Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kreml už dva roky slibuje návrat ruských papalášských limuzín

  10:34aktualizováno  10:34
V Rusku chtějí obnovit výrobu vlastních reprezentačních vládních vozů, které v minulých letech nahradily dovezené značky. Podle mluvčího prezidentské kanceláře se počítá s tím, že zakázku na vývoj a výrobu nových limuzín dostanou automobilky ZIL nebo GAZ, které luxusní modely vyráběly pro někdejší sovětské vedení.

GAZ 14 Čajka | foto: Prague Engine

Ruský prezident má přesednout ze své limuzíny značky Mercedes do staré dobré čajky nebo zilu. Tedy do auta ruské výroby, kterým jezdili mnozí sovětští vůdci od Stalina až po Gorbačova.

"Vážně se přípravou těchto vozů zabýváme," řekl aktuálně agentuře Interfax mluvčí Kremlu Viktor Chrekov. Nejde prý přitom jen o prezidentské vozy, ale i o doprovodná a servisní auta. Na obnovení výroby vládních vozů má údajně prezidentská kancelář k dispozici až 40 miliard rublů (25 miliard korun).

Podle listu Kommersant budou muset ruští projektanti začít od nuly, protože dřívější vozy domácí výroby v prezidentských a vládních garážích beze zbytku nahradily značky Mercedes, BMW a Ford. Domácí automobilky se soustředily buď na licenční montáž západních modelů či na výrobu ruských osobních automobilů nižší střední třídy.

Husákova limuzína

O zilu, který sloužil na Pražském hradě, čtěte zde

Nyní se údajně počítá s tím, že Kreml vzkřísí i staré značky reprezentativních vozů Čajka (od GAZu) nebo ZIL. Věc má požehnání nejvyšších míst včetně prezidenta Vladimira Putina.

Jak připomíná Kommersant, návrh obnovit výrobu luxusních vládních vozů dostaly ruské automobilky už před dvěma lety, ale plán tehdy zůstal na papíře. Realizace nepokročila dokonce ani přesto, že zájem zapojit se do projektu projevila slavná italská projekční kancelář Pininfarina. Kreml ale tehdy s díky odmítl se slovy "zvládneme to sami".

"Média mluví o devíti milionech rublů (asi 5,6 milionu Kč) a v zásadě je to reálná suma," citoval téměř na den přesně před dvěma lety list Izvestija Viktora Chrekova.

Odborná veřejnost hodnotí plány Kremlu váhavě. Má-li být dosaženo kvality srovnatelné se špičkovými západními značkami, může se počáteční investice podle expertů zvýšit až několikanásobně.

Pravěký ZIL stále v nabídce

Moskevská továrna ZIL, jejíž převážnou většinu nabídky tvoří nákladní auta, autobusy a komunální technika, od poloviny 80. let nabízí limuzíny, jejichž karoserie silně připomínají "ameriky" 70. let minulého století.

ZiL-41041 Sedan

ZiL-41041 Sedan

Dodnes má v nabídce limuzínu ZIL-41041, která je 5,75 m dlouhá. Víc než tříapůltunové auto pohání osmiválcový motor o objemu 7,68 litru s výkonem 315 koní, který řídí třístupňová automatická převodovka na zadní kola. Moskevská automobilka uvádí, že zily umějí jezdit 200 kilometrů v hodině. Ve specifikaci vozu je psáno, že je určen pro provoz na silnicích první a druhé třídy s pevným podkladem při teplotách od 40 do minus 40 stupňů Celsia.

Autoři: ,




Nejčtenější

BMW X3
BMW X3 má v nové generaci hranaté mlhovky a šestiválec s turbem

Po obvyklých sedmi letech BMW mění model X3 za novou generaci. V řadě mnichovských SUV, která brzy pokryje kompletní spektrum od X1 do X7, má důležitou pozici...  celý článek

PCF2017 - Porsche RWB
Tuningový sraz trochu jinak

Letošní Escape6 Prague Car Festival ukázal to nejlepší nejen z českého tuningu a my jsme nemohli chybět. Jaká byla naše výprava a stálo to za to?  celý článek

Chýnovský kopec
Kotrmelce v bahně a pády z kopce, to byl extrémní závod v Chýnově

Motocykly a jezdci létají nekontrolovaně vzduchem a nebývá nouze o dramatické situace. Takový byl závod do strmého vrchu v jihočeském Chýnově. Letos se konal...  celý článek

Volkswagen Atlas
VW Atlas je velké SUV pro celý svět, ale v Evropě se nemůže prodávat

Volkswagen na autosalonu ve Frankfurtu v rámci novinářského večera předvedl své největší SUV Atlas. Před běžnými zákazníky jej ovšem skryl, protože v EU ho...  celý článek

Wey
Autofotka týdne: Číňané jsou největší překvapení autosalonu ve Frankfurtu

Čínské automobilky udělaly na letošním frankfurtském autosalonu dobrý dojem. Zda je to pro zavedené automobilky špatná zpráva se teprve ukáže. Do Evropy se...  celý článek

Další z rubriky

Renault Symbioz
OBRAZEM: Symbioz je auto, které s vámi bude bydlet

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Na předpovídání budoucnosti mají automobilky celá oddělení a u Renaultu to vidí takto: auto se stane součástí našeho domova, řídit se bude umět samo a bude...  celý článek

BMW Group představila ve Frankfurtu BMW i Vision Dynamics - slibuje nový...
Nové BMW na baterky půjde proti tesle, má ujet 600 kilometrů

Podznačka elektromobilů „i“ u mnichovské značky se už nějakou dobu nedočkala nového příspěvku. BMW na něm ale teď usilovně pracuje, příští model, který bude...  celý článek

Volkswagen Atlas
VW Atlas je velké SUV pro celý svět, ale v Evropě se nemůže prodávat

Volkswagen na autosalonu ve Frankfurtu v rámci novinářského večera předvedl své největší SUV Atlas. Před běžnými zákazníky jej ovšem skryl, protože v EU ho...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.