Lexus LS přišel o dva válce, místo turba má elektromotor

aktualizováno 
Ženeva (od zpravodaje iDNES.cz) - Lexus LS byl až dosud vždy osmiválcovou limuzínou. Nová generace se drží tradičního formátu až na jednu podstatnou věc, pod kapotou jsou výhradně motory V6 o objemu 3,5 litru.

Lexus LS500h | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Značka Lexus zahájila své působení v roce 1990 první generací modelu LS. Od té doby si svoji vlajkovou loď náležitě hýčká a každé generaci věnuje velkou pozornost – ta první například přinesla vzduchové odpružení, druhá adaptivní tempomat a poslední v roce 2007 zase hybridní pohon a diodové světlomety.

Nejnovější provedení se poprvé představilo v lednu na autosalonu v Detroitu v konvenčním provedení LS 500, ženevský autosalon přináší rozšíření nabídky o hybridní LS 500h.

V čele inovací je nová platforma nazvaná GA-L, která debutovala loni v nové modelově řadě LC. Nová konstrukce je zaměřena na lepší ovladatelnost, má níže položené těžiště, s rozvorem 3,12 metru, který je delší než u předchozí generace v prodlouženém provedení, nabídne více místa a díky bohatému uplatnění vysokopevnostních ocelí a hliníku se podařilo srazit hmotnost o 100 kg.

Právě díky úspoře hmotnosti se Lexus rozhodl nahradit osmiválcové motory šestiválci. Pod kapotou LS 500 se proto ocitá 3,5litrové biturbo s výkonem 305 kW a točivým momentem 600 Nm. Standardně je s ním spárován nový desetistupňový automat. Tato kombinace nahrazuje stávající motor 4.6 V8 s osmistupňovým automatem, který byl schopen poslat na kola 280 kW a 493 Nm – vedle pohonu zadních kol ale byla v nabídce i verze 4x4. Ta novému LS zatím chybí.

Hybridní LS 500h má také šestiválec o objemu 3,5 litru, ale místo dvou turbodmychadel zde, stejně jako v předchozí generaci, nastupují dva elektromotory. Nově tedy dva válce ubyly a také se změnila koncepce převodového ústrojí. Celkový výkon hybridního systému je 260 kW.

Navzdory zmenšení spalovacího motoru z 5,0 na 3,5 litru se povedlo srazit čas potřebný pro akceleraci z 0 na 100 km/h pod šest sekund. Svůj vliv na tom vedle odlehčení skeletu má také záměna niklových baterií za lithium-iontové, které mají menší hmotnost a větší výkon. Nemalou roli také sehrává kompletní přepracování převodového ústrojí.

Fotogalerie

Stávající hybridní systém měl planetovou převodovku, která kombinovala výkon spalovacího motoru a elektromotoru. Otáčky neměly přímou vazbu na rychlost jízdy, což vyjadřuje i obchodní název převodovky, e-CVT – ačkoliv se nejedná o variátor, navenek se tento systém projevuje podobně.

Nový systém, pojmenovaný Multi-Stage Shift Unit, místo toho kombinuje klasický variátor a čtyřstupňový automat. Výsledkem je celkem deset převodů, CVT má totiž funkci vícestupňové redukce, která mezi každé dvě rychlosti automatické převodovky vkládá tři virtuální.

Nové hybridní LS tak navenek řadí, navíc se rozšířil pracovní rozsah kombinace pohonných jednotek, a tak je teď maximem pro jízdu čistě na elektřinu 140 km/h místo stávajících 70.

Kromě vysoké úrovně techniky Lexus spoléhá také na precizní zpracování interiéru. Obložení dveří se inspiruje v origami – původní předlohu dokonce návrháři opravdu poskládali z papíru. Ve výsledku se kombinuje skládaná kůže s broušeným sklem, Kabaňovské ideje tedy nacházejí nejdůslednější realizaci u Lexusu.

Autoři:


Nejčtenější

Mamataxi stresuje děti i rodiče, žádné řešení dlouho nevydrží

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Současný fenomén odvozu dětí až ke dveřím školy je nejen nebezpečný, ale i stresující pro děti a rodiče. Redakce...

Nástupce Škody Rapid má jméno Scala. Odhalí se na sklonku roku v Izraeli

Škoda Vision RS

Koncept Vision RS, který v uplynulých týdnech na autosalonu v Paříži naznačil podobu nástupce modelu Rapid, zná své...



Nové hasičské speciály Tatry odolají zbraním hromadného ničení

Hasiči převzali nové zodolněné speciály TATRA s pancéřovanými kabinami.

Záchranný útvar Hasičského záchranného sboru ČR dostal dvě nové unikátní Tatry. Pancéřované hasičské speciály na...

VIDEO: Nástupce Škody Rapid je k vidění v Česku

AUTO Skoda Vision RS

Vision RS je nejnovějším konceptem Škody. Bílý a agresivně navržený borec ukazuje, jak bude vypadat nástupce modelu...

Češi se mají lépe, stále víc však kupují auta na dluh

Ilustrační snímek

Čím dál víc nových i ojetých aut v Česku se prodává na splátky. Firmy to tak dělají již delší dobu, nyní však roste i...

Další z rubriky

Autofotka týdne: Placatý speciál připomíná stříbrné šípy od Mercedesu

Mercedes-Benz Vision EQ Silver Arrow

Tato futuristická placka vzpomíná na slavné "stříbrné šípy", meziválečné závodní speciály. Ale Mercedes-Benz Vision EQ...

Nástupce Škody Rapid má jméno Scala. Odhalí se na sklonku roku v Izraeli

Škoda Vision RS

Koncept Vision RS, který v uplynulých týdnech na autosalonu v Paříži naznačil podobu nástupce modelu Rapid, zná své...

Audi zaplatí skoro 21 miliard korun jako pokutu za Dieselgate

Audi A6

Německá automobilka Audi zaplatí za podvody s emisemi 800 milionů eur (20,7 miliardy korun). Dceřiná firma koncernu...



Najdete na iDNES.cz