Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Lexus RX 300 - off road nebo business class?

  18:48aktualizováno  18:48
První generace luxusního SUV se trefila do noty zejména severoamerické klientele. Druhá generace se hodlá výrazněji prosadit i na evropských trzích. Má k tomu ale předpoklady? Jaký je nový Lexus RX 300? hodnocení iDNES 4,3/5 VNĚJŠÍ VZHLED * INTERIÉR A KUFR * MOTOR A SPOTŘEBA JÍZDNÍ VLASTNOSTI * CENA
Lexus RX 300

Lexus RX 300 | foto: Michal ŠafránekiDNES.cz

Lexus RX 300 byl v roce 1998 uveden na severoamerický trh. Díky své koncepci, nekompromisní kvalitě a vysokému komfortu se brzy etabloval na tamním trhu a s převahou porážel konkurenty z řad domácích, ale i zahraničních výrobců.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Lexus můžete koupit na www.automodul.cz

Na evropském trhu, kam se Lexus RX 300 začal posléze dovážet, se prodejní úspěch zopakovat nepodařilo. Automobil navržený pro ameriku se prostě netrefil do vkusu obyvatel starého kontinetu.

Nová "eriks třístovka" ušla dlouhou cestu směrem ke vkusu evropské klientely. Bude se jí dařit?

VNĚJŠÍ VZHLED

 hodnocení 

PLUSY
- cestovní komfort
- akustická pohoda
- dynamické vlastnosti
- kvalita zpracování
- kvalita použitých materiálů

MINUSY
- pouze jedna pohonná jednotka v nabídce
- absence manuální převodovky v nabídce
- ergonomie ovládacích prvků
- vysoká pořizovací cena

Vzhled auta
Interiér a provedení
Zavazadelník
Odkládací plochy
Bezpečnost
Ovladatelnost a jízdní vlastnosti
Volba motoru
Spotřeba
Základní výbava
Poměr cena/užitek
Konečné hodnocení (průměr)
Design modelu RX 300 je poplatný svému stejnojmenému předchůdci, je ale o mnoho přitažlivější. Aerodynamicky tvarovaná karoserie se dle tvrzení výrobce nechala inspirovat letadly, vynikající součinitel odporu (Cx 0,33), tedy rozhodně není náhodou.

Přední partie má oproti uhlazenému vzhledu předchozí verze dynamičtější charakter, změny ale nejsou nijak dramatické. Přední světlomety s čirou optikou se zařezávají hluboko do blatníků, jejich boční linie kopíruje zvýrazněné lemy. Oblá kapota motoru je opticky odlehčena několika ostrými prolisy, decentní proměnou prošla i maska chladiče a přední nárazník.

Zadní část má naproti tomu podobu zcela novou. Oblé okno zadních výklopných dveří má tvar nepravidelného šestiúhelníku, jeho horní část přechází v integrovaný střešní spoiler, spodní strana zase plynule navazuje na výrazný boční prolis, který navíc tvoří horní hranu koncových světel. Dominantou zádi jsou světlomety opatřené moderním zrcadlovým podkladem.

Nejzřetelnější odlišnost oproti předchůdci lze vypozorovat při bočním pohledu, zejména v oblasti zadního střešního sloupku (C), který se spolu se zadním oknem plynule svažuje až ke koncovým světlům. Sportovní náboj dotváří zužující se linie bočních oken.

INTERIER A KUFRVnitřní prostor modelu RX 300 je doslova napěchovaný přepychem. Vynikající kvalita zpracování spolu s ušlechtilými materiály a nejmodernější technikou je pastvou pro oči pasažérů. Námi testovaný exemplář obsahoval polstrování kvalitní šedou kůží, volant a výplně z leštěného kořenového dřeva, tedy doplňky které pocit výjimečnosti ještě umocňují.

Přístrojový štít je dobře přehledný a díky podsvícení Optitron i skvěle čitelný. Mohutný středový panel s integrovaným dotykovým displejem a audiosoustavou Mark & Levinson už tolik chvály nesnese. Rozmístění ovládacích prvků není příliž intuitivní a ani ke tvaru některých spínačů se nelze vyjádřit jinak než kriticky. Lacině působící digitální hodiny v tomto interiéru rozhodně nemají co pohledávat.

Interiér je velmi prostorný, na nedostatek místa si žádný z pasažérů rozhodně stěžovat nemůže. Bohatě prosklená karoserie zaručuje velmi dobrý rozhled prakticky ve všech směrech, množství světla dopadající na šedé čalounění ještě násobí osobitý styl interiéru. Cestování zpříjemňuje množství odkládacích prostor různých velikostí, stejně jako řada drobných doplňků. Cit pro detail zde nabývá pravého smyslu.

Sedadla, respektive křesla jsou velmi pohodlná, byť nemají výraznější anatomické tvarování. Přední elektricky nastavitelná ve všech směrech jsou vybavena pamětí, zadní jsou dělená, manuálně posuvná a sklopná.

Zavazadlový prostor je přístupný po stisku ovladače, elektrohydraulický mechanismus zadní výklopné dveře otevře za vás. Manipulace se zavazadly je díky poměrně vysoko uložené nákladové hraně složitější, dno podlahy je ovšem v její rovině, což zákaznicí jistě ocení především při vykládání zavazadel. Celková velikost prostoru pro náklad činí 900 litrů. Pod falešnou podlahou je ukryto několik odkládacích schránek na nářadí a další drobnosti, které se neustále převážejí.

MOTOR A SPOTŘEBAPod kapotou vozu Lexus RX 300 bije ušlechtilé srdce - zážehový šestiválec VVT-i o zdvihovém objemu 3 litry. Moderní pohonná jednotka vybavená systémem proměnlivého časování a zdvihem ventilů produkuje špičkový výkon 150 kW (204 koní) a uděluje téměř dvoutunovému vozu nečekaně slušnou dynamiku. Motor je standardně spřažen s moderní automatickou pětistupňovou převodovkou s možností manuálního řazení. Řazení jednotlivých stupňů probíhá nebývale hladce a bez sebemenších rázů, mechanizmus reaguje velmi rychle na řidičovy podměty.

Sprint na stokilometrovou metu zvládne toto SUV za velmi příznivých 9,0 vteřiny, ručička rychloměru se zastaví až na hranici maximální rychlosti, která má hodnotu 200 km/h. Jak jsme se v praxi sami přesvědčili nejsou to hodnoty pouze teoretické.

Průměrná spotřeba se v průběhu testu pohybovala okolo 15 litrů benzínu na 100 km, což vzhledem ke sporovnímu stylu jízdy, který jsme si často a s radostí vychutnávali je plně odpovídající hodnota. V kombinovaném cyklu tedy jistě nebude problém dosáhnout tabulkových parametrů (12,2 litrů na 100 km).

Silnou stránkou vozu je akustická pohoda, která v interiéru panuje nejen při volnoběžných otáčkách, ale i při běžné jízdě. Odhlučnění motoru je na špičkové úrovni, jediné co prozrazuje jeho chod je ručička otáčkoměru. Pouze při dynamickém stylu jízdy se motor projevuje příjemně tlumeným a hlubokým zvukem a to rozhodně není na škodu.

JÍZDNÍ VLASTNOSTIVýkonné pohonné jednotce a moderní pětistupňové samočinné převodovce zdatně sekunduje i podvozek s permanetním pohonem všech kol a sofistikovaný systém vzduchového pérování. Řízení je poměrně strmé, zpětná vazba je velmi dobrá. Lexus RX 300 drží bezpečně zvolenou stopu a ani při vyšších rychlostech nepůsobí neklidně. Díky vzduchovému pérování je i při ostrém průjezdu zatáčkami náklon karosérie minimální. Totéž platí i v případě akcelerace a prudkého brzdění.

Brzdová soustava opatřená kotouči na obou nápravách je bohatě dimenzovaná. Reakční doba je velmi krátká a silný brzdový účinek se zřetelně nevytrácí ani po opakovaném sešlápnutí pedálu. Protiblokovací systém ABS s rozdělovačem brzdných sil jsou u vozu této kategorie samozřejmostí.

Stejně jako konkurenční Mercedes ML nebo BMW X5 ani Lexus RX 300 není určen pro provoz v těžkém terénu. Sice se tak tváří, ale použité technologie mu jízdu obtížnějším terénem nedovolují. Jeho domovem je tedy silnice, což rozhodně není handicap. Lexus RX 300 je v každém směru výjimečný vůz. Je to nadmíru pohodlné SUV, které své pasažéry hýčká v každém slova smyslu. Má tudíž všechny předpoklady k uspokojení i těch nejnáročnějších zákazníků. Bohužel jen těch movitých.

CENAZákladní cena vozu Lexus RX 300 na českém trhu činí 1 660 000 Kč. Námi testovaná verze s maximální výbavou přijde na 2 240 000 Kč.

Součástí standardní výbavy jsou systémy ABS, EBD, BA, TRC a VSC, 9 airbagů (2 čelní + 2 boční + 4 okenní + 1 kolenní), automatická klimatizace, dotykový palubní počítač, tempomat, audiosoustava s měničem CD na 6 disků, hliníkové ráfky, alarm, dálkově ovládané centrální zamykání; elektricky ovládaná všechna okna, vnější zpětná zrcátka i přední sedadla; kůží potažený volant atd.

Testované provedení obsahuje navíc audiosystem Mark& Levinson + 11 reproduktorů, nastavitelný vzduchový podvozek, parkovací kameru, automatické stěrače, xenonové natáčecí světlomety, automatické vnitřní zrcátko, interiér v kůži, elektricky nastavitelný volant, vyhřívaná přední sedadla atd.

 konkurenti 
Lexus RX300
Mercedes ML
BMW X5
objem motoru (cm3) 2995 3724 2979
výkon (kW/k) 150/204 172/234 170/231
max.toč.
moment (Nm)
283 346 300
počet válců/ventilů 6/24 6/24 6/24
typ motoru zážehový zážehový zážehový
max. rychlost (km/h) 200 205* 210*
zrychlení 0-100 km/h (s) 9,0 8,8* 8,3*
spotřeba město/mimo město/kombin. (l/100 km) 19,9/
9,4/
12,2
18,6/
10,5/
13,4*

17,8/
9,7/
12,7*

nádrž (l) 72 83 93
rozměry d/š/v (mm) 4740/
1845/
1675
4638/
1840/
1820
4667/
1872/
1750
rozvor (mm) 2720 2820 2820
objem kufru při nesklop./ sklop. sedačky(l) 900/** 633/2020 465/1550
rozměr pneumatik přední/zadní 235/55 R18 255/60 R17 235/65 R17
airbag řidiče/
spolujezdce
ano/ano ano/ano ano/ano
boční a hlavové airbagy ano/ano ano/ano ano/ano
ABS/ESP ano/ano ano/ano

ano/ano

El. ovl. okna vpředu/vzadu ano/ano ano/ano ano/ano
klimatizace automatická automatická automatická
záruka (roky) 2 2 2
cena v Kč (zákl. verze) 1 660 000 1 615 000* 1 829 000

* platí pro provedení s manuální převodovkou
** Objem zavazadelníku až po střechu. Při sklopených sedadlech výrobce objem neudává.

Autoři:



Nejčtenější

Velké srovnání cen autodílů: obří rozdíly, nejdražší jsou Japonci a Opel

Výměna autobaterie

Lehký ťukanec na křižovatce a ceny za opravu šplhají do desítek tisíc korun. Přední nárazník může stát čtyři tisíce,...

Vánoční shon znamená i chaos na parkovišti. A „ťukanců“ přibývá

Parkoviště před pražským obchodním centrem Metropole Zličín bylo během druhé...

Dlouhé minuty čekání, pak ještě delší hledání parkovacího místa a k tomu vystresovaní řidiči, kteří si navzájem...



Trik s dotací: Bude každý majitel Tesly v Německu vracet 4 tisíce eur?

Tesla Model S 85D

Aby bylo možné získat v Německu na koupi elektromobilu dotaci ve výši 4 tisíce eur, nesmí překročit cena vozu hranici...

Poctivost zdraží kontroly aut. Konec švindlů s měřením emisí

Fiat 500X při měření emisí ve švýcarské laboratoři na objednávku německé...

Od Nového roku začnou platit přísnější pravidla pro emisní kontroly. Každé auto bude mít fotku. Ale jsou s tím opět...

První jízda s Eclipse Cross. Nová éra Mitsubishi začíná nadějně

Mitsubishi Eclipse Cross

Japonsko je pro Evropana úplně jiný svět. Co je zvykem jinde, se tam nedělá. Třeba se nepřetahují zaměstnanci, prostě...



Další z rubriky

Ojetý Ford C-Max je dobrá volba, vyhněte se dieselu

Ford C-Max

Vozy první generace Fordu C-Max se dnes prodávají i za ceny pod 50 tisíc korun. Za málo peněz tak můžete mít poměrně...

Hrdina lidové armády slaví 45 let, vyzkoušeli jsme nejnovější verzi

UAZ 469 Hunter

Zatímco americká armáda má své jeepy, sovětský blok v časech studené války spoléhal nejprve na slavný GAZ 69. Na...

První jízda s Golfem Sportsvan. TDI odstavil na vedlejší kolej

Volkswagen Golf Sportsvan

Byl by to jen další z řady obyčejných faceliftů. Jenže modernizace velkoprostorové verze Volkswagenu Golf v tichosti...

Hyundai Tucson 1,7...
Hyundai Tucson 1,7...

r.v. 2016, naj. 44 700 km, diesel
499 900 Kč (s DPH)



Najdete na iDNES.cz