Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Lidé šetří, zájem o starší auta roste

  16:03aktualizováno  16:03
- Západní Evropa to dobře zná: s hospodářskou recesí vždy přichází pokles zájmu o nová auta a naopak ojetiny začínají zajímat i ty, kteří by na ně v lepších časech nepomysleli. Tuzemský trh tím nyní žije a čeká, že v brzku se trend nezmění.

Svaz dovozců automobilů konstatuje, že vloni oficiální výrobci a dovozci zaznamenali všeobecný pokles poptávky po nových motorových vozidlech. Nových osobních aut se prodalo přes sto čtyřicet tisíc, tedy o téměř osmnáct procent méně než v roce 1997. Domácí Škoda ohlásila pokles nadprůměrný, devatenáctiprocentní. Letošní rok začal hůř než se dalo čekat, když mladoboleslavská automobilka oznámila, že v lednu v zemi klesl odbyt jejích výrobků na pouhou polovinu výsledku z ledna 1998. Zato větší autobazary, které nabízejí mladší vozidla, si ani v zimě nestěžují. "Prodáváme víc a víc. Poslední dobou už dvě stě padesát aut týdně," tvrdí Tomáš Pánek, šéf nákupu pražského autobazaru, který patří k největším v republice.
Jestliže trh ojetin vychází z přetlaku v tuzemské nabídce motorových vozidel relativně dobře, je to dáno nejen tím, že lidé víc šetří, ale také okolností, že dnes dokáže potenciální kupce velmi dobře uspokojit. Vždyť při toulkách přeplněnými ohradami se motorista až diví, co všechno a jak levně ve srovnání se situací ještě před dvěma třemi roky tu je k mání. Prodejci nových automobilů totiž v nelítostné bitvě o zákazníka srazili ceny nových vozů na nejnižší možnou mez, což samozřejmě muselo poznamenat ceny ojetin. "Ceny pěkných starších vozidel tak v zemi klesly na úroveň prakticky srovnatelnou se západní Evropou," řekl Peter Kolník, ředitel společnosti Mobil Data, která se zabývá sběrem cen a informací o motorových vozidlech a zastupuje společnost Eurotax. "Zejména dražší a luxusní auta jsou dnes v Česku dokonce levnější, a nebýt celních bariér a dalších překážek, patrně by mnohá jetá auta třeba i Němci rádi dováželi zpět domů."
V Česku sice neexistuje oficiální přehled o situaci na trhu ojetin, nicméně znalci odhadují, že v zemi na své kupce čeká od čtyř set tisíc do půl milionu starších vozidel. "Nejlépe kupce nacházejí auta do sta tisíc korun a potom reprezentanti luxusní třídy, hlavně BMW a Mercedes, v cenách nad šest set tisíc korun," doplňuje Peter Kolník.
Petr Svoboda, který jako značkový prodejce obchoduje v Plzni s novými i jetými osobními vozy, připomíná, že naopak klesá zájem o "sběr". Ten se ze západní Evropy do země dostal začátkem devadesátých let, v čase největšího hladu po zahraničních vozech. "Ta auta dnes zaslouženě končí rozebraná na náhradní díly a obchoduje se s kvalitnějším sortimentem, ať už dovezeným z ciziny, nebo koupeným v tuzemsku," upřesňuje Petr Svoboda.
O mnohých majitelích bazarů se přestává hovořit jako o podvodnících, obchod s jetými auty pomalu ale jistě dostává evropský punc. "S ojetinami čím dál tím víc pracují značkoví prodejci," tvrdí Petr Svoboda. "Také bazary, které chtějí mít pestrý, kvalitní a přitom levný sortiment, postupně ustupují od tradičního komisního prodeje. Budou ojetiny na své riziko vykupovat a hotově platit a pak dál prodávat."
Odborníci se obecně shodují, že obchod s jetými auty bude dál získávat na významu. "Užitná hodnota automobilů se všeobecně zvyšuje, jejich životnost se prodlužuje. Podle prognózy expertů firmy Eurotax posílí v budoucnu zejména obchod se zánovními, zhruba jednoročními auty, a s vozy starými, na konci životnosti," míní Peter Kolník. "Doba, po kterou vozidlo drží první majitel, se bude zkracovat a vůz vymění více vlastníků."

Snižování cen osobních vozidel v %

rok

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

průměr %

27,2

35,7

44,4

52,7

59,9

65,3

69,8

74

78,2

82,1

malé vozy

26,9

33,7

41,4

50,2

56,8

62,5

67,1

72,9

77

80,4

nižší střední třída

26,1

34,4

43

50,8

58,1

64

68,4

72,6

76,3

80,3

střední třída

28,5

36,4

45,3

53,6

60,8

65,8

70,3

74,7

79

83,2

vyšší střední třída

28,2

38,9

48,1

56,1

63,5

68,8

73

76,6

81,1

85,1

velké vozy

35,6

42,7

52,3

61,4

68

73,6

78,7

82,8

86,4

90,4

terénní vozy

27,9

38,2

46,6

53,2

60,3

65,3

70,2

73,5

76,9

79,7

velkoprostorové vozy

27,8

34,5

43,4

51,4

57,4

61,6

65,2

69,6

72,4

78,4

sportovní vozy

31

37,9

47,3

54,6

60,8

67

71,1

74,6

80

83,2

kabriolety

24,9

32

40,4

49,2

55,7

61,3

65,1

68,7

72,4

75,5

Pramen: EUROTAXY TÜV AUTO REPORT 98

Kdo má zájem o vůz za pár tisíc, stráví moře času jeho opravami.

Autor:


Nejčtenější

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...

VIDEO: Podívejte se na běžné ráno před školou, je to džungle

Ilustrační snímek

Každoročně přibývá rodičů, kteří své děti vozí do školy autem. A ve velkých městech či u velkých škol se širokou...



Na počkání za litr. Test MF DNES potvrdil, že stočit tachometr není problém

Ilustrační foto

Až čtyřicet procent tachometrů ojetých vozů v Česku je stočených. Reportéři MF DNES si ověřili, jak je to snadné. Za...

Škoda Kodiaq GT: kupé-SUV se testuje převlečené za mazdu, jako před 30 lety

Prototypy Škody Kodiaq GT převlečené za SUV Mazdy.

Znetvořené prototypy prohánějící se v běžném provozu fascinují milovníky automobilů. Tuší, že maskování ukrývá něco...

Chystá se zdražení pokut: za telefonování a focení až 10 tisíc a 4 body

Ilustrační snímek

Ministerstvo dopravy ve spolupráci s policií pracuje na zpřísnění bodového systému. Více se bude postihovat používání...

Další z rubriky

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...

Němci měli velké oči. Milion elektromobilů u nich v roce 2020 jezdit nebude

Mercedes-Benz EQC

Milion elektromobilů na německých silnicích do roku 2020 pravděpodobně jezdit nebude. Poradci berlínské vlády nově...

Škoda Kodiaq GT: kupé-SUV se testuje převlečené za mazdu, jako před 30 lety

Prototypy Škody Kodiaq GT převlečené za SUV Mazdy.

Znetvořené prototypy prohánějící se v běžném provozu fascinují milovníky automobilů. Tuší, že maskování ukrývá něco...

Najdete na iDNES.cz