Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Číňané dotáhli kopii Mini k nedokonalosti. Lifan je líný a nebezpečný

aktualizováno 
Peking (od zpravodaje iDNES.cz) - Novinka 330 EV od automobilky Lifan připadne Evropanovi povědomá. Nezapře totiž inspiraci anglickým Mini, v nejnovější verzi vylepšenou nárazníkem a maskou chladiče ve stylu Fiatu 500. Pod kapotou se ale skrývá nepříjemné elektrické překvapení.

Lifan 330 EV | foto: Radek Hovorkapro iDNES.cz

Automobilka Lifan Motors sídlí na jihozápadě ve vnitrozemí Číny, pochází z osmnáctimilionového města Chanqing. Je sedmým nejlidnatějším velkoměstem a vůbec největší městskou aglomerací v Číně.

Fotogalerie

V této souvislosti je poněkud překvapivé, že místní automobilka patří k těm menším, se 130 tisíci prodanými auty drží jen 0,7 % čínského trhu.

Profesionálové v kopírování

Lifan přitom produkuje jednoduchá a cenově dostupná auta, která se navíc drží nechvalně proslulé tradice imitování západních vzorů. Nejmenším a nejdostupnějším vozem je typ 320, původně označovaný Lifan Panda.

Vyrábí se od roku 2008, jeho číselné označení jako by vypadlo z ceníku BMW a design se zase nesnaží zastírat inspirací Mini. Ostatně s plagiátorstvím má Lifan pestré zkušenosti, než v roce 2006 přešel na výrobu osobních aut, zabýval se hlavně motorkami. Ty prodával pod jménem Hondga a japonská Honda kupodivu nakonec dosáhla soudního zákazu používání této značky, to v Číně nebývá úplně obvyklé.

Fotogalerie

Model 320 ale v zásadě předběhl dobu, jedná se totiž o pětidveřový hatchback. Takové auto se jako opravdové mini prodává teprve dva roky. V roce 2013 se Lifan rozhodl svoji vlastní představu o pětidveřové stylovce vylepšit. Faceliftovaný typ označený 330 (oba modely se prodávají souběžně) dostal čumák okoukaný u Fiatu 500. A právě tato verze se nyní dočkala elektrického pohonu.

Do pomalého sprintu

Zatímco standardní Lifan 330 pohání třináctistovka s 66 kW a 115 Nm (takové auto vyjde v přepočtu na 145 tisíc korun), elektrický Lifan 330 EV se musí spokojit s maximem 30 kW a trvalým výkonem 10 kW. Ani newtonmetrů není mnoho, ačkoliv elektromobily typicky bodují právě v této oblasti. Lifan ale podává maximálně 120 Nm, dlouhodobě 31 Nm.

Lifan 330 EV

Nepřekvapí proto střídmé parametry akcelerace. Výrobce sice udává hodnotu 10 sekund, ovšem jen pro „sprint“ z 0 na 40 km/h. Maximální rychlost je 100 km/h.

Zajímavostí je možnost volby ze dvou typů lithiových akumulátorů, menší má 12,9 kWh a větší 22 kWh. Dojezd činí v prvním případě 80 km, v tom druhém je dvojnásobný. Hmotnost auta se přesto drží pod jednou tunou.

Vzhledem k tomu, že benzinová verze obdržela v latinskoamerických crash testech nula hvězdiček z pěti možných, je zřejmé, kde konstruktéři dokázali uspořit hmotnost.

Autoři:


Nejčtenější

Boj proti mamataxi začíná. Vídeňská škola jim dala stopku

Ilustrační snímek

Od září do začátku listopadu letošního roku probíhá před základní školou ve Vereinsgasse ve vídeňské čtvrti...

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...



Děti se před školou bojí, rodiče ignorují dopravní předpisy, tvrdí sdružení

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Děti v Praze vozí čím dál častěji do školy jejich rodiče, zjistilo občanské sdružení Pražské matky. Podle něj...

KVÍZ PRO ŘIDIČE: Zvládli byste závěrečný test v autoškole? Otestujte se

Ilustrační snímek

Vyzkoušejte si, zda byste obstáli při závěrečném testu v autoškole. V novém seriálu iDNES.cz postupně najdete dvanáct...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Další z rubriky

Evropa hlasuje o emisních limitech. Podle výrobců jsou mimo realitu

Měření emisí v laboratoři

Evropský parlament schválil cíle pro snižování emisí pro osobní automobily a lehká užitková vozidla. Výbor pro životní...

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...

OBRAZEM: Takové budou ulice v Evropě. Den bez aut v Paříži a Bruselu

Den bez aut v centru Paříže (16. září 2018)

Starostové Paříže a Bruselu by chtěli zavést celoevropský den bez aut. Obě města dala autům na den stopku o uplynulém...

Najdete na iDNES.cz