Číňané dotáhli kopii Mini k nedokonalosti. Lifan je líný a nebezpečný

aktualizováno 
Peking (od zpravodaje iDNES.cz) - Novinka 330 EV od automobilky Lifan připadne Evropanovi povědomá. Nezapře totiž inspiraci anglickým Mini, v nejnovější verzi vylepšenou nárazníkem a maskou chladiče ve stylu Fiatu 500. Pod kapotou se ale skrývá nepříjemné elektrické překvapení.

Lifan 330 EV | foto: Radek Hovorkapro iDNES.cz

Automobilka Lifan Motors sídlí na jihozápadě ve vnitrozemí Číny, pochází z osmnáctimilionového města Chanqing. Je sedmým nejlidnatějším velkoměstem a vůbec největší městskou aglomerací v Číně.

Fotogalerie

V této souvislosti je poněkud překvapivé, že místní automobilka patří k těm menším, se 130 tisíci prodanými auty drží jen 0,7 % čínského trhu.

Profesionálové v kopírování

Lifan přitom produkuje jednoduchá a cenově dostupná auta, která se navíc drží nechvalně proslulé tradice imitování západních vzorů. Nejmenším a nejdostupnějším vozem je typ 320, původně označovaný Lifan Panda.

Vyrábí se od roku 2008, jeho číselné označení jako by vypadlo z ceníku BMW a design se zase nesnaží zastírat inspirací Mini. Ostatně s plagiátorstvím má Lifan pestré zkušenosti, než v roce 2006 přešel na výrobu osobních aut, zabýval se hlavně motorkami. Ty prodával pod jménem Hondga a japonská Honda kupodivu nakonec dosáhla soudního zákazu používání této značky, to v Číně nebývá úplně obvyklé.

Fotogalerie

Model 320 ale v zásadě předběhl dobu, jedná se totiž o pětidveřový hatchback. Takové auto se jako opravdové mini prodává teprve dva roky. V roce 2013 se Lifan rozhodl svoji vlastní představu o pětidveřové stylovce vylepšit. Faceliftovaný typ označený 330 (oba modely se prodávají souběžně) dostal čumák okoukaný u Fiatu 500. A právě tato verze se nyní dočkala elektrického pohonu.

Do pomalého sprintu

Zatímco standardní Lifan 330 pohání třináctistovka s 66 kW a 115 Nm (takové auto vyjde v přepočtu na 145 tisíc korun), elektrický Lifan 330 EV se musí spokojit s maximem 30 kW a trvalým výkonem 10 kW. Ani newtonmetrů není mnoho, ačkoliv elektromobily typicky bodují právě v této oblasti. Lifan ale podává maximálně 120 Nm, dlouhodobě 31 Nm.

Lifan 330 EV

Nepřekvapí proto střídmé parametry akcelerace. Výrobce sice udává hodnotu 10 sekund, ovšem jen pro „sprint“ z 0 na 40 km/h. Maximální rychlost je 100 km/h.

Zajímavostí je možnost volby ze dvou typů lithiových akumulátorů, menší má 12,9 kWh a větší 22 kWh. Dojezd činí v prvním případě 80 km, v tom druhém je dvojnásobný. Hmotnost auta se přesto drží pod jednou tunou.

Vzhledem k tomu, že benzinová verze obdržela v latinskoamerických crash testech nula hvězdiček z pěti možných, je zřejmé, kde konstruktéři dokázali uspořit hmotnost.

Autoři:

Nejčtenější

Kopecký: Čeští řidiči jsou šílení. A začíná to v autoškolách

Automobilový závodník Jan Kopecký na tiskové konferenci továrního týmu Škoda...

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je nejlepší český automobilový jezdec současnosti. Míní, že čeští řidiči...

Test kamer do auta: opravdu dobrá není žádná

Test kamer do auta

Německý automotoklub ADAC a časopis pro počítačovou techniku c’t testovaly devět palubních kamer. Výsledek: sedm z...

Německé továrny VW přejdou na elektro, Passat vyrobí Škoda v Kvasinách

Volkswagen I.D. Vision

Po roce 2020 se budou v německých továrnách Volkswagenu vyrábět statisíce elektroaut. První bude model ze Cvikova. Z...

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Se sluchátky na uších a mobilem v ruce ohrožují sebe i dopravu

Sluchátka

Pouliční jev dnešní doby: nesledují provoz, bezduše přecházejí ulici nebo koleje bez toho, aniž by se rozhlédli....

Další z rubriky

Nejhorší silnice je na Blanensku. Nákladní auta tam ničí asfalt i domy

Výmoly: Nejhorší díra republiky 2018

V hlasování řidičů o největší výtluky na silnicích v celém Česku je nejhorší komunikace v obci Lhota Rapotina na...

Německé továrny VW přejdou na elektro, Passat vyrobí Škoda v Kvasinách

Volkswagen I.D. Vision

Po roce 2020 se budou v německých továrnách Volkswagenu vyrábět statisíce elektroaut. První bude model ze Cvikova. Z...

Na zimní gumy zatím přezulo osmdesát procent řidičů, méně než loni

ADAC test letních pneumatik

Na zimní pneumatiky má v současnosti přezuto kolem osmdesáti procent českých řidičů, což je o jednotky procent méně než...

BMW Řada 5 3,0...
BMW Řada 5 3,0...

r.v. 2012, naj. 55 000 km, diesel
950 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz