Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Kočár amerických mafiánů bude o víkendu závodit v Praze

aktualizováno 
Už po sedmačtyřicáté budou burácet motory na kopci ze Zbraslavi na Jíloviště. Slavný závod, který patří k nejstarším na světě, se jede o tomto víkendu. Dopoledne budou veterány pózovat na zbraslavském náměstí. První automobilový dědeček vyrazí na trať v jednu po poledni. Mezi nimi i tento parádní lincoln.

Václav Kafka má starých auťáků spoustu, ale 86letý lincoln patří k jeho oblíbencům. "Po měsíci přijdu a na první otočení nastartuje," líčí. Má i dobré brzdy, takže se s ním nebojí do provozu. Není to žádný dýchavičný louda, mohutný osmiválec ho umí rozjet přes stovku. V roce 1928 to byla nějaká rychlost. Však si Lincoln L oblíbili mafiáni a také policie, ředitelé bank, prostě boháči. Lincoln byla totiž značka amerických prezidentů. V Česku je v provozuschopném stavu asi jediný. Cenu odhaduje Kafka na 130 až 170 tisíc dolarů, tedy zhruba tři až tři a půl milionu korun.

Lincoln L z roku 1928

"Jel jsem s ním i sto dvacet, ale komfortní je taková sedmdesátka, osmdesátka," líčí Kafka, který je hned dvojím prezidentem pražského i českého Veteran Car clubu. A ukazuje věci, které můžou dnešní auta závidět. Třeba lampičky, které ve tmě osvítí stupačky, když se otevřou dveře. Nebo zapalovač doutníků, který se sám vrací na místo, přece se pupkatý pan továrník nebude natahovat. Ani by tam nedosáhl. A toho místa na zadních sedadlech.

Lincoln L , jako „long", tedy anglicky "dlouhý", je stavěný pro šest cestujících. Ale když se vyklopí dvě sedačky pro služebnictvo, už na zadních místech moc místa na nohy nezbude, asi stejně jako ve třetí řadě míst dnes oblíbených sedmimístných MPV.

Lincoln L z roku 1928

Výkon motoru? "Stejně jako u rollsů se nepsal, prostě byl dostatečný," usmívá se majitel, který odhaduje sílu mohutného motoru na nějakých 80 koní. Kafka si chválí, že je hezky dynamický a pružný a zkušeně sází rychlosti ve třístupňové převodovce: " Na trojku se dá jet prakticky pořád, na dvojku se rozjíždím." Jen to stojí nějakých 25 až 35 litrů benzinu na sto kilometrů.

"Dá se s ním každodenně jezdit," ujišťuje. A chválí si výkonné brzdy. Kabina má otevřené boky, na svatby a víkendové vyjížďky je to paráda. Ale majestátní cadillac nezaskočí ani zima. Na ni má Václav Kafka připraveny originální zateplené připínací bočnice z látky na střechy kabrioletů a slídovými okny. Nasazené jsou za dvacet minut. V dřevěném kufru na zádi není samopal, který tam vozili Al Caponeho kumpáni, ale originální klíč na povolování obří matice centrálně uchycených kol.

Fotogalerie

Václav Kafka nadšeně ukazuje i další speciality. Místo přibližného měření hladiny oleje ve spodovém osmiválci 6,4 litru pomocí drátu, jak se to dělá dnes, má Lincoln propracovanou měrku. Do kolen jdeme z vodováhy na každém z přídavných světel, jsou tam pro dokonalé seřízení. Vrcholem jsou - dnes by se řeklo "aktivní lamely chladiče". V chromovém chrámu masky jsou totiž svislé lamely automaticky nastavitelné, ovládá je přes táhlo termostat v chladiči. Dnes s tím ohromují vývojáři moderních aut, třeba BMW.

Na svou dobu pokrokové byly také chlazené bubny brzd. Václav Kafka ukazuje ještě něco jako předchůdce tempomatu, ruční plyn na volantu. Dá se zaaretovat tak, že auto drží konstantní rychlost. Ovládání takového stroje ovšem i tak vyžaduje zkušenost, předvídavost a soustředění. Tak se raději kocháme a kyneme publiku ze zadního sedadla. Jako prezident.







Nejčtenější

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Další z rubriky

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Alfa Romeo 33 Stradale slaví padesátiny. Na snímku v původní podobě prototypu....
Supersporty vymysleli Italové, ten rychlejší postavila Alfa. Teď slaví padesátku

Před padesáti roky představila Alfa Romeo model 33 Stradale. Spolu s Lamborghini Miura jde o první supersport všech dob. Oproti konkurentovi byla alfa o hodně...  celý článek

Ferrari 365 GTB/4 "Daytona“
Autofotka týdne: Vzácné ferrari ze stodoly prodali za 45 milionů

Říká se jim „barn find“. Auta nalezená po desítkách let, zapomenutá pod hromadou sena ve stodole (barn = anglicky stodola) nebo v garáži, kterou dlouho nikdo...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.