Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Lidé šetří, zájem o starší auta roste

  16:03aktualizováno  16:03
- Západní Evropa to dobře zná: s hospodářskou recesí vždy přichází pokles zájmu o nová auta a naopak ojetiny začínají zajímat i ty, kteří by na ně v lepších časech nepomysleli. Tuzemský trh tím nyní žije a čeká, že v brzku se trend nezmění.

Svaz dovozců automobilů konstatuje, že vloni oficiální výrobci a dovozci zaznamenali všeobecný pokles poptávky po nových motorových vozidlech. Nových osobních aut se prodalo přes sto čtyřicet tisíc, tedy o téměř osmnáct procent méně než v roce 1997. Domácí Škoda ohlásila pokles nadprůměrný, devatenáctiprocentní. Letošní rok začal hůř než se dalo čekat, když mladoboleslavská automobilka oznámila, že v lednu v zemi klesl odbyt jejích výrobků na pouhou polovinu výsledku z ledna 1998. Zato větší autobazary, které nabízejí mladší vozidla, si ani v zimě nestěžují. "Prodáváme víc a víc. Poslední dobou už dvě stě padesát aut týdně," tvrdí Tomáš Pánek, šéf nákupu pražského autobazaru, který patří k největším v republice.
Jestliže trh ojetin vychází z přetlaku v tuzemské nabídce motorových vozidel relativně dobře, je to dáno nejen tím, že lidé víc šetří, ale také okolností, že dnes dokáže potenciální kupce velmi dobře uspokojit. Vždyť při toulkách přeplněnými ohradami se motorista až diví, co všechno a jak levně ve srovnání se situací ještě před dvěma třemi roky tu je k mání. Prodejci nových automobilů totiž v nelítostné bitvě o zákazníka srazili ceny nových vozů na nejnižší možnou mez, což samozřejmě muselo poznamenat ceny ojetin. "Ceny pěkných starších vozidel tak v zemi klesly na úroveň prakticky srovnatelnou se západní Evropou," řekl Peter Kolník, ředitel společnosti Mobil Data, která se zabývá sběrem cen a informací o motorových vozidlech a zastupuje společnost Eurotax. "Zejména dražší a luxusní auta jsou dnes v Česku dokonce levnější, a nebýt celních bariér a dalších překážek, patrně by mnohá jetá auta třeba i Němci rádi dováželi zpět domů."
V Česku sice neexistuje oficiální přehled o situaci na trhu ojetin, nicméně znalci odhadují, že v zemi na své kupce čeká od čtyř set tisíc do půl milionu starších vozidel. "Nejlépe kupce nacházejí auta do sta tisíc korun a potom reprezentanti luxusní třídy, hlavně BMW a Mercedes, v cenách nad šest set tisíc korun," doplňuje Peter Kolník.
Petr Svoboda, který jako značkový prodejce obchoduje v Plzni s novými i jetými osobními vozy, připomíná, že naopak klesá zájem o "sběr". Ten se ze západní Evropy do země dostal začátkem devadesátých let, v čase největšího hladu po zahraničních vozech. "Ta auta dnes zaslouženě končí rozebraná na náhradní díly a obchoduje se s kvalitnějším sortimentem, ať už dovezeným z ciziny, nebo koupeným v tuzemsku," upřesňuje Petr Svoboda.
O mnohých majitelích bazarů se přestává hovořit jako o podvodnících, obchod s jetými auty pomalu ale jistě dostává evropský punc. "S ojetinami čím dál tím víc pracují značkoví prodejci," tvrdí Petr Svoboda. "Také bazary, které chtějí mít pestrý, kvalitní a přitom levný sortiment, postupně ustupují od tradičního komisního prodeje. Budou ojetiny na své riziko vykupovat a hotově platit a pak dál prodávat."
Odborníci se obecně shodují, že obchod s jetými auty bude dál získávat na významu. "Užitná hodnota automobilů se všeobecně zvyšuje, jejich životnost se prodlužuje. Podle prognózy expertů firmy Eurotax posílí v budoucnu zejména obchod se zánovními, zhruba jednoročními auty, a s vozy starými, na konci životnosti," míní Peter Kolník. "Doba, po kterou vozidlo drží první majitel, se bude zkracovat a vůz vymění více vlastníků."

Snižování cen osobních vozidel v %

rok

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

průměr %

27,2

35,7

44,4

52,7

59,9

65,3

69,8

74

78,2

82,1

malé vozy

26,9

33,7

41,4

50,2

56,8

62,5

67,1

72,9

77

80,4

nižší střední třída

26,1

34,4

43

50,8

58,1

64

68,4

72,6

76,3

80,3

střední třída

28,5

36,4

45,3

53,6

60,8

65,8

70,3

74,7

79

83,2

vyšší střední třída

28,2

38,9

48,1

56,1

63,5

68,8

73

76,6

81,1

85,1

velké vozy

35,6

42,7

52,3

61,4

68

73,6

78,7

82,8

86,4

90,4

terénní vozy

27,9

38,2

46,6

53,2

60,3

65,3

70,2

73,5

76,9

79,7

velkoprostorové vozy

27,8

34,5

43,4

51,4

57,4

61,6

65,2

69,6

72,4

78,4

sportovní vozy

31

37,9

47,3

54,6

60,8

67

71,1

74,6

80

83,2

kabriolety

24,9

32

40,4

49,2

55,7

61,3

65,1

68,7

72,4

75,5

Pramen: EUROTAXY TÜV AUTO REPORT 98

Kdo má zájem o vůz za pár tisíc, stráví moře času jeho opravami.

Autor:






Nejčtenější

Mnohé recyklační továrny stále spoléhají na ruční práci.
Čínu zavalily použité baterie z elektromobilů. V recyklaci leží miliardy

Čínské recyklační továrny, které se specializují na likvidaci elektroniky, před sebou mají novou výzvu. V zemi prudce roste prodej elektromobilů, které...  celý článek

UAZ 469 Hunter
Hrdina lidové armády slaví 45 let, vyzkoušeli jsme nejnovější verzi

Zatímco americká armáda má své jeepy, sovětský blok v časech studené války spoléhal nejprve na slavný GAZ 69. Na vrcholu Brežněvovy éry přišel nový vojenský...  celý článek

Nejhorší je dát si dopředu nové zimní pneumatiky a vzadu nechat ojeté
VIDEO: Kdo šetří a kupuje jen dvě nové zimní gumy, měl by je dát dozadu

Doba přezouvání na zimní obutí začíná. Měníte jen dvě pneumatiky? Dejte je na zadní nápravu auta i přesto, že vaše auto má poháněná přední kola.  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Další z rubriky

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.