Lidé nechtějí vracet řidičáky, říká František Leština

JIŽNÍ ČECHY DNES

České Budějovice - Za minulý rok odebral českobudějovický matriční úřad pouze jedenáct řidičských průkazů pro zdravotní nezpůsobilost jejich držitelů.
JIŽNÍ ČECHY DNES

České Budějovice - Za minulý rok odebral českobudějovický matriční úřad pouze jedenáct řidičských průkazů pro zdravotní nezpůsobilost jejich držitelů. Správní řízení kolem těchto záležitostí vede pracovník českobudějovického matričního úřadu František Leština, který je zároveň soudním znalcem v oboru doprava a má praxi ve výcviku řidičů a vyšetřování dopravních nehod.

* Populace stárne. Myslel jsem, že se u vás shromažďují tisíce odevzdaných řidičáků.

Problém není se starými lidmi. Těm jsme vloni odebrali na návrh lékařů pět průkazů. Tito lidé většinou přijdou po lékařském posudku a doklad vrátí, někdy i s pláčem. Složité to je s mladšími řidiči. Doktoři jim napíšou nezpůsobilost k řízení vozidel třeba po úraze. Pak začne kolotoč správního řízení. Řidiči mají třicet dní na to, aby nám svůj zdravotní stav doložili. Buď si najdou lékaře, který je uzná způsobilými, nebo například nepřebírají i rok obsílky. Nakonec se mohou ještě odvolávat. A po celou dobu mohou řídit auto.

* Ale provoz na silnicích ohrožují stovky sedmdesátiletých a osmdesátiletých řidičů.

Souvisí to s psychickými a fyzickými schopnostmi řidičů v návaznostmi na nemoci, které vylučují člověka z řízení. Většinou se mluví o starých lidech, ale týká se to všech.

* Dobře, ale posudek o způsobilosti vydávají lékaři. Jsou to přece odborníci na zdravotní stav.

Koho zákon považuje za posuzujícího lékaře? Jsou to obvodní nebo závodní lékaři. Většinou soukromí, kteří potřebují stálé pacienty kvůli bodovému systému, jindy pacienta léta znají a nechtějí ho poškodit. Když se jich zeptáme, podle čeho posuzují zdravotní způsobilost k řízení vozidel, většina z nich odpoví, že podle znalostí ze zdravotní karty a subjektivní prohlídky. Přitom dnes se nemusí ani obvodní lékař dovědět, že jeho pacient byl v nemocnici. Ta pacientovi dá zprávu do ruky s tím, aby ji předal obvoďákovi, ale to nemusí udělat.

* Chcete říci, že zákon, který řeší zdravotní způsobilost a platí čtyři roky, je špatný?

Minimálně jsou v něm díry. Až po čtyřech letech, loni v dubnu, k němu vyšla prováděcí vyhláška, kde jsou podrobnosti o zdravotních prohlídkách řidičů. Mám dojem, že málokterý z lékařů o této vyhlášce ví. Od dubna nám totiž ani jeden z nich neposlal podle této vyhlášky 277/2004 posudek, že je nějaký řidič zdravotně nezpůsobilý.

* To znamená, že mezi námi jezdí řidiči s těžkými zdravotními problémy?

Po úrazech páteře, těžko chodící, mají nemocné oči, nemoci srdce, psychické problémy. Okresní úřad řešil před několika lety případ, kdy muž částečně ochrnutý na nohy a chodící o francouzských holích odmítal odevzdat řidičák. Odvolával se. Přitom jsme věděli, že měl jen za rok tři nehody. Když odcházel z naší kanceláře, sedl na parkovišti do trabanta a naboural jiné auto. Nedokázal pochopit, že nemůže bezpečně obsluhovat pedály.

* Jak by tedy podle vás měly vypadat zdravotní prohlídky?

Posudek by mělo vydávat nezávislé státní zdravotní středisko, které by testovalo řidiče se zaměřením na jeho nemoci a komplikace zdravotního stavu. Test by měl být přísnější než při získávání řidičského průkazu u mladých lidí. Řidiči, ale i lékaři by měli mít soudnost. Vím, že řidičák se odevzdává s těžkým srdcem, ale jsou lidé, kteří sami uznají, že už jim to za volantem nejde. Znám i několik lékařů, kteří berou prohlídky zodpovědně.

František Leština