Ležící střelec nereaguje aneb jak správně sedět za volantem

  • 127
Na první pohled se zdá, že něčemu tak prostému, jako je sezení v autě, není třeba věnovat pozornost. Poloha ležmo, s loktem opřeným o hranu okénka dveří, je sice pohodlná, moc toho ale řidiči o chování auta neprozradí. I sebebezpečnější auto je k ničemu, nedosáhnete-li na pedál brzdy nebo spojky. Jak tedy sedět za volantem?

Jiří Parma z mostecké školy smyku HCT, která školí i závodní jezdce na okruhu, ale jezdí k nim i pražská záchranka, říká: "Nejhrůznější chyba je nesprávné sezení za volantem."

Nejobvyklejší chybou je moc položené opěradlo. Záda řidiče se při správném sezení musí co nejvíce blížit svislé ose auta.

"Když je řidič v poloze ´ležícího střelce´, není v situaci, kdy potřebuje rychle točit volantem a manévrovat, schopen zareagovat. Nedokáže to bez toho, aby si přesedl a přitáhl se k volantu," vysvětluje Parma.

"V okamžiku, kdy ztratí kontakt zad s opěradlem, ztrácí tím pádem také cit pro auto a necítí, co se s ním děje," říká školitel bezpečné jízdy.

Nevěříte tomu? Zkuste se při řízení vzdálit zády od opěradla sedadla. Ani sebelépe tvarované sedací partie těla vám nepomohou získat pocit jistoty a bezpečí. Ideálně nastavená či tvarovaná bederní podpěra totiž zvětšuje styčnou plochu zad s opěradlem, a řidič tak lépe vnímá, co se děje s autem.

"Když potřebuje zpomalit a zároveň se přitahuje k sedačce, není schopen plně brzdit," doplňuje Parma. V okamžiku maximálního brzdění totiž musíme na brzdový pedál působit přibližně 80 až 90kilovou zátěží.

"Z příliš zakloněného opěradla vyplývají také "dlouhé ruce" na volantu a jeho špatné držení," uzavírá Jiří Parma.

Jak se za volantem správně usadit?
Jiří Parma - instruktor bezpečné jízdy na mosteckém polygonu radí:

Nejprve nastavuje správnou vzdálenost sedáku od pedálů. Když plně sešlápneme spojku nebo brzdu, musí být noha stále mírně pokrčená. Díky tomu vyvineme maximální tlak na pedály, když je potřeba. V případě nehody by propnutý kolenní kloub také mohl poničit.

Tak aby dosáhli na pedály, si řidiči ještě nastavit sedadlo zvládají, druhým a možná ještě zásadnějším problémem je správný sklon opěradla. "To by mělo vůči sedáku vytvořit téměř pravý úhel, přibližně 100 stupňů," říká Parma.

Opěrka hlavy musí končit s temenem hlavy. Je to proto, že v případě nárazu jde tělo směrem nahoru, hlava pak má moc místa pro pohyb vzad a může poškodit krční páteř.

"Když se usadím, pevně se opřu do opěradla, natáhnu ruce a položím je na volant," pokračuje instruktor. "O vrchol věnce volantu se musím opřít zápěstím tak, aby bylo volné," upozorňuje.

Volant pak držíme v poloze třičtvrtě na tři. Jen tak jsme schopni dát maximální rejd, bez toho, aby bylo při otáčení volantem třeba na něm přehmatávat víc, než je nutné. Ruce máme volně, palci se zachytneme za ramena volantu.

"Účastníci našich kurzů si mohou vyzkoušet, že co se dá v šedesátce zvládnout se správným držením volantu, v padesátce nejde se špatným," říká Parma.

"Začátek správného ovládání auta je správné sezení," uzavírá.