Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Lidé za volantem stárnou

  11:50aktualizováno  11:50
Řidič by se měl už ve věku kolem padesátky víc zamýšlet nad svými možnostmi za volantem. Doporučují to dopravní psychologové, kteří upozorňují, že takový člověk sice většinou ještě o sobě mívá velké mínění, ovšem ve skutečnosti už je ohrožen plody stárnutí. Karel Havlík z Centra psychologie práce pro jihozápadní Čechy říká: "Je to přísně individuální - někdo má problémy ve čtyřicítce, jiný v šedesátce, nicméně dočká se každý: z tělesné i duševní kondice ubývá.

Člověk hůř vidí, zužuje se mu zorné pole. Je citlivější na oslnění, myšlenkové procesy se zpomalují. Přicházejí potíže s rozhodováním, prodlužují se reakce na světelné nebo zvukové podněty. Prostě - celková psychická kapacita pro řízení motorového vozidla najednou nedosahuje parametrů, jimiž se mohou chlubit třeba třicátníci."

Karel Schmeidler z Centra dopravního výzkumu v Brně v té souvislosti upřesňuje, že člověk s přibývajícím věkem se často obtížněji adaptuje na tmu, hůř vidí za soumraku a obtížněji rozlišuje barvy. "Stárnoucí řidič by měl počítat s tím, že k rozeznání předmětů potřebuje silnější osvětlení a delší čas, zejména po oslnění," vypočítává Karel Schmeidler. "Důsledkem zmíněných změn bývá, že starší řidič například častěji přehlédne dopravní značku."

Lidský věk se prodlužuje, i na zdejších silnicích stárnoucích řidičů přibývá. "Zatímco před dvaceti třiceti roky byli lidé s třiceti- či čtyřicetiletou praxí v řízení motorového vozidla v tuzemsku vzácností, od šedesátých a hlavně sedmdesátých let minulého století, kdy se řidičský průkaz začal považovat za součást vzdělanosti, se průměrný věk lidí za volantem či řídítky motorky zvyšuje," konstatuje Jaroslav Heinrich.

Ze statistiky přitom plyne, že z více než pěti milionů řidičských průkazů v České republice drží zhruba třetinu lidé ve věku mezi 60 a 70 lety. "A podíl starších řidičů dál poroste, v čemž budeme následovat země Evropské unie," očekává Karel Havlík. Ten odhaduje, že starších řidičů bude přibývat zhruba o půldruhého procenta ročně a nejstarších - ve věku 85 let - dokonce dvě procenta za rok ve srovnání se současností.

"V motoristicky vyspělejší západní Evropě je víc a víc programů pro bezpečnost jízdy pro starší řidičskou veřejnost," konstatuje Karel Havlík. "Stále dostupnější jsou automobily s pohodlnými sedadly, automatickými převodovkami, posilovači nejrůznějších funkcí, klimatizací a dalšími vymoženostmi. Nezapomínají ani na na zlepšování dopravních podmínek - na stavbu přehlednějších křižovatek, na psychologicky účinnější dopravní signalizaci, viditelnější značky a podobně."

Na rozdíl od Evropské unie však na tom zatím jsou stárnoucí řidiči - lidé za šedesátkou - v Česku hůř: jsou to z drtivé většiny jezdci za volantem Škody 105, žigulíku, trabantu či wartburgu. "Předpokládá se, že cestují na ustálené trase nejčastěji z bytu na chatu či chalupu a že najedou kolem tří tisíc kilometrů ročně," sděluje Jaroslav Heinrich. "Dvakrát třikrát do roka se pak pustí na delší výlet za rodinou, a zavede-li je cesta například do současného ruchu dálnice mezi Prahou a Brnem, jsou přinejmenším zděšeni."

Starší řidič - to automaticky neznamená riziko silničního provozu. "Ti lidé bývají obezřetnější, ukázněnější a riskují méně než mladíci," upozorňuje Karel Schmeidler. "Z drtivé většiny jsou rovněž zodpovědnější, sociálně přizpůsobivější a rozvážnější. Po mnohdy bohatých zkušenostech bývají předvídaví a těží i z celkové vyrovnanosti."

Odborníci se shodují, že ideální je, když si starší řidiči ke svým přednostem dokážou uvědomit také celkové hranice svých možností.

Přednosti starších řidičů
- jsou odpovědnější
- neradi riskují
- nepředvádějí se
Pramen: Centrum dopravního výzkumu Brno

Slabosti starších řidičů
- horší smyslové vnímání (zrak, sluch) a motorika
- někdy přeceňují či podceňují své fyzické a psychické možnosti
- pomalejší reakce (ne vždy, záleží na kondici, tréninku a osobnosti)
- větší únava při zatížení a stresu, delší potřeba odpočinku
- nerozhodnost v kritických situacích
- klesající sebedůvěra při řízení vozidla
Jak se tomu bránit?
- správnou životosprávou a psychickým i fyzickým tréninkem
- psychickým tréninkem při řešení nových úloh
- vyhýbat se dopravním špičkám, nočním jízdám atd.
Pramen: Centrum dopravního výzkumu Brno

Nehody podle věku řidičů 1)

Věk počet nehod podíl (v %) 

do 17

700

0,9

18 až 20

5518

7,06

21 až 24

10692

13,67

25 až 29

12 728

16,27

30 až 39

16 435

21,02

40 až 49

11 764

15,04

50 až 59

7668

9,81

60 až 64

1249

1,6

65 až 69

864

1,1

nad 70

1022

1,31

nezjištěno 2)

9563

12,22

celkem nehod

78 203

100

Poznámky: 1) za první pololetí 2001, 2) viníka nehody, a tudíž ani jeho věk se nepodařilo určit
Pramen: Policejní prezidium Praha

Povinné lékařské prohlídky řidičů ve vybraných zemích západní Evropy

země termín povinného zdravotního vyšetření
Belgie nežádá se
Francie nežádá se
Německo nežádá se
Dánsko po 71 letech věku vždy po 3 rocích, do 79 let vždy po 2 rocích, nad 80 let vždy po 1 roce
Irsko po 70 letech vždy po 1 roce
Itálie vždy po 10 letech, po 65. roce věku může být nařízeno častěji
Lucembursko po 50 letech věku vždy po 10 rocích, po 70 letech věku vždy po 5 rocích
Velká Británie po 70 letech věku vždy po 3 rocích
Pramen: Centrum psychologie práce pro jihozápadní Čechy

Potíže s potvrzením nejsou na místě
Nejdřív půl roku před dovršením 60, 65 a 68 let a nejpozději v den dovršení stanoveného věku se v České republice řidič musí podrobit lékařské prohlídce. Po dosažení 68 let věku musí na prohlídku každé dva roky. Lékař však může s ohledem na řidičův zdravotní stav určit také kratší termín příští povinné prohlídky. "Když prohlídka ukáže, že motorista je zdravotně nezpůsobilý, oznámí to posuzující lékař okresnímu úřadu podle místa řidičova trvalého pobytu. Další řízení motorového vozidla je nepřípustné," uvádí pražský motoristický právník Zdeněk Svátek.
Ten současně upozorňuje na nesrovnalost v nových silničních pravidlech, ze kterých - na rozdíl od minulosti - vypadla povinnost, která řidiči ukládala mít potvrzení o zdravotní prohlídce při jízdě u sebe. "To znamená, že policie nyní nemůže kupříkladu při silniční kontrole potvrzení o zdravotní způsobilosti od řidiče vyžadovat," upřesňuje Zdeněk Svátek.
Konfrontaci s policisty ovšem právníci nedoporučují, dokonce ji v dané záležitosti považují za nemístnou. Úspěšná zdravotní prohlídka je v zájmu staršího řidiče i ostatních motoristů. "Pracuji v českém Autoklubu a spolu s dalšími odborníky chystáme mnoho návrhů na změny současných předpisů. Povinnost starších řidičů předložit při silniční kontrole potvrzení o úspěšně absolvované lékařské prohlídce mezi navrhovanými úpravami nechybí," ujišťuje Zdeněk Svátek.
(hč)

Staří lidé za volantem

Autor:




Nejčtenější

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Další z rubriky

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Mazda CX-5 2.2 D 2015 · 4x4,CZ
Mazda CX-5 2.2 D 2015 · 4x4,CZ

r.v. 2015, naj. 78 400 km, diesel
600 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.