Lidé za volantem stárnou

  • 5
Řidič by se měl už ve věku kolem padesátky víc zamýšlet nad svými možnostmi za volantem. Doporučují to dopravní psychologové, kteří upozorňují, že takový člověk sice většinou ještě o sobě mívá velké mínění, ovšem ve skutečnosti už je ohrožen plody stárnutí. Karel Havlík z Centra psychologie práce pro jihozápadní Čechy říká: "Je to přísně individuální - někdo má problémy ve čtyřicítce, jiný v šedesátce, nicméně dočká se každý: z tělesné i duševní kondice ubývá.

Člověk hůř vidí, zužuje se mu zorné pole. Je citlivější na oslnění, myšlenkové procesy se zpomalují. Přicházejí potíže s rozhodováním, prodlužují se reakce na světelné nebo zvukové podněty. Prostě - celková psychická kapacita pro řízení motorového vozidla najednou nedosahuje parametrů, jimiž se mohou chlubit třeba třicátníci."

Karel Schmeidler z Centra dopravního výzkumu v Brně v té souvislosti upřesňuje, že člověk s přibývajícím věkem se často obtížněji adaptuje na tmu, hůř vidí za soumraku a obtížněji rozlišuje barvy. "Stárnoucí řidič by měl počítat s tím, že k rozeznání předmětů potřebuje silnější osvětlení a delší čas, zejména po oslnění," vypočítává Karel Schmeidler. "Důsledkem zmíněných změn bývá, že starší řidič například častěji přehlédne dopravní značku."

Lidský věk se prodlužuje, i na zdejších silnicích stárnoucích řidičů přibývá. "Zatímco před dvaceti třiceti roky byli lidé s třiceti- či čtyřicetiletou praxí v řízení motorového vozidla v tuzemsku vzácností, od šedesátých a hlavně sedmdesátých let minulého století, kdy se řidičský průkaz začal považovat za součást vzdělanosti, se průměrný věk lidí za volantem či řídítky motorky zvyšuje," konstatuje Jaroslav Heinrich.

Ze statistiky přitom plyne, že z více než pěti milionů řidičských průkazů v České republice drží zhruba třetinu lidé ve věku mezi 60 a 70 lety. "A podíl starších řidičů dál poroste, v čemž budeme následovat země Evropské unie," očekává Karel Havlík. Ten odhaduje, že starších řidičů bude přibývat zhruba o půldruhého procenta ročně a nejstarších - ve věku 85 let - dokonce dvě procenta za rok ve srovnání se současností.

"V motoristicky vyspělejší západní Evropě je víc a víc programů pro bezpečnost jízdy pro starší řidičskou veřejnost," konstatuje Karel Havlík. "Stále dostupnější jsou automobily s pohodlnými sedadly, automatickými převodovkami, posilovači nejrůznějších funkcí, klimatizací a dalšími vymoženostmi. Nezapomínají ani na na zlepšování dopravních podmínek - na stavbu přehlednějších křižovatek, na psychologicky účinnější dopravní signalizaci, viditelnější značky a podobně."

Na rozdíl od Evropské unie však na tom zatím jsou stárnoucí řidiči - lidé za šedesátkou - v Česku hůř: jsou to z drtivé většiny jezdci za volantem Škody 105, žigulíku, trabantu či wartburgu. "Předpokládá se, že cestují na ustálené trase nejčastěji z bytu na chatu či chalupu a že najedou kolem tří tisíc kilometrů ročně," sděluje Jaroslav Heinrich. "Dvakrát třikrát do roka se pak pustí na delší výlet za rodinou, a zavede-li je cesta například do současného ruchu dálnice mezi Prahou a Brnem, jsou přinejmenším zděšeni."

Starší řidič - to automaticky neznamená riziko silničního provozu. "Ti lidé bývají obezřetnější, ukázněnější a riskují méně než mladíci," upozorňuje Karel Schmeidler. "Z drtivé většiny jsou rovněž zodpovědnější, sociálně přizpůsobivější a rozvážnější. Po mnohdy bohatých zkušenostech bývají předvídaví a těží i z celkové vyrovnanosti."

Odborníci se shodují, že ideální je, když si starší řidiči ke svým přednostem dokážou uvědomit také celkové hranice svých možností.

Přednosti starších řidičů
- jsou odpovědnější
- neradi riskují
- nepředvádějí se
Pramen: Centrum dopravního výzkumu Brno

Slabosti starších řidičů
- horší smyslové vnímání (zrak, sluch) a motorika
- někdy přeceňují či podceňují své fyzické a psychické možnosti
- pomalejší reakce (ne vždy, záleží na kondici, tréninku a osobnosti)
- větší únava při zatížení a stresu, delší potřeba odpočinku
- nerozhodnost v kritických situacích
- klesající sebedůvěra při řízení vozidla
Jak se tomu bránit?
- správnou životosprávou a psychickým i fyzickým tréninkem
- psychickým tréninkem při řešení nových úloh
- vyhýbat se dopravním špičkám, nočním jízdám atd.
Pramen: Centrum dopravního výzkumu Brno

Nehody podle věku řidičů 1)

Věk počet nehod podíl (v %) 

do 17

700

0,9

18 až 20

5518

7,06

21 až 24

10692

13,67

25 až 29

12 728

16,27

30 až 39

16 435

21,02

40 až 49

11 764

15,04

50 až 59

7668

9,81

60 až 64

1249

1,6

65 až 69

864

1,1

nad 70

1022

1,31

nezjištěno 2)

9563

12,22

celkem nehod

78 203

100

Poznámky: 1) za první pololetí 2001, 2) viníka nehody, a tudíž ani jeho věk se nepodařilo určit
Pramen: Policejní prezidium Praha

Povinné lékařské prohlídky řidičů ve vybraných zemích západní Evropy

země termín povinného zdravotního vyšetření
Belgie nežádá se
Francie nežádá se
Německo nežádá se
Dánsko po 71 letech věku vždy po 3 rocích, do 79 let vždy po 2 rocích, nad 80 let vždy po 1 roce
Irsko po 70 letech vždy po 1 roce
Itálie vždy po 10 letech, po 65. roce věku může být nařízeno častěji
Lucembursko po 50 letech věku vždy po 10 rocích, po 70 letech věku vždy po 5 rocích
Velká Británie po 70 letech věku vždy po 3 rocích
Pramen: Centrum psychologie práce pro jihozápadní Čechy

Potíže s potvrzením nejsou na místě
Nejdřív půl roku před dovršením 60, 65 a 68 let a nejpozději v den dovršení stanoveného věku se v České republice řidič musí podrobit lékařské prohlídce. Po dosažení 68 let věku musí na prohlídku každé dva roky. Lékař však může s ohledem na řidičův zdravotní stav určit také kratší termín příští povinné prohlídky. "Když prohlídka ukáže, že motorista je zdravotně nezpůsobilý, oznámí to posuzující lékař okresnímu úřadu podle místa řidičova trvalého pobytu. Další řízení motorového vozidla je nepřípustné," uvádí pražský motoristický právník Zdeněk Svátek.
Ten současně upozorňuje na nesrovnalost v nových silničních pravidlech, ze kterých - na rozdíl od minulosti - vypadla povinnost, která řidiči ukládala mít potvrzení o zdravotní prohlídce při jízdě u sebe. "To znamená, že policie nyní nemůže kupříkladu při silniční kontrole potvrzení o zdravotní způsobilosti od řidiče vyžadovat," upřesňuje Zdeněk Svátek.
Konfrontaci s policisty ovšem právníci nedoporučují, dokonce ji v dané záležitosti považují za nemístnou. Úspěšná zdravotní prohlídka je v zájmu staršího řidiče i ostatních motoristů. "Pracuji v českém Autoklubu a spolu s dalšími odborníky chystáme mnoho návrhů na změny současných předpisů. Povinnost starších řidičů předložit při silniční kontrole potvrzení o úspěšně absolvované lékařské prohlídce mezi navrhovanými úpravami nechybí," ujišťuje Zdeněk Svátek.
(hč)

Staří lidé za volantem