Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Číňané dotáhli kopii Mini k nedokonalosti. Lifan je líný a nebezpečný

aktualizováno 
Peking (od zpravodaje iDNES.cz) - Novinka 330 EV od automobilky Lifan připadne Evropanovi povědomá. Nezapře totiž inspiraci anglickým Mini, v nejnovější verzi vylepšenou nárazníkem a maskou chladiče ve stylu Fiatu 500. Pod kapotou se ale skrývá nepříjemné elektrické překvapení.

Lifan 330 EV | foto: Radek Hovorkapro iDNES.cz

Automobilka Lifan Motors sídlí na jihozápadě ve vnitrozemí Číny, pochází z osmnáctimilionového města Chanqing. Je sedmým nejlidnatějším velkoměstem a vůbec největší městskou aglomerací v Číně.

Fotogalerie

V této souvislosti je poněkud překvapivé, že místní automobilka patří k těm menším, se 130 tisíci prodanými auty drží jen 0,7 % čínského trhu.

Profesionálové v kopírování

Lifan přitom produkuje jednoduchá a cenově dostupná auta, která se navíc drží nechvalně proslulé tradice imitování západních vzorů. Nejmenším a nejdostupnějším vozem je typ 320, původně označovaný Lifan Panda.

Vyrábí se od roku 2008, jeho číselné označení jako by vypadlo z ceníku BMW a design se zase nesnaží zastírat inspirací Mini. Ostatně s plagiátorstvím má Lifan pestré zkušenosti, než v roce 2006 přešel na výrobu osobních aut, zabýval se hlavně motorkami. Ty prodával pod jménem Hondga a japonská Honda kupodivu nakonec dosáhla soudního zákazu používání této značky, to v Číně nebývá úplně obvyklé.

Fotogalerie

Model 320 ale v zásadě předběhl dobu, jedná se totiž o pětidveřový hatchback. Takové auto se jako opravdové mini prodává teprve dva roky. V roce 2013 se Lifan rozhodl svoji vlastní představu o pětidveřové stylovce vylepšit. Faceliftovaný typ označený 330 (oba modely se prodávají souběžně) dostal čumák okoukaný u Fiatu 500. A právě tato verze se nyní dočkala elektrického pohonu.

Do pomalého sprintu

Zatímco standardní Lifan 330 pohání třináctistovka s 66 kW a 115 Nm (takové auto vyjde v přepočtu na 145 tisíc korun), elektrický Lifan 330 EV se musí spokojit s maximem 30 kW a trvalým výkonem 10 kW. Ani newtonmetrů není mnoho, ačkoliv elektromobily typicky bodují právě v této oblasti. Lifan ale podává maximálně 120 Nm, dlouhodobě 31 Nm.

Lifan 330 EV

Nepřekvapí proto střídmé parametry akcelerace. Výrobce sice udává hodnotu 10 sekund, ovšem jen pro „sprint“ z 0 na 40 km/h. Maximální rychlost je 100 km/h.

Zajímavostí je možnost volby ze dvou typů lithiových akumulátorů, menší má 12,9 kWh a větší 22 kWh. Dojezd činí v prvním případě 80 km, v tom druhém je dvojnásobný. Hmotnost auta se přesto drží pod jednou tunou.

Vzhledem k tomu, že benzinová verze obdržela v latinskoamerických crash testech nula hvězdiček z pěti možných, je zřejmé, kde konstruktéři dokázali uspořit hmotnost.

Autoři:



Nejčtenější

Nohu z plynu! Policie bude ve středu měřit na každém rohu, víme kde

(Ilustrační snímek)

Policisté budou ve středu 18. dubna měřit rychlost na stovkách míst v celé České republice, která vybrali občané....

Všichni dealeři Opelu dostanou výpověď, jsou málo produktivní

Opel Grandland X

Opel chystá v Evropě rozsáhlou úpravu prodejní sítě. Všichni dealeři dostanou výpověď, týkat se to bude i České...



Tesla opět nevyrábí. Musk spí v továrně ve spacáku, zradili ho roboti

Majitel firmy Tesla Elon Musk.

Výroba Tesly 3 opět stojí. Elon Musk věnuje všechen čas tomu, aby jeho automobilka na elektromobily konečně rozběhla...

Kamufláž, která nefunguje: nálepky na SPZ proti radarům jsou vyhozené peníze

Facebookové stránky nabízejí polep na SPZ proti radaru, po osvícení bleskem...

Přelepte, posprejujte SPZ a zákon vás nedohoní. Internet je plný tipů, jak bez rizika zakrýt registrační značku, aby ji...

Tesla Model S je méně ekologická než diesely, ukázala analýza ADACu

auto, spaliny, diesel (ilustrační snímek)

Německý autoklub se ve svém aktuálním testu nesoustředil jen na emise, které vznikají při provozu, ale i na výrobu...

Další z rubriky

Ignorování blokového čištění přijde draho, za odtah dáte až čtyři tisíce

Na čištění komunikací v Praze-Vršovicích upozorňují přenosné dopravní značky....

Stále více majitelů aut v Praze zapomíná přeparkovat své vozidlo při blokovém čištění komunikace. Z informací Technické...

Tesla Model S je méně ekologická než diesely, ukázala analýza ADACu

auto, spaliny, diesel (ilustrační snímek)

Německý autoklub se ve svém aktuálním testu nesoustředil jen na emise, které vznikají při provozu, ale i na výrobu...

Nový systém pozná, že hrozí akvaplaning. Data předá ostatním motoristům

Continental vyvíjí systém varování před  akvaplaningem

Pozor na akvaplaning! Continental vyvíjí systémy, které řidiče varují před hrozícím smykem. Data ze senzorů a využití...

Najdete na iDNES.cz