Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

LIAZ vyráběl až třináct tisíc nákladních aut ročně. Oslavil by 60 let

  8:30aktualizováno  8:30
Prvního ledna roku 2013 uplyne šedesát let od chvíle, kdy byl založen národní podnik LIAZ. V dobách své největší slávy zaměstnával v deseti závodech jedenáct tisíc lidí a vyráběl třináct tisíc nákladních aut ročně. Dnes už neexistuje.

Některé desítky let staré užitkové liazky slouží dodnes. | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Zbyl po něm jen poloprázdný areál v Jablonci nad Nisou - Rýnovicích a nostalgie lidí, kteří v něm od roku 1953 do roku 2010 pracovali.

"LIAZ si pamatuji z dob, kdy jsem chodil jako dítě na první máj, protože liazky jezdily v průvodu. Slavné bývalo loučení se speciály odjíždějícími na Dakar. Je škoda, že podnik zanikl, ale automobilový průmysl z města nezmizel," říká bývalý starosta Jablonce Petr Tulpa. Za jeho působení v čele města LIAZ definitivně skončil. Tehdy už se jmenoval Tedom Truck.

LIAZ patří k československým legendám automobilového průmyslu minulého století. Jeho začátky spadají do roku 1906, kdy bylo v Liberci vyrobeno první osobní auto značky Linser. Rok na to zahájila svoji činnost firma Reichenberger Automobil Fabrik (RAF) vyrábějící nejen osobní a nákladní vozy, ale také autobusy.

V roce 1942 byly vyvinuty základní modely Škody 706 R a autobus Škoda 706 RO, které se vyráběly v LIAZ až do roku 1957. Teprve potom vznikla první řada takzvaných trambusů s typickou kabinou. Kolik typů a řad LIAZ vyráběl, lze dnes najít jen na webových stránkách nadšenců, kteří dokonale zmapovali nejen historii podniku, ale také sportovní úspěchy nebo vzpomínky pamětníků.

Součástí fanouškovského webu www.liaz.cz je galerie se stovkami fotografií nejrůznějších modifikací. "Víme, že tím LIAZ na nohy nepostavíme, ale chceme jeho produkci i vzpomínky zachovat budoucím generacím," vysvětluje tvůrce webu David Fejgl.

Podle bývalého generálního ředitele podniku Jaromíra Jiřičného se LIAZ v podobě, v jaké fungoval na začátku devadesátých let, udržet nemohl. "V roce 1992 skončil boom nákladních aut. Další problém byl v tom, že se v té oblasti začal projevovat velký technický pokrok, na který jsme neměli prostředky," upozorňuje.

Autor:


Nejčtenější



Další z rubriky

Čína chce zasáhnout proti „bezhlavému“ rozvoji elektromobilů

Elektromobil BYD e6

Čína podnikne kroky k omezení „bezhlavého“ rozvoje svého rychle se rozrůstajícího sektoru vozů na ekologický pohon....

Autopojištění zdraží, rostou totiž ceny oprav stále složitějších aut

Ilustrační snímek

Moderní asistenční systémy sice dokážou snižovat počet nehod, ovšem náklady na opravy těch aut, která přesto nabourají,...

Škoda nestíhá vyrábět, hledat volné kapacity by mohla i mimo koncern VW

Montáž zadních dveří na vůz Škoda Superb.

Škoda by mohla outsourcovat výrobu, aby uspokojila poptávku. Renomovaný zpravodaj z autoprůmyslu Automotive News Europe...

Najdete na iDNES.cz