Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stát by mohl začít vyplácet příspěvek za likvidaci autovraků

  16:22aktualizováno  17:04
Stát by brzy mohl začít majitelům autovraků vyplácet příspěvek za jejich trvalé vyřazení z provozu. Jeho výše by mohla být tři až pět tisíc korun za auto. Uvedl to ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek. Návrh ministerstva průmyslu a obchodu ještě musí projít připomínkovým řízením.

Podle mluvčího ministerstva Filipa Matyse je návrh součástí aktualizace vládního materiálu „Návrh opatření na zlepšení struktury vozového parku v České republice“ z roku 2011. „O tom, kdo bude příspěvek vyplácet a v jaké výši, je předčasné hovořit, neboť to bude předmětem diskuze a dalších meziresortních jednání,“ podotkl.

Ministerstvo životního prostředí bude podle mluvčí Jany Taušové ještě s ostatními resorty a dotčenými subjekty jednat. „Za důležité však MŽP v tuto chvíli považuje zejména nastartovat postupné plnění cílů evropské směrnice o vozidlech s ukončenou životností, kterým je právě připravovaný program,“ dodala.

Příspěvek by měl podle Šípka pomoci k odstranění nejstarších neekologických aut z tuzemských silnic. Průměrné stáří českého vozového parku nyní přesahuje 14 let. Nepůjde o šrotovné, které by bylo vázáno na nákup nového vozu, a proto bude moci být příspěvek využitý i na nákup novější ojetiny.

O ekologickou likvidaci autovraků se v Česku stará 570 licencovaných vrakovišť. Podle předsedy Sdružení zpracovatelů autovraků Milana Petra je kvůli benevolenci úřadů při vydávání licencí vrakovišť nadbytek. To má za následek, že se jednotlivé provozovny o auta k likvidaci přetahují a místo toho, aby vozy přijímaly zdarma, reálně za ně majitelům dokonce platí. Výkupní cena se pohybuje od 500 do zhruba 3 500 korun.

Vrakoviště mají na ekologickou likvidaci vozidel dostávat dotaci z fondu zřízeného ministerstvem životního prostředí. Do toho plynou ekologické poplatky vybírané při registraci neekologických aut. Letos se však změnily podmínky pro čerpání dotace. „V praxi je to tak administrativně náročné, že se to firmám nevyplatí. Odhaduji, že počet vrakovišť přihlášených do dotačního programu pravděpodobně klesne z dosavadních 200 na polovinu,“ uvedl Petr. Dotace navíc klesla z loňských 500 na 412 korun.

Podoba programu podle Toušové ještě není definitivní, MŽP chce ještě zohlednit připomínky zástupců průmyslu a zpracovatelů. S těmi se zástupci resortu setkali až tento týden.

Majitelé autovrakovišť zvažují stížnost k Evropské komisi kvůli neutěšené situaci v likvidaci autovraků a porušování zákona o odpadech a evropské směrnice. Stát podle nich není schopný evidovat zpracování vraků a také nezabránil živelnému vydávání licencí k provozování vrakovišť.

Autovrakoviště v Česku loni přijala k ekologické likvidaci 132 tisíc aut. Letos by jich mohlo být více kvůli konci tzv. polopřevodů, kdy původní majitel auto na úřadě odhlásil a nový jej ještě nepřihlásil. Pokud majitel vozidla v tzv. polopřevodu registraci nedokončí do poloviny roku, bude vozidlo z registru trvale vyřazeno. Ze zákona o odpadech však vypadla povinnost majitele auto po vyřazení z registru na vrakoviště odvézt.

Autoři: ,




Nejčtenější

Philips and Renault collaborate at the 2017 Frankfurt Motor Show
OBRAZEM: Hyundai i30 má nový krásný zadek

Fastback je trochu pozapomenutý druh karoserie. Poslední dobou ovšem zažívá renesanci, akorát se jim říká jinak. Ladně splývající záď sportovního střihu nově...  celý článek

Autocentral: Audi A6 v městském provozu (screenshot)
Autocentral: Test Audi A6

Co je zač Audi A6 a co obnáší péče o takové auto? Na to odpoví Míra Hejda a expert Jirka v novém díle pořadu Autocentral.   celý článek

Autosalon Frankfurt 2017
Subaru Impreza se vrací do Evropy, opět jako hatchback

Nová platforma, nové motory, důkladně zmodernizovaný design, ale samozřejmě také pohon všech kol. K tomu sériově dodávaná převodovka CVT. To je nová Impreza,...  celý článek

Testování reakcí okolí na auto bez řidiče. Testovací jezdec se převlékl za...
Testy aut bez šoféra: řidič převlečený za sedadlo, auto se dvěma volanty

Vývoj autonomních vozů není jen otázkou senzorů, procesorů a učících se algoritmů. Automobilky musí vyřešit i řadu psychologických problémů. Vznikají tak...  celý článek

Vedoucí rubriky Auto.iDNES.cz František Dvořák (vlevo) v diskusním pořadu...
Autosalony to mají nahnuté, jsou drahé, říká expert

Evropské autosalony to mají nahnuté. Výrobci znají mnohem efektivnější a levnější způsoby, jak auta představit. Soumrak autosalonů, jak je známe, potvrzuje ten...  celý článek

Další z rubriky

Acar - elektrický náklaďáček pro Afriku
Slovenský raketový inženýr chce postavit Afriku na kola

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Martin Šoltés, rodák ze Spišské Nové Vsi, chce motorizovat Afriku. Mizerné silnice, požadavky na maximální jednoduchost a hlavně přepravní schopnosti, s tím...  celý článek

Aktivisté Greenpeace protestovali před frankfurtským výstavištěm.
Nejhorší čas na autosalon. Automobilky peskují politici i ekologové

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Autosalon ve Frankfurtu je dnes výsostným polem německých značek. Ostatní, které dorazily, jsou tu chvílemi trochu do počtu. Překvapením jsou čínská auta, ale...  celý článek

Automobilka Porsche představila třetí verzi SUVéčka Cayenne
Nový cayenne je zatím bez dieselu a má ochranu před odřením ráfků

Frankfurt (Od zpravodaje iDNES.cz) Na autosalonu ve Frankfurtu si svou výstavní světovou premiéru odbývá Porsche Cayenne třetí generace. SUV, které před patnácti lety v podstatě zachránilo...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.