"Čtenáři nemají ve většině případů šanci poznat, zda jde o fotografii, nebo její retuši," říká Jan Prokop, jehož firma se věnuje průmyslovému designu. Konstatuje, že montáž neboli retuši fotky zvládne šikovný grafik za několik hodin. "Nejtěžší je ale vymyslet, co se retuší na autě změní. Například udělat z vozu kabriolet, to vůbec není jednoduché. Naopak je to docela složitá práce," tvrdí Jan Prokop. Softw are potřebný k takovému snažení je přitom volně k dispozici na internetu. "Motorismus je maximálně zajímavý a atraktivní pro spoustu lidí, kteří milují, když mohou žít ve spekulacích. Na tom pak vydělávají bulvární noviny. Ačkoliv mnohdy nemají žádnou seriózní informaci, dovedou jejich redaktoři z tématu udělat seriál," míní bývalý motoristický novinář, který si přeje zůstat v anonymitě, aby se nedostal do sporů právě s kolegy z bulvárních novin. "Také motoristická média potřebují retuše očekávaných novinek. Čekají na ně fandové motorismu, kteří si pak kdesi v hospodě s radostí povídají o tom, že zahlédli nový model," doplňuje ze zkušenosti bývalý žurnalista. V e zmíněných retuších nevidí nic špatného ani designér Jan Prokop. "Nikdo to nemůže zakázat. Neumím si představit ani spor s automobilkou, která by se proti takovým spekulacím bránila," říká. V podstatě s ním souhlasí i mluvčí automobilky Škoda Auto Evžen Krauskopf, který míní, že retuše jsou pro výrobce i určitou reklamou. "Někdy je dokonce zajímavé vidět, co od nás lidé očekávají," sděluje Evžen Krauskopf. Ten si myslí, že zákazníka retuše neodradí ani v situaci, kdy uvěří fotomontáži a počká na nový model, který pak ve skutečnosti vypadá jinak. "My vždy upozorníme na to, že zveřejněný obrázek není pravdivý," komentuje Evžen Krauskopf. Honička novinářů po fotografiích a retuších aut se v tuzemsku datuje od roku 1994, kdy se s velkým zájmem čekalo na nástupce Škody Favorit. "Počítačové programy, jež umožňují kvalitně retušovat fotky,jsou k dostání zhruba od začátku devadesátých let," říká designér Jan Prokop. Ale nakolik je etické, když média čtenářům servírují fotomontáže, které vydávají za skutečné fotografie? "Taková retuše samozřejmě k technice patří, přetváří se všechno od lokomotiv až po automobily," odpovídá Dušan Veselý, šéfredaktor obrazového zpravodajství České tiskové kanceláře. "Pokud ale někdo takovou retuši zveřejní a nenapíše k ní, že to není pravá fotografie, tak to je neetické. Lidi takový obrázek dezinformuje a manipuluje s nimi, což považuji za nejhorší možné zneužití techniky. Velkým problémem je na tomto poli internet. Tam se dnes objevují například cimrmanovské stránky s rádoby vtipnými texty, které jejich tvůrci vydávají za autentické, přestože nejsou. A podobně to je i s auty."
Lidé stojí o automobilové iluze
"Čtenáři nemají ve většině případů šanci poznat, zda jde o fotografii, nebo její retuši," říká Jan Prokop, jehož firma se věnuje průmyslovému designu. Konstatuje, že montáž neboli retuši fotky zvládne šikovný grafik za několik hodin. "Nejtěžší je ale vymyslet, co se retuší na autě změní. Například udělat z vozu kabriolet, to vůbec není jednoduché. Naopak je to docela složitá práce," tvrdí Jan Prokop. Softw are potřebný k takovému snažení je přitom volně k dispozici na internetu. "Motorismus je maximálně zajímavý a atraktivní pro spoustu lidí, kteří milují, když mohou žít ve spekulacích. Na tom pak vydělávají bulvární noviny. Ačkoliv mnohdy nemají žádnou seriózní informaci, dovedou jejich redaktoři z tématu udělat seriál," míní bývalý motoristický novinář, který si přeje zůstat v anonymitě, aby se nedostal do sporů právě s kolegy z bulvárních novin. "Také motoristická média potřebují retuše očekávaných novinek. Čekají na ně fandové motorismu, kteří si pak kdesi v hospodě s radostí povídají o tom, že zahlédli nový model," doplňuje ze zkušenosti bývalý žurnalista. V e zmíněných retuších nevidí nic špatného ani designér Jan Prokop. "Nikdo to nemůže zakázat. Neumím si představit ani spor s automobilkou, která by se proti takovým spekulacím bránila," říká. V podstatě s ním souhlasí i mluvčí automobilky Škoda Auto Evžen Krauskopf, který míní, že retuše jsou pro výrobce i určitou reklamou. "Někdy je dokonce zajímavé vidět, co od nás lidé očekávají," sděluje Evžen Krauskopf. Ten si myslí, že zákazníka retuše neodradí ani v situaci, kdy uvěří fotomontáži a počká na nový model, který pak ve skutečnosti vypadá jinak. "My vždy upozorníme na to, že zveřejněný obrázek není pravdivý," komentuje Evžen Krauskopf. Honička novinářů po fotografiích a retuších aut se v tuzemsku datuje od roku 1994, kdy se s velkým zájmem čekalo na nástupce Škody Favorit. "Počítačové programy, jež umožňují kvalitně retušovat fotky,jsou k dostání zhruba od začátku devadesátých let," říká designér Jan Prokop. Ale nakolik je etické, když média čtenářům servírují fotomontáže, které vydávají za skutečné fotografie? "Taková retuše samozřejmě k technice patří, přetváří se všechno od lokomotiv až po automobily," odpovídá Dušan Veselý, šéfredaktor obrazového zpravodajství České tiskové kanceláře. "Pokud ale někdo takovou retuši zveřejní a nenapíše k ní, že to není pravá fotografie, tak to je neetické. Lidi takový obrázek dezinformuje a manipuluje s nimi, což považuji za nejhorší možné zneužití techniky. Velkým problémem je na tomto poli internet. Tam se dnes objevují například cimrmanovské stránky s rádoby vtipnými texty, které jejich tvůrci vydávají za autentické, přestože nejsou. A podobně to je i s auty."
Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit
Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...
Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano
„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku
Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...
Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu
Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG
Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...
První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid
Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...
KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části
Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...
Šéf inovační platformy: V Praze by mohla nad Vltavou létat dronová donáška
Vysíláme Těžko průjezdná ucpaná města nejsou zdaleka jen českým problémem. Po celém světě se experti...
Milán auta vyhání, novinky se pokoutně představují mezi židlemi a módou
Lombardská metropole se už dlouhé roky vehementně snaží vyhnat auta z centra. Ta se tam v době...