Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: když Japonec dobývá Ameriku. Lexus slaví 25 let

aktualizováno 
V roce 1989 se na tradičním lednovém autosalonu NAIAS v americkém Detroitu poprvé představila automobilka Lexus. Luxusní limuzína LS 400 s benzinovým čtyřlitrovým vidlicovým osmiválcem a zadním pohonem působila jako zjevení.

Když se Lexus LS 400 poprvé objevil na autosalonu v Detroitu, měl za sebou šest let vývoje a miliardu utracených dolarů. Cestu k zákazníkům si našel téměř okamžitě. | foto: lexus.cz

Propracovaný design a vysokou úroveň technologií nového LS 400 si Američané okamžitě oblíbili. V září téhož roku se Lexus začal prodávat po celém území Spojených států u 81 nově vybudovaných dealerů a poměrně rychle zaznamenal velký úspěch.

Motor měl výkon 190 kW, točivý moment 353 Nm, čtyřstupňovou automatickou převodovku, nechybělo nezávislé zavěšení kol a vzduchové odpružení. Vůz dokázal z 0 na 100 km/h zrychlit za 8,5 vteřiny a dosahoval maximální rychlosti 250 km/h.

Lexus LS 400 byl pověstný i malou hlučností uvnitř vozu.

Nad novou luxusní limuzínou se rozplývali i motorističtí novináři. Vůz byl překvapivě tichý se solidní konstrukcí, měl ergonomický interiér, propracovanou aerodynamiku a dobré jízdní vlastnosti.

Může se hodit

Zaujal vás Lexus? Potřebujete nové auto a tato značka by byla tím pravým právě pro vás? Vyberte si z nabídky těchto vozů na Automodul.cz.

Redakce časopisů Automobile Magazine a Wheels Magazine ho ocenily několika cenami a časopis Car and Driver v recenzi napsal, že nový lexus je dokonce lepší než Mercedes-Benz 420 SEL v ceně 63 tisíc dolarů nebo BMW 735i za 55 tisíc dolarů. LS 400 se přitom prodával za pouhých 38 tisíc dolarů.

Prodeje německých výrobců šly okamžitě dolů, Mercedesu údajně poklesl obrat o 19 procent a BMW dokonce ještě o deset procent více. Ztrátu pocítili i Američané, 35 procent nových zákazníků si Lexus pořídilo jen díky tomu, že dali do zástavy svůj lincoln nebo cadillac.

Dokážeme to?

Podnět pro vytvoření prémiové značky dal v roce 1983 Eiji Toyoda. Na tajné schůzce nejvyššího vedení se údajně předseda správní rady zeptal svých kolegů: Jsme schopni vyrobit luxusní vůz, který by konkuroval těm opravdu nejlepším?

Členové představenstva odpověděli jednomyslně. Ještě ten den byla koncepce nové luxusní značky schválena a projekt nového vozu byl pojmenován F1. O rok později dostal projekt viditelné obrysy a zcela nový manažerský tým.

Při vývoji Lexusu LS 400 BMW bylo zaregistrováno zhruba 300 patentů.

Inženýři se přitom nesměli ohlížet na standardní řešení a sami měli nalézt nové technologické postupy. Práce začaly s pověstnou japonskou precizností a tak vzniklo několik speciálních oddělení: pro aerodynamiku, motor, pohonnou jednotku, konstrukci podvozku, řízení a ovládání, brzdy, řízení trakční síly, hluk a vibrace, elektrická a elektronická zařízení, povrchovou úpravu, ochranu před korozí a pro kvalitu.

Vůz za miliardu

Fotogalerie

Podle serveru toyotaklub.cz k celkovému počtu 60 návrhářů a designérů přibylo 24 odborných týmů, které tvořilo 1 400 inženýrů, 2 300 techniků a 220 pracovníků dalších profesí. Každý z těchto týmů dostal za úkol nejprve zmapovat největší úspěchy světových výrobců automobilů v dané oblasti a poté vyvinout ještě dokonalejší koncept včetně technického vybavení.

Dva roky po zahájení projektu už vznikly první prototypy z celkových 450, testovaly se i na evropských silnicích. Cíl zaměstnanců Lexusu byl jediný: být stejně dobří nebo ještě lepší než ostatní vyspělé automobilky. Japonci rozebírali vozy značek z celého světa a neustále věnovali svým prototypům velkou pozornost. Po ujetí 80 tisíc testovacích kilometrů prý vůz neměl vykazovat žádné podstatné změny proti novým vozům, které právě opustily výrobní linku.

Po šestileté výzkumné a vývojářské práci a utracení zhruba miliardy dolarů dospěl LS 400 do sériové výroby. Tým Lexusu zaregistroval po celém světě zhruba 300 patentů.

Autor:






Nejčtenější

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Nejhorší je dát si dopředu nové zimní pneumatiky a vzadu nechat ojeté
VIDEO: Kdo šetří a kupuje jen dvě nové zimní gumy, měl by je dát dozadu

Doba přezouvání na zimní obutí začíná. Měníte jen dvě pneumatiky? Dejte je na zadní nápravu auta i přesto, že vaše auto má poháněná přední kola.  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Mnohé recyklační továrny stále spoléhají na ruční práci.
Čínu zavalily použité baterie z elektromobilů. V recyklaci leží miliardy

Čínské recyklační továrny, které se specializují na likvidaci elektroniky, před sebou mají novou výzvu. V zemi prudce roste prodej elektromobilů, které...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Další z rubriky

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.