Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Liberecká univerzita testuje využití přírodních vláken v autech

  12:16aktualizováno  12:16
Technická univerzita v Liberci testuje využití přírodních vláken při výrobě plastů pro automobilový průmysl. Cílem projektu je nahradit minerální a syntetické materiály, které se používají jako plniva do plastů. Vlákna kokosu, lnu, juty, banánovníku, případně vlna koz či ovcí, mohou významně zlepšit vlastnosti materiálů a také podstatně snížit jejich cenu.

Rinspeed Bambo je koncept s karoserií vyrobenou z plastů z bambusu. | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

"Úspora na ceně je dost výrazná, když si uvědomíme, že v současné době stojí jeden kilogram polypropylenu zhruba dvě eura a například vlna stojí asi čtvrtinu. Ještě důležitější možná ale je, že výroba dílů s přírodními materiály podstatně méně zatěžuje životní prostředí," vysvětluje vedoucí vědeckého týmu strojní fakulty Petr Lenfeld. Projekt, jehož cílem je nahradit minerální a syntetická plniva v plastových dílech přírodními materiály a zlepšit jejich vlastnosti, podporuje Česká technologická agentura.

Plastové materiály, takzvané kompozity, se získávají smícháním základní polymerní suroviny s přírodními plnivy. Přírodní vlákno se rozemele ve speciálním mlýnu a poté se smísí s plastem a aditivy a vyrobí se granule kompozitu.

Materiál se pak zpracuje ve vstřikovacím stroji, kde se vstřikuje do formy, aby získal konečný tvar. Lenfeldův tým namíchal desítky kombinací. "Vybrali jsme necelou desítku kompozitů, u kterých se prokázalo, že přírodní materiály zlepší užitné vlastnosti," řekl Lenfeld.

Použití některých přírodních vláken například výrazně zvyšuje tuhost plastových dílů, tuto schopnost mají zejména vlákna juty, konopí a lnu, ale i vlákna banánovníku nebo bambusu. Materiál si přitom zachovává i houževnatost, a hodí se proto pro použití třeba u výplní dveří, sloupků a dalších autodílů.

Naopak vlákna živočišného původu, především hedvábí tussah, ale také ovčí a kozí srst, působí podle Lenfelda příznivě zejména z hlediska tažnosti plastových dílů. "Nejlepší mechanické vlastnosti byly u vláken chitosanu, získávaných z vnějších schránek korýšů," řekl. Osvědčilo se podle něj v tomto směru i použití vláken kokosu.

Autoři: ,


Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...



Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Průvodkyně za volantem: policii zajímá, za kolik krav mě táta prodá

Průvodkyně za volantem Nela Přidálková najezdila desetitisíce kilometrů po...

Za poslední čtyři měsíce najela 21 tisíc kilometrů po Africe. Loni odřídila kolem 45 tisíc kilometrů po USA, sedm tisíc...

S tímto Tankem můžete legálně na silnice. Pod kapotou má pekelnou kočku

Rezvani Tank Military Edition

Malosérioví výrobci hledají každou skulinu na trhu. Americká značka Rezvani připravila SUV, které ty ostatní zahalí...

Další z rubriky

Špinavá Praha má viníky: auta s chybějícími filtry pevných částic

Ilustrační snímek

Praha dlouhodobě bojuje se znečištěním vzduchu ze silniční dopravy. Studie ÚAMK a ČVUT, kterou si magistrát zadal,...

Tajemství automobilek v ohrožení: v Kanadě unikly plány jejich továren

Ilustrační snímek

Bezpečnostní expert objevil na nezabezpečeném serveru 157 GB citlivých dat. Byly mezi nimi i plány výrobních závodů...

Pojízdné vraky i prémiová auta: ukrajinské silnice jsou plné kontrastů

UAZ 3303 Buchanka

Na Ukrajině prakticky neexistuje střední třída. Žijí tam buď boháči, nebo lidé s nízkými příjmy. A tyto rozdíly zrcadlí...

Najdete na iDNES.cz