Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Liberecká univerzita testuje využití přírodních vláken v autech

  12:16aktualizováno  12:16
Technická univerzita v Liberci testuje využití přírodních vláken při výrobě plastů pro automobilový průmysl. Cílem projektu je nahradit minerální a syntetické materiály, které se používají jako plniva do plastů. Vlákna kokosu, lnu, juty, banánovníku, případně vlna koz či ovcí, mohou významně zlepšit vlastnosti materiálů a také podstatně snížit jejich cenu.

Rinspeed Bambo je koncept s karoserií vyrobenou z plastů z bambusu. | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

"Úspora na ceně je dost výrazná, když si uvědomíme, že v současné době stojí jeden kilogram polypropylenu zhruba dvě eura a například vlna stojí asi čtvrtinu. Ještě důležitější možná ale je, že výroba dílů s přírodními materiály podstatně méně zatěžuje životní prostředí," vysvětluje vedoucí vědeckého týmu strojní fakulty Petr Lenfeld. Projekt, jehož cílem je nahradit minerální a syntetická plniva v plastových dílech přírodními materiály a zlepšit jejich vlastnosti, podporuje Česká technologická agentura.

Plastové materiály, takzvané kompozity, se získávají smícháním základní polymerní suroviny s přírodními plnivy. Přírodní vlákno se rozemele ve speciálním mlýnu a poté se smísí s plastem a aditivy a vyrobí se granule kompozitu.

Materiál se pak zpracuje ve vstřikovacím stroji, kde se vstřikuje do formy, aby získal konečný tvar. Lenfeldův tým namíchal desítky kombinací. "Vybrali jsme necelou desítku kompozitů, u kterých se prokázalo, že přírodní materiály zlepší užitné vlastnosti," řekl Lenfeld.

Použití některých přírodních vláken například výrazně zvyšuje tuhost plastových dílů, tuto schopnost mají zejména vlákna juty, konopí a lnu, ale i vlákna banánovníku nebo bambusu. Materiál si přitom zachovává i houževnatost, a hodí se proto pro použití třeba u výplní dveří, sloupků a dalších autodílů.

Naopak vlákna živočišného původu, především hedvábí tussah, ale také ovčí a kozí srst, působí podle Lenfelda příznivě zejména z hlediska tažnosti plastových dílů. "Nejlepší mechanické vlastnosti byly u vláken chitosanu, získávaných z vnějších schránek korýšů," řekl. Osvědčilo se podle něj v tomto směru i použití vláken kokosu.

Autoři: ,




Nejčtenější

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Další z rubriky

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.