LIAZ vyráběl až třináct tisíc nákladních aut ročně. Oslavil by 60 let

  8:30aktualizováno  8:30
Prvního ledna roku 2013 uplyne šedesát let od chvíle, kdy byl založen národní podnik LIAZ. V dobách své největší slávy zaměstnával v deseti závodech jedenáct tisíc lidí a vyráběl třináct tisíc nákladních aut ročně. Dnes už neexistuje.

Některé desítky let staré užitkové liazky slouží dodnes. | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Zbyl po něm jen poloprázdný areál v Jablonci nad Nisou - Rýnovicích a nostalgie lidí, kteří v něm od roku 1953 do roku 2010 pracovali.

"LIAZ si pamatuji z dob, kdy jsem chodil jako dítě na první máj, protože liazky jezdily v průvodu. Slavné bývalo loučení se speciály odjíždějícími na Dakar. Je škoda, že podnik zanikl, ale automobilový průmysl z města nezmizel," říká bývalý starosta Jablonce Petr Tulpa. Za jeho působení v čele města LIAZ definitivně skončil. Tehdy už se jmenoval Tedom Truck.

LIAZ patří k československým legendám automobilového průmyslu minulého století. Jeho začátky spadají do roku 1906, kdy bylo v Liberci vyrobeno první osobní auto značky Linser. Rok na to zahájila svoji činnost firma Reichenberger Automobil Fabrik (RAF) vyrábějící nejen osobní a nákladní vozy, ale také autobusy.

V roce 1942 byly vyvinuty základní modely Škody 706 R a autobus Škoda 706 RO, které se vyráběly v LIAZ až do roku 1957. Teprve potom vznikla první řada takzvaných trambusů s typickou kabinou. Kolik typů a řad LIAZ vyráběl, lze dnes najít jen na webových stránkách nadšenců, kteří dokonale zmapovali nejen historii podniku, ale také sportovní úspěchy nebo vzpomínky pamětníků.

Součástí fanouškovského webu www.liaz.cz je galerie se stovkami fotografií nejrůznějších modifikací. "Víme, že tím LIAZ na nohy nepostavíme, ale chceme jeho produkci i vzpomínky zachovat budoucím generacím," vysvětluje tvůrce webu David Fejgl.

Podle bývalého generálního ředitele podniku Jaromíra Jiřičného se LIAZ v podobě, v jaké fungoval na začátku devadesátých let, udržet nemohl. "V roce 1992 skončil boom nákladních aut. Další problém byl v tom, že se v té oblasti začal projevovat velký technický pokrok, na který jsme neměli prostředky," upozorňuje.

Autor:


Nejčtenější

Šéf VW ztratil nervy. Varuje před elektromobily a ohrožením autoprůmyslu

Herbert Diess, šéf značky Volkswagen představuje na autosalonu ve Frankfurtu...

Šéf VW Diess se bouří proti WLTP a emisním limitům EU. Hřímá, že válečné tažení proti automobilům ohrozí existenci...

Nástupce Škody Rapid má jméno Scala. Odhalí se na sklonku roku v Izraeli

Škoda Vision RS

Koncept Vision RS, který v uplynulých týdnech na autosalonu v Paříži naznačil podobu nástupce modelu Rapid, zná své...



ANALÝZA: Elektromobilita poleze do peněz všem, výrobcům, státu i lidem

Nabíjení elektromobilu Renault Twizy

Elektrifikace aut nás nemine. Vozidla na baterie tu jsou s námi dlouho jako ta se spalovacím motorem, ale prosadit se...

Nejslavnější československý motocykl vznikl ilegálně a předběhl celý svět

Jawa 250 Pérák na dobovém prospektu

Ač tomu dnes nic nenasvědčuje, tak Československo bývalo svého času motocyklovou velmocí. A za náš nejslavnější...

Češi se mají lépe, stále víc však kupují auta na dluh

Ilustrační snímek

Čím dál víc nových i ojetých aut v Česku se prodává na splátky. Firmy to tak dělají již delší dobu, nyní však roste i...

Další z rubriky

Automobilky drží na skladě víc aut než obvykle, levnější však nebudou

Dovezené automobily čekají na distribuci v britském přístavu Sheernese (říjen...

Nadprůměrné letní registrace většiny automobilek a plné odstavné plochy nových aut po celém Česku svádějí k úvaze, že...

Nejvíc pokut dostávají řidiči Porsche, nejvíc bourají Volva

Ilustrační snímek

Velmi zajímavou statistiku zveřejnil německý srovnávací pojišťovací portál Check24. Porovnal desetitisíce údajů z...

Drahé značky VW se inspirují u Ferrari, spekulují o vstupu na burzu

Porsche 911 Carrera GTS Cabriolet

Porsche by se mohlo vyčlenit z koncernu Volkswagen a stát se součástí skupiny luxusních značek spolu s Bentley, Bugatti...



Najdete na iDNES.cz