Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Lidovci: Sedačky povinně jen na dálnicích

  7:02aktualizováno  7:02
P r a h a - Ačkoli poslanci rozhodli o tom, že od Nového roku budou děti cestovat v autech v autosedačkách, lidovci na poslední chvíli prosadili zásadní změnu. Poslanci totiž schválili pozměňovací návrh Tomáše Kvapila z KDU-ČSL, podle kterého by se povinnost vozit děti v autosedačkách vztahovala pouze na dálnice a rychlostní komunikace. Nová pravidla však musí schválit ještě Senát a podepsat je prezident.

Řidiči tak od ledna zřejmě začnou vozit děti v autosedačkách s tím, že v březnu již může být všechno jinak. "V České republice je zhruba 23 tisíc domácností, které mají čtyři a více dětí a které na tom nejsou finančně příliš dobře," vysvětluje svůj záměr Kvapil s tím, že tyto domácnosti si nemohou pořídit auto, do něhož by se vešly všechny sedačky. S tím však nesouhlasí odborníci na bezpečnost. "Mně to připadá naprosto nelogické, protože statistiky jasně udávají, že nejvíce dětí zemře v obcích," tvrdí sekretář pro bezpečnost z Autoklubu České republiky Václav Špička. Ten považuje za nesmyslné také to, že nové pravidlo bude platit až někdy v březnu či dubnu. Kvapil však dodává, že počítá s tím, že by Senát mohl vše stihnout ještě v prosinci. Pak by nic nebránilo ani prezidentovi, aby nový zákon podepsal. Špička je však skeptický: "Je možné, že od ledna začne platit povinnost používat autosedačky všude, pár měsíců nato už jen na dálnicích a rychlostních komunikacích," dodává Špička, který míní, že nedůsledné rozhodnutí poslanců povede k jedinému: "Zhoustne provoz na silnicích nižších kategoriích a provoz tady bude paradoxně nebezpečnější." Odborníci míní, že povinnost používat autosedačky zachrání mnoho životů. "Jsem přesvědčen, že většina rodičů bude své dět i v sedačkách vozit, protože přece bezpečnost našich dětí je nejdůležitější," říká Karel Pospíšil, vedoucí rady vlády pro bezpečnost silničního provozu. Podle evropských statistik má přitom při havárii dítě zajištěné v kvalitním dětském zádržném systému sedmkrát vyšší naději na přežití než dítě bez sedačky. "U nás letos na silnicích první třídy zemřelo nebo bylo těžce zraněno 64 dětí. Myslím si, že používání sedaček byl mohlo toto číslo podstatně zmenšit," tvrdí Špička. 

Kolik dětí zemřelo či se těžce zranilo na silnicích

V obcích 40 dětí (statistika neuvádí, kolik je mrtvých a zraněných)
Silnice 1. třídy 64 dětí (statistika neuvádí, kolik je mrtvých a zraněných)
Na dálnicích čtyři těžká zranění (údaje od 1. ledna do 30. listopadu)
Zdroj: Autoklub ČR

Děti v zádržných systémech mají při nehodě až sedmkrát vyšší šanci vyváznout bez zranění.

Autor:




Nejčtenější

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Další z rubriky

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Bentley Bentayga 6,0 Bentayga W12 First...
Bentley Bentayga 6,0 Bentayga W12 First...

r.v. 2016, naj. 210 km, benzín, 1. majitel
8 750 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.