Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Lexus LS přišel o dva válce, místo turba má elektromotor

aktualizováno 
Ženeva (od zpravodaje iDNES.cz) - Lexus LS byl až dosud vždy osmiválcovou limuzínou. Nová generace se drží tradičního formátu až na jednu podstatnou věc, pod kapotou jsou výhradně motory V6 o objemu 3,5 litru.

Lexus LS500h | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Značka Lexus zahájila své působení v roce 1990 první generací modelu LS. Od té doby si svoji vlajkovou loď náležitě hýčká a každé generaci věnuje velkou pozornost – ta první například přinesla vzduchové odpružení, druhá adaptivní tempomat a poslední v roce 2007 zase hybridní pohon a diodové světlomety.

Nejnovější provedení se poprvé představilo v lednu na autosalonu v Detroitu v konvenčním provedení LS 500, ženevský autosalon přináší rozšíření nabídky o hybridní LS 500h.

V čele inovací je nová platforma nazvaná GA-L, která debutovala loni v nové modelově řadě LC. Nová konstrukce je zaměřena na lepší ovladatelnost, má níže položené těžiště, s rozvorem 3,12 metru, který je delší než u předchozí generace v prodlouženém provedení, nabídne více místa a díky bohatému uplatnění vysokopevnostních ocelí a hliníku se podařilo srazit hmotnost o 100 kg.

Právě díky úspoře hmotnosti se Lexus rozhodl nahradit osmiválcové motory šestiválci. Pod kapotou LS 500 se proto ocitá 3,5litrové biturbo s výkonem 305 kW a točivým momentem 600 Nm. Standardně je s ním spárován nový desetistupňový automat. Tato kombinace nahrazuje stávající motor 4.6 V8 s osmistupňovým automatem, který byl schopen poslat na kola 280 kW a 493 Nm – vedle pohonu zadních kol ale byla v nabídce i verze 4x4. Ta novému LS zatím chybí.

Hybridní LS 500h má také šestiválec o objemu 3,5 litru, ale místo dvou turbodmychadel zde, stejně jako v předchozí generaci, nastupují dva elektromotory. Nově tedy dva válce ubyly a také se změnila koncepce převodového ústrojí. Celkový výkon hybridního systému je 260 kW.

Navzdory zmenšení spalovacího motoru z 5,0 na 3,5 litru se povedlo srazit čas potřebný pro akceleraci z 0 na 100 km/h pod šest sekund. Svůj vliv na tom vedle odlehčení skeletu má také záměna niklových baterií za lithium-iontové, které mají menší hmotnost a větší výkon. Nemalou roli také sehrává kompletní přepracování převodového ústrojí.

Fotogalerie

Stávající hybridní systém měl planetovou převodovku, která kombinovala výkon spalovacího motoru a elektromotoru. Otáčky neměly přímou vazbu na rychlost jízdy, což vyjadřuje i obchodní název převodovky, e-CVT – ačkoliv se nejedná o variátor, navenek se tento systém projevuje podobně.

Nový systém, pojmenovaný Multi-Stage Shift Unit, místo toho kombinuje klasický variátor a čtyřstupňový automat. Výsledkem je celkem deset převodů, CVT má totiž funkci vícestupňové redukce, která mezi každé dvě rychlosti automatické převodovky vkládá tři virtuální.

Nové hybridní LS tak navenek řadí, navíc se rozšířil pracovní rozsah kombinace pohonných jednotek, a tak je teď maximem pro jízdu čistě na elektřinu 140 km/h místo stávajících 70.

Kromě vysoké úrovně techniky Lexus spoléhá také na precizní zpracování interiéru. Obložení dveří se inspiruje v origami – původní předlohu dokonce návrháři opravdu poskládali z papíru. Ve výsledku se kombinuje skládaná kůže s broušeným sklem, Kabaňovské ideje tedy nacházejí nejdůslednější realizaci u Lexusu.

Autoři:




Nejčtenější

Jaguar E-Pace
E-Pace je nejmenší jaguar pro masy. Zas to zkouší s pohonem předních kol

Tradiční britská značka se mění. Většinu její nabídky sice stále tvoří sportovní sedany, ale v počtu prodaných aut brzy získají převahu SUV. Stačit bude, když...  celý článek

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

BMW Group představila ve Frankfurtu BMW i Vision Dynamics - slibuje nový...
Nové BMW na baterky půjde proti tesle, má ujet 600 kilometrů

Podznačka elektromobilů „i“ u mnichovské značky se už nějakou dobu nedočkala nového příspěvku. BMW na něm ale teď usilovně pracuje, příští model, který bude...  celý článek

Továrna Nokian ve Vševovolžsku
Jak se peče pneumatika? Známe recept, ale ingredience jsou tajné

Recept na tuto specialitu obsahuje kolem čtyřiceti ingrediencí a je přísně tajný. Peče se při 120 °C a celá výroba trvá 84 hodin. Výsledek se ovšem jíst nedá....  celý článek

Projeli jsme s harvestorem na kácení stromů
VIDEO: Prozkoumali jsme monstrum, co kácí stromy jako párátka

Strom pokácí, odvětví a naporcuje. Říká se mu harvestor a vypadá jak stroj, který sem přivezli mimozemšťané. Monstrum, které stromy poráží jako párátka, jsme...  celý článek

Další z rubriky

Renault Symbioz
OBRAZEM: Symbioz je auto, které s vámi bude bydlet

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Na předpovídání budoucnosti mají automobilky celá oddělení a u Renaultu to vidí takto: auto se stane součástí našeho domova, řídit se bude umět samo a bude...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Řidiči od ledna zaplatí „pokutu“ za každý den bez povinného ručení

Na nepojištěné řidiče se od ledna znovu chystá bič. Česká kancelář pojistitelů od nich bude vymáhat příspěvek za každý den bez povinného ručení. Poslanci toto...  celý článek

Vedoucí rubriky Auto.iDNES.cz František Dvořák (vlevo) v diskusním pořadu...
Autosalony to mají nahnuté, jsou drahé, říká expert

Evropské autosalony to mají nahnuté. Výrobci znají mnohem efektivnější a levnější způsoby, jak auta představit. Soumrak autosalonů, jak je známe, potvrzuje ten...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.