Lexus LS přišel o dva válce, místo turba má elektromotor

aktualizováno 
Ženeva (od zpravodaje iDNES.cz) - Lexus LS byl až dosud vždy osmiválcovou limuzínou. Nová generace se drží tradičního formátu až na jednu podstatnou věc, pod kapotou jsou výhradně motory V6 o objemu 3,5 litru.

Lexus LS500h | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Značka Lexus zahájila své působení v roce 1990 první generací modelu LS. Od té doby si svoji vlajkovou loď náležitě hýčká a každé generaci věnuje velkou pozornost – ta první například přinesla vzduchové odpružení, druhá adaptivní tempomat a poslední v roce 2007 zase hybridní pohon a diodové světlomety.

Nejnovější provedení se poprvé představilo v lednu na autosalonu v Detroitu v konvenčním provedení LS 500, ženevský autosalon přináší rozšíření nabídky o hybridní LS 500h.

V čele inovací je nová platforma nazvaná GA-L, která debutovala loni v nové modelově řadě LC. Nová konstrukce je zaměřena na lepší ovladatelnost, má níže položené těžiště, s rozvorem 3,12 metru, který je delší než u předchozí generace v prodlouženém provedení, nabídne více místa a díky bohatému uplatnění vysokopevnostních ocelí a hliníku se podařilo srazit hmotnost o 100 kg.

Právě díky úspoře hmotnosti se Lexus rozhodl nahradit osmiválcové motory šestiválci. Pod kapotou LS 500 se proto ocitá 3,5litrové biturbo s výkonem 305 kW a točivým momentem 600 Nm. Standardně je s ním spárován nový desetistupňový automat. Tato kombinace nahrazuje stávající motor 4.6 V8 s osmistupňovým automatem, který byl schopen poslat na kola 280 kW a 493 Nm – vedle pohonu zadních kol ale byla v nabídce i verze 4x4. Ta novému LS zatím chybí.

Hybridní LS 500h má také šestiválec o objemu 3,5 litru, ale místo dvou turbodmychadel zde, stejně jako v předchozí generaci, nastupují dva elektromotory. Nově tedy dva válce ubyly a také se změnila koncepce převodového ústrojí. Celkový výkon hybridního systému je 260 kW.

Navzdory zmenšení spalovacího motoru z 5,0 na 3,5 litru se povedlo srazit čas potřebný pro akceleraci z 0 na 100 km/h pod šest sekund. Svůj vliv na tom vedle odlehčení skeletu má také záměna niklových baterií za lithium-iontové, které mají menší hmotnost a větší výkon. Nemalou roli také sehrává kompletní přepracování převodového ústrojí.

Fotogalerie

Stávající hybridní systém měl planetovou převodovku, která kombinovala výkon spalovacího motoru a elektromotoru. Otáčky neměly přímou vazbu na rychlost jízdy, což vyjadřuje i obchodní název převodovky, e-CVT – ačkoliv se nejedná o variátor, navenek se tento systém projevuje podobně.

Nový systém, pojmenovaný Multi-Stage Shift Unit, místo toho kombinuje klasický variátor a čtyřstupňový automat. Výsledkem je celkem deset převodů, CVT má totiž funkci vícestupňové redukce, která mezi každé dvě rychlosti automatické převodovky vkládá tři virtuální.

Nové hybridní LS tak navenek řadí, navíc se rozšířil pracovní rozsah kombinace pohonných jednotek, a tak je teď maximem pro jízdu čistě na elektřinu 140 km/h místo stávajících 70.

Kromě vysoké úrovně techniky Lexus spoléhá také na precizní zpracování interiéru. Obložení dveří se inspiruje v origami – původní předlohu dokonce návrháři opravdu poskládali z papíru. Ve výsledku se kombinuje skládaná kůže s broušeným sklem, Kabaňovské ideje tedy nacházejí nejdůslednější realizaci u Lexusu.

Autoři:

Nejčtenější

Pár základních pravidel a fint pro parkování v nákupních centrech

2016: Přeplněná parkoviště před OC Metropole Zličín, jedním z největších...

O parkování na obřích parkovištích u nákupních center se traduje spousta mýtů. Tím největším je, že pokud je od silnice...

ANALÝZA: Svět aut je pod dohledem Velkého bratra, nikdo se neschová

Ilustrační snímek

Auta byla ještě před pár lety symbolem svobody, do moderního vozu je ovšem o strach sednout. Na tapetě je teď Čína,...

Jozef Kabaň: Změny budou, hlavně musí posouvat BMW správným směrem

Šéfdesignér značky BMW Jozef Kabaň

Jozef Kabaň se v Česku proslavil především coby šéfdesignér domácí automobilky Škoda. Když před rokem přestoupil do...

Moderní diesely jsou čistší než benzinová auta, ukazuje měření v provozu

Emisní laboratoř Škody Auto

Evropská asociace výrobců automobilů zveřejnila výsledky měření dieselových motorů v reálném provozu. Vyplývá z nich,...

Autofotka týdne: Elektrické monstrum atakuje americké modly

Rivian R1T

Zapamatujte si značku Rivian. Zatím není známá, ale když všechno dobře dopadne, mohla by to být druhá Tesla. Rivian...

Další z rubriky

Pirátské vedení Prahy chce pokračovat v projektu půjčovny elektroaut

Re.volt je maličké vozítko, je dlouhé pouhých 2,5 metru, takže se dá zaparkovat...

Nová pražská koalice chce upravit projekt městského systému sdílených elektromobilů, který schválila minulá politická...

Moderní diesely jsou čistší než benzinová auta, ukazuje měření v provozu

Emisní laboratoř Škody Auto

Evropská asociace výrobců automobilů zveřejnila výsledky měření dieselových motorů v reálném provozu. Vyplývá z nich,...

Jozef Kabaň: Změny budou, hlavně musí posouvat BMW správným směrem

Šéfdesignér značky BMW Jozef Kabaň

Jozef Kabaň se v Česku proslavil především coby šéfdesignér domácí automobilky Škoda. Když před rokem přestoupil do...

Najdete na iDNES.cz