Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Lexus představil omlazený offroad

  11:21aktualizováno  11:21
Japonská Toyota slaví na severoamerickém trhu se svou luxusní značkou Lexus nebývalé úspěchy. Proto není s podivem, že právě detroitský autosalon využil tento "amerikanizovaný" výrobce k uvedení nové omlazené generace modelu RX 300.

Inovované SUVéčko je tak opět o trochu dál v boji s konkurencí. Pozměněno a vylepšeno bylo na novém Lexusu snad úplně všechno, ochranou pasažérů počínaje a elektrickými dvířky odkládacích prostorů v zavazadelníku konče.


Nový RX odlišuje od předchozí generace především agresivnější vzhled, který ve spojení s elegantními liniemi dávají i "tereňáku" úctyhodných rozměrů dynamický vzhled. I přes moderní střih si Lexus RX zachovává základní stylistické rysy, které jsou vlastní všem modelům tohoto "japonského Mercedesu".


Moderně střiženým kabátem Lexus RX umně skrývá, že oproti stávajícímu modelu  narostl. Do délky přibyl o 165mm (4740mm celkově), do šířky pak o 25mm, prodloužen byl též rozvor (o 100mm). I přes nárůst délky se podařilo zmenšit poloměr zatáčení na 5,7m.


Typická mřížka chladiče je společně se "stříbrnými" koncovámi světly charakteristickým znakem všech Lexusů. Velké 18ti palcové pětiramenné ráfky s pneomatikami o rozměru 2354/55R18 dávají SUVéčku atraktivní vzhled.

Zadní část oživuje netradiční tvar zadního bočního okna a především pak masivní sloupek, který je nahoře zakončen elegantním integrovaným spoilerem.

Při pohledu  zezadu zaujme rozsáhlá plocha zadního okna, do které zasahují koncové světlomety. Ty jsou, jak se na moderní luxusní auto sluší a patří složeny z LED diod.

LED diody jsou výkonější a pohotovější zdroj světla než klasické světlomety výbojkového typu. V případě Lexusu RX činí úspora paliva cca 1%, čas potřebný k jejich rozsvícení je též menší a to asi 10x. (15 milisekund v porovnání s 150-2000 milisekundami u konvenčních světel  - což odpovídá přibližně 6m při klasické reakční době řidiče při 100 kilometrové rychlosti).

U Lexusu se samozřejmě neomezili pouze na úpravy exteriéru svého terénního modelu. Jedním z hlavním bodů zájmu konstruktérů byly též dynamické vlastnosti. Byla zvýšena tuhost rámu, nové jsou pružící jednotky na přední nápravě typu McPherson. Zadní náprava je typu dual-link se dvěma rameny a extrémně tuhou nápravnicí.

Tlumiče i pružiny byly překonstruovány v zájmu zvýšení bezpečnosti a komfortu jízdy. Jejich použitím se podařilo zvýšít účinnost tlumičů především v oblasti malých kmitů.

Vzduchové odpružení umožňuje regulovat světlou výšku podvozku v rozsahu 55mm.

Nastavení "Lo" zmenší světlou výšku vozu o 15mm, "Hi" naopak z Lexusu vytvoří kamzíka schopného zdolávat náročný terén - pro tyto účely má 30mm k dobru.

Při rychlostech nad 100 km/h systém automaticky sníží výšku podvozku o dalších 15mm - zvýší tak stabilitu a potažmo i bezpečnost.

Vypnutý  motor je pro řídící jednotku tlumičů pokynem k snížení podvozku o 25mm - i do off-roadu se přece musí nastupovat pohodlně.


O mejestátních osmnáctipalcových kolech už byla řeč, dodejme jen, že ukrývají kotouče brzd o průměru 319mm. Nárůst jejich tloušťky a zkrácení dráhy brzdného pedálu má dle výrobce zvýšit brzdnou účinnost a zlinearizovat ji.

Napomoci má též ABS a systém kontroly stability (VSC), který kontroluje chování vozidla při průjezdu zatáčkou a eliminuje případnou nedotáčivost, či přetáčivost.


Evropská verze Lexusu RX bude vybavena šestiválcovým třílitrem montovaným napříč, který vychází ze staršího provedení. Výkon narostl ze stávajících 148kW (201koní) na 150kW (204koní) díky přepracovanému výfukovému systému.

Aerodynamická karoserie umožnila zvýšit i maximální rychlost ze 180  na 200 km/h. Poprvé je použita nová automatická pětistupňová převodovka. Evropské zákazníky, na rozdíl od těch amerických, zajímá i spotřeba. U Lexusu činí 12,2 litru na 100 kilometrů v kombinovaném provozu. ¨

Nová převodovka spolupracuje s elektronickým diferenciálem (TCR), který je k hnacímu ústrojí ohleduplňejší při prudkém sešlápnutí plynu, než klasický diferenciál.

Za účelem snížení hluku v interiéru  vzali inženýři Lexusu nové RXko do aerodynamického tunelu  Maibara, který je schopen sledované objekty ofukovat "průvanem" přesahujícím  rychlost 400km/h. Složité výpočty z oboru proudění tekutin umožnily snížit aerodynamický hluk v kabině o cca 5dB.


Standardem pro Lexus je vysoká úroveň zpracování interiéru. Elegance kombinovaná se sportovním nádechem vévodí prostornému interiéru. Kožené sedačky vyvedené v barvě slonové kosti, černé nebo  světle šedé jen vybízí k usednutí, každé z křesel je možno libovolně polohovat (zadní je možno posouvat v rozsahu až 120mm).

Tachometr, otáčkoměr a multifunkční displej zobrazující množství paliva, teplotu motoru a zařazenou rychlost vévodí přístrojové desce. Středový panel je vyveden ve stříbrném kovu. Sedmipalcový displej satelitní navigace toho umí mnohem více, než vést posádku k vytyčenému cíli. Informuje řidiče o dění za vozem při couvání, je též zapotřebí pro ovládání audiosystému, či klimatizace.

V maximální výbavě na Vás zvuk z audiosoupravy "útočí" až z 11 reproduktorů. Luxusu v Lexusu samozřejmě nesmí chybět vzácné dřevo, které je uplatněné v celém interiéru.  


Dveře zavazadlového prostoru je možné otvírat pomocí dálkového ovládání, nebo ovladače na přístrojové desce.


Na starý kontinent by nový Lexus RX300 měl dorazit během letošního léta. Uvidíme čím nás překvapí konkurence.

Lexus RX300

Lexus RX300 - profil

Lexus RX300 - interiér

Autoři:




Nejčtenější

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Další z rubriky

Volvo XC40
XC40: nejmenší volvo přináší novou platformu, přidá i nové tříválce

XC40 je nejmenší SUV švédské značky a zároveň první zástupce nové generace kompaktních modelů Volvo. Vyrábět se bude v Belgii a dostane několik novinek, které...  celý článek

Jaguar E-Pace
E-Pace je nejmenší jaguar pro masy. Zas to zkouší s pohonem předních kol

Tradiční britská značka se mění. Většinu její nabídky sice stále tvoří sportovní sedany, ale v počtu prodaných aut brzy získají převahu SUV. Stačit bude, když...  celý článek

Wey
Autofotka týdne: Číňané jsou největší překvapení autosalonu ve Frankfurtu

Čínské automobilky udělaly na letošním frankfurtském autosalonu dobrý dojem. Zda je to pro zavedené automobilky špatná zpráva se teprve ukáže. Do Evropy se...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.