Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Lexus vsadí na vodík. Plug-in hybridy ani diesely nepřicházejí v úvahu

Vodíkový sedan LF-FC naznačuje, kam se vydá budoucí generace nejhonosnějšího korábu japonské značky. Chystaný Lexus LS to poodhaluje jak z pohledu designu, tak techniky. Představitelé prémiové japonské značky jasně deklarují, že vodík je tou pravou cestou a elektromobily nebo plug-in hybridy u nich nepřipadají v úvahu.
Lexus LF-FC

Lexus LF-FC | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Koncept LF-FC je ukázka vodíkového vozu, který chce Lexus přivést do sériové výroby v roce 2020. Nebude to přesně toto auto, design velkého sedanu je na očekávanou cílovou skupinu asi přeci jenom trochu příliš odvážný. LF-FC totiž působí jako delší verze kupé LC. Především jeho nízký profil je na třídu luxusních sedanů asi příliš odvážný.

Přitom představitelé Lexusu se netají tím, že studie je v podstatě předobrazem nové generace velké limuzíny LS. Ta by se měla představit na konci příštího roku a budoucí vodíkový model bude s nejvyšší pravděpodobností postaven právě na základě tohoto modelu.

Technika konceptu se mezi tím samozřejmě o něco posune, z designu LF-FC pak nový luxusní sedan převezme řadu prvků. Šušká se třeba o svalnatých tvarech blatníků, které převyšují kapotu, samozřejmostí bude mohutná maska chladiče, kterou jsou lexusy dnes tak typické. Pasažéři do nové limuzíny ovšem určitě nebudou usedat tak nízko jako do aktuálního konceptu.

Kam s ním

To bude jedině výhodou, protože pokud se má do budoucí platformy luxusního sedanu vejít celá sestava vodíkového pohonu, u sedanu s vyšším profilem to budou mít konstruktéři jednodušší. LF-FC představuje nejnovější verzi vodíkové platformy koncernu Toyota, která má uspořádání s dvojicí nádrží uložených v autě do tvaru písmene T a s trojicí elektromotorů.

Sestava palivových článků bude umístěna pod kapotou podobně jako bývá motor u klasických aut, jedna nádrž zabere místo ve středovém tunelu a druhá za zadními sedadly napříč. V autě by tak mělo zbýt dost místa pro posádku, ale pořád je tato sestava prostorově náročnější než třeba hybridní pohon, natož pak klasický spalovací. Aktuální provedení vodíkového pohonu se vyznačuje tím, že se konstruktérům podařilo zvýšit efektivitu palivových článků, díky čemuž mohli naopak zmenšit sestavu baterií.

Ty budou primárně sloužit pro ukládání rekuperované energie z brzdění, palivovým článkům pak budou pomáhat s dodávkou elektřiny v extrémních případech požadavku maximálního výkonu. Jinak by prý měly být palivové články schopny reagovat na aktuální požadavky energie relativně rychle.

Technici Lexusu se chlubí tím, že sestava článků v LF-FC umí dodávat asi 3,1 kW energie na jeden kilogram jejich hmoty, což je prý současný rekord. Toyota je ve vývoji článků a celého pohonného ústrojí daleko, takže s aplikací její techniky počítá například i mnichovské BMW.

A nepůjde jen o palivové články. Specialitou jsou také samotné tlakové nádrže na vodík, které jsou vyrobeny ze speciálních uhlíkových vláken. Představitelé Lexusu se chlubí, že japonská automobilka je jednou z mála na světě, která si dovede tyto nádrže vyrábět sama. Vyvinula proto celý proces „spřádání“ nádrží.

Hybrid a vodík

Lexus je známý širokým zastoupením hybridních modelů, značka však zatím na trh neuvedla žádný plug-in hybrid. A podle slov šéfa evropského zastoupení Alaina Uyttenhovena ani neuvede. U Toyoty si prý totiž Japonci vyzkoušeli, že plug-in hybridy nemají pro zákazníky moc smysl. S jistotou toho, že jde vůz natankovat, totiž prý podle poznatků Toyoty její plug-in hybridní Prius dobíjí jen málokdo. Je to dáno i tím, že vůz si kupují lidé, kteří jej často nemají kde nabíjet. Bydlí ve městě a parkují na ulici nebo v klasických garážích, kde ještě dobíjecí stanice nebo zásuvky nejsou obvyklou výbavou.

Auto tak s sebou vlastně zbytečně vozí zhruba 100 – 150 kilogramů baterií, což paradoxně zvyšuje spotřebu. Lexus tedy touto cestou nepůjde. Uyttenhoven tvrdí, že plug-in hybridy jsou vlastně jen další cestou, jak obejít současné emisní předpisy. Automobily u nich totiž mohou vykazovat nesmyslně nízké emise, díky čemuž se snižuje flotilový průměr. Pro mnohé výrobce tak bude plug-in hybridní pohon cestou jak dosáhnout přisně stanovených cílů emisí CO2 v Evropské unii. Do roku 2020 by auta měla v průměru vypouštět jen 105 gramů CO2 na kilometr jízdy.

Uyttenhoven tvrdí, že Lexus tuto cestu nepotřebuje, jeho hybridní technika je pro dosažení dané mety dostatečná. A co nezvládne, k tomu by mohl přispět právě vodíkový pohon. I proto firma nejde ani cestou elektromobilů. Základem u některých modelů bude nadále benzinový motor a páteř nabídky budou tvořit hybridní modely. Diesel nepřipadá v úvahu, naopak budoucností je pak vodík.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Autovideo týdne: Škoda poodhaluje nový elektromobil. Elroq už ladí výrobu

Škoda poodhaluje vzhled nového elektromobilu jménem Elroq.

VIDEO Škoda Auto představí v pátek 15. března na výroční tiskové konferenci hospodářské výsledky a...

Cena niklu klesá, i když je důležitý pro výrobu baterií do elektroaut

Důl na nikl v ruském Norilsku (24. srpna 2021)

Výroba baterií do elektroaut se neobjede bez nejrůznějších kovů, mezi něž se řadí i nikl. Jeho...

Loni se ve světě poprvé prodalo přes deset milionů elektroaut. V Česku 7 000

ilustrační snímek

VIDEO Ve světě se loni poprvé prodalo více než deset milionů elektromobilů, což znamená meziroční nárůst...

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Francie stopla sociální leasing elektroaut pro chudé. Došly peníze na dotace

Minielektromobil Citroën Ami má hmotnost 485 kg, z čehož přibližně 60 kg...

Francouzská vláda tento týden oznámila, že po zbytek letošního roku pozastavuje program dotací pro...

Dodge poodhaluje elektrosvalovce. Charger ovšem bude pálit i benzin

Elektrický Charger bude v základní specifikaci disponovat jediným elektromotor...

VIDEO Když pálit pneumatiky, tak ekologicky. Proto bude kultovní americký svalovec Dodge Charger v...

Finanční šéf Porsche: EU může odložit zákaz aut se spalovacím motorem

Porsche Taycan

VIDEO Plán Evropské unie na postupné ukončení prodeje nových automobilů se spalovacím motorem do roku...

  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Povinná antihackerská ochrana znamená stop pro oblíbené fiaty i hravá porsche

15. dubna 2024

Premium Od července 2024 bude platit nový předpis, který říká, že na území EU musí být všechna nově...

Alfa Romeo nemá na jména štěstí. S poetickým Duettem ustoupilo dezertu

20. dubna 2024

Přejmenovat model poté, co jej slavnostně představíme? Patálie, kterou Alfa Romeo řeší s aktuálním...

Na mosteckém okruhu řádila porsche, zazářil terénní speciál i Carrera GT

20. dubna 2024

O prodlouženém velikonočním víkendu bylo v Mostě opravdu rušno. Jen den poté, co na zdejší autodrom...

Nohu z plynu. Podívejte, jak policie měří rychlost na více než tisícovce míst

19. dubna 2024  11:08,  aktualizováno  16:29

Na více než tisícovce míst na celém území Česka policisté hlídají dodržování nejvyšší povolené...

Čínské automobilky skladují přebytky z výroby v evropských přístavech

19. dubna 2024

Místo přepravních kontejnerů, které bychom tu očekávali, se zde dnes řadí celé legie elektromobilů....

Měsíc bez starostí s BEBELO® Milk 2: Vyhrajte zásobu mléka pro miminko
Měsíc bez starostí s BEBELO® Milk 2: Vyhrajte zásobu mléka pro miminko

Zajistěte svému miminku to nejlepší hned od začátku s BEBELO® Milk 2, které je pečlivě vyvinuté pro harmonický růst a vývoj vašeho dítěte. Mléko...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...