Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Lidé chtějí tovární přívěsy

aktualizováno 
Obchod s použitými přívěsnými obytnými vozy se v posledním desetiletí v Česku obrátil naruby - zatímco před rokem 1990 byly z nejpodstatnější části k mání plody svépomocného snažení kutilů, mají motoristé poslední dobou zájem hlavně o profesionální výrobky.
zatímco před rokem 1990 byly z nejpodstatnější části k mání plody svépomocného snažení kutilů, mají motoristé poslední dobou zájem hlavně o profesionální výrobky. "Tovární karavany tvoří už pětadevadesát procent našeho obchodu s jetými obytnými přívěsy," říká Tomáš Klíma, který má na pražské Císařské louce jeden z největších bazarů zmíněného zboží v zemi.
A v jakých cenových kategoriích se starší obytné přívěsy nabízejí? - ptáme se Tomáše Klímy:

Od 30 tisíc korun stojí buď svépomocné domácí výrobky, nebo tovární vozy dovezené z ciziny, které však vzhledem k jejich konstrukci či stáří už nesmějí v tuzemsku do normálního provozu. Po řádném proclení a vyřízení všech formalit je kupují lidé, kteří s nimi nemíní cestovat. Postaví je někde k vodě či na hezkém místě, a získají tak lacinou chatku. Do 80 tisíc korun už lze koupit solidní starší a k provozu v Česku schválený přívěs třeba po německé rodině, která se k němu chovala velmi ohleduplně a teď si pořídila nový, lepší. Do 150 tisíc až 180 tisíc korun se platí za skutečný luxus se vším vybavením včetně teplé vody a toalety zhruba do ročníku výroby 1993. Nejdražší a nejkvalitnější jeté exempláře stojí maximálně do čtvrt milionu korun.

Dovážejí starší obytné přívěsy lidé individuálně, nebo je to častěji záležitost specializovaných firem?

Oba způsoby jsou běžné. Specializovaní obchodníci ale obvykle dovezou vůz levněji a s jistotou, že nebudou problémy při schvalování přívěsu k provozu na zdejších silnicích.

Kde motoristé, kteří bez zkušeností dovážejí z ciziny starší obytný přívěs, nejčastěji chybují?

Nejbolestivější jsou případy, kdy koupí vůz, který vzhledem k jeho stáří a přežité konstrukci už nelze přihlásit k provozu na zdejších silnicích. Takové kusy pak končí na zahradách či na březích vod místo chatek. Další potíže jsou s auty těžce havarovanými či po haváriích špatně opravenými. Často nefungují nájezdové brzdy, jindy proniká do karavanu vlhkost. Důležité je, aby vozu nechyběly doklady o způsobilosti přístrojů a plynových či vodních rozvodů. Obytný přívěs musí mít nájezdovou brzdu a hmotnost, která vyhovuje automobilu, jež ho má tahat. Důležitá fakta o tom lze vyčíst z dokladů vozidla i karavanu.

Kde jsou zdroje starších obytných přívěsů, které lidem v Česku plně vyhovují?

Obvykle v Německu a Holandsku, kde lze pořídit kvalitní a zachovalé vozy hlavně z německé produkce. Řada přívěsů by se nabízela třeba i ve Francii, ovšem tam už převažují - jak zkušenosti ukazují - méně solidní španělské a italské výrobky.
Autor:




Nejčtenější

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Další z rubriky

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.