyžadovala velké úpravy.

Hračkou nebylo ani lepení jednotlivých vrstev lepenky k sobě. Lepidlo bylo třeba nechat vždy deset minut schnout. Jen prosychání jednotlivých vrstev trvalo 12 dní.

Z lepenky je vymodelovaný také interiér, funkční dveře a původní světla. Celý výtvor podpírá rám z hliníku a oceli. Elektromotor schovaný v útrobách pohání kola, která jsou ovšem schovaná, na pohled auto spočívá na papírových obručích.

Origami papírový Lexus IS

Celý projekt má vzdát hold elitním řemeslníkům v továrnách Lexusu, kterým se říká takumi. To je prastaré japonské slovo, které lze volně přeložit jako „řemeslník“. U Lexusu se těší obrovské vážnosti, pracují jako výstupní kontroloři.

Fotogalerie

„Jejich úkolem je osobně zajistit, hmatem a zrakem, aby vozy vyjíždějící z bran závodu byly vyrobeny a zpracovány v souladu s neslýchanými standardy,“ uvádí automobilka. „Každý z řemeslnických mistrů takumi uplatňuje své dovednosti ve specializované oblasti,“ popisuje Lexus.

A právě origami, japonské umění skládání papírových modelů, je jeden z testů, kterým se při výchově takumi ověřuje zručnost. Skládají origami kočku - na fotkách je usazená na středovém panelu přístrojovky papírového auta - musí to zvládnout jednou rukou (tou méně dominantní) pod devadesát sekund. Lexus při stavbě papírového auta tento test zadal Markovi Bolithovi, respektovanému tvůrci origami; ten však než netradiční pokus zvládl, potřeboval na to několik pokusů.




Nejčtenější

Hon na pevné částice pokračuje. Brzdy dostanou vysavače

Brzdový systém Tallano

Bojovníci proti škodlivým pevným částicím mají nového nepřítele – brzdy. Podle vědeckých prací se totiž z brzdového...

Sudá, či lichá? Praha při smogu omezí vjezd podle registrační značky

Smog v Praze. Auta na pražské magistrále (20.1.2017)

Magistrát připravil návrh opatření, kterými chce omezit v Praze dopravu v době zhoršené kvality ovzduší. Při...



Škoda bude v Mladé Boleslavi vyrábět auta s čistě elektrickým pohonem

(Ilustrační snímek)

V Česku se budou vyrábět elektromobily i klíčové součástky k bateriím. Škoda Auto v pátek potvrdila, že její první...

Tesla představila elektrický tahač Semi a nový sporťák Roadster

Tesla Semi

Prototyp elektrického tahače Tesla Semi a nový sportovní Roadster představil v noci na dnešek americký výrobce...

Naftové ojetiny v Německu a Francii zlevňují, nejvíce u velkých měst

Turbodiesel řady EA 189

V zemích, kde se vážně uvažuje o zákazu dieselových aut ve velkých městech, rychle padá cena naftových ojetin. Ve...

Další z rubriky

VIDEO: Nejrychlejší auto světa umí přes 444 kilometrů v hodině

Koenigsegg Agera RS

Jet přes 400 km/h umí jen málokteré auto na světě. Dvě z nich se teď perou o titul nejrychlejšího. Bugatti Chiron a...

Naftové ojetiny v Německu a Francii zlevňují, nejvíce u velkých měst

Turbodiesel řady EA 189

V zemích, kde se vážně uvažuje o zákazu dieselových aut ve velkých městech, rychle padá cena naftových ojetin. Ve...

Tesla představila elektrický tahač Semi a nový sporťák Roadster

Tesla Semi

Prototyp elektrického tahače Tesla Semi a nový sportovní Roadster představil v noci na dnešek americký výrobce...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.