Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Lidé nechtějí vracet řidičáky, říká František Leština

  14:33aktualizováno  14:33
JIŽNÍ ČECHY DNES

České Budějovice - Za minulý rok odebral českobudějovický matriční úřad pouze jedenáct řidičských průkazů pro zdravotní nezpůsobilost jejich držitelů.
JIŽNÍ ČECHY DNES

České Budějovice - Za minulý rok odebral českobudějovický matriční úřad pouze jedenáct řidičských průkazů pro zdravotní nezpůsobilost jejich držitelů. Správní řízení kolem těchto záležitostí vede pracovník českobudějovického matričního úřadu František Leština, který je zároveň soudním znalcem v oboru doprava a má praxi ve výcviku řidičů a vyšetřování dopravních nehod.

* Populace stárne. Myslel jsem, že se u vás shromažďují tisíce odevzdaných řidičáků.

Problém není se starými lidmi. Těm jsme vloni odebrali na návrh lékařů pět průkazů. Tito lidé většinou přijdou po lékařském posudku a doklad vrátí, někdy i s pláčem. Složité to je s mladšími řidiči. Doktoři jim napíšou nezpůsobilost k řízení vozidel třeba po úraze. Pak začne kolotoč správního řízení. Řidiči mají třicet dní na to, aby nám svůj zdravotní stav doložili. Buď si najdou lékaře, který je uzná způsobilými, nebo například nepřebírají i rok obsílky. Nakonec se mohou ještě odvolávat. A po celou dobu mohou řídit auto.

* Ale provoz na silnicích ohrožují stovky sedmdesátiletých a osmdesátiletých řidičů.

Souvisí to s psychickými a fyzickými schopnostmi řidičů v návaznostmi na nemoci, které vylučují člověka z řízení. Většinou se mluví o starých lidech, ale týká se to všech.

* Dobře, ale posudek o způsobilosti vydávají lékaři. Jsou to přece odborníci na zdravotní stav.

Koho zákon považuje za posuzujícího lékaře? Jsou to obvodní nebo závodní lékaři. Většinou soukromí, kteří potřebují stálé pacienty kvůli bodovému systému, jindy pacienta léta znají a nechtějí ho poškodit. Když se jich zeptáme, podle čeho posuzují zdravotní způsobilost k řízení vozidel, většina z nich odpoví, že podle znalostí ze zdravotní karty a subjektivní prohlídky. Přitom dnes se nemusí ani obvodní lékař dovědět, že jeho pacient byl v nemocnici. Ta pacientovi dá zprávu do ruky s tím, aby ji předal obvoďákovi, ale to nemusí udělat.

* Chcete říci, že zákon, který řeší zdravotní způsobilost a platí čtyři roky, je špatný?

Minimálně jsou v něm díry. Až po čtyřech letech, loni v dubnu, k němu vyšla prováděcí vyhláška, kde jsou podrobnosti o zdravotních prohlídkách řidičů. Mám dojem, že málokterý z lékařů o této vyhlášce ví. Od dubna nám totiž ani jeden z nich neposlal podle této vyhlášky 277/2004 posudek, že je nějaký řidič zdravotně nezpůsobilý.

* To znamená, že mezi námi jezdí řidiči s těžkými zdravotními problémy?

Po úrazech páteře, těžko chodící, mají nemocné oči, nemoci srdce, psychické problémy. Okresní úřad řešil před několika lety případ, kdy muž částečně ochrnutý na nohy a chodící o francouzských holích odmítal odevzdat řidičák. Odvolával se. Přitom jsme věděli, že měl jen za rok tři nehody. Když odcházel z naší kanceláře, sedl na parkovišti do trabanta a naboural jiné auto. Nedokázal pochopit, že nemůže bezpečně obsluhovat pedály.

* Jak by tedy podle vás měly vypadat zdravotní prohlídky?

Posudek by mělo vydávat nezávislé státní zdravotní středisko, které by testovalo řidiče se zaměřením na jeho nemoci a komplikace zdravotního stavu. Test by měl být přísnější než při získávání řidičského průkazu u mladých lidí. Řidiči, ale i lékaři by měli mít soudnost. Vím, že řidičák se odevzdává s těžkým srdcem, ale jsou lidé, kteří sami uznají, že už jim to za volantem nejde. Znám i několik lékařů, kteří berou prohlídky zodpovědně.

František Leština

Autor:




Nejčtenější

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Další z rubriky

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Mluvčí ÚAMK Petr Vomáčka (vlevo) a odborník na problematiku emisí Libor...
ROZSTŘEL: Za problémy s filtry pevných částic může zanedbaná údržba

Ovzduší znečišťuje také doprava. Mezi nejnebezpečnější znečišťovatele patří naftová auta s poškozenými či odstraněnými filtry pevných částic. Proč je auta mají...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.