Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nová krásná volva mají na zadní nápravě laminátové listové pero

aktualizováno 
Listová pera mezi osobáky téměř vyhynula. Výrobci s nimi zůstávají u nákladních aut, protože s nimi lze dosáhnout vyšší nosnosti. V automobilové produkci se ovšem občas objeví netradiční řešení. Laminátové pero uložené napříč měl americký sporťák už v osmdesátých letech. Nově na něm jedou prémiovky ze Švédska.

Listové pero z kompozitu na zadní nápravě Volva XC90 | foto: Henkel

Nekovové listové pero není novinkou, už v osmdesátých letech ho vozil napříč na zadní nápravě legendární americký sporťák Chevrolet Corvette (od roku 1984). Ford montuje do svých dodávek zadní listová pera z plastů od roku 1991.

Stejné řešení jako u corvetty (příčné listové pero z kompozitů) zvolili konstruktéři pro moderní volva. Nová modulární platforma SPA (Scalable Platform Architecture), na které značka staví aktuální modely, má do zadní víceprvkové nápravy zakomponované pero z kompozitního materiálu vyztuženého vlákny. To nahrazuje obvyklé vinuté pružiny, oproti nim to ušetří 4,5 kilogramu.

Listové pero z kompozitu pro moderní volva
Nové Volvo XC90
Nové Volvo XC90

Vlákny vyztužené kompozitní listové pero je vyráběno na bázi matricové polyuretanové pryskyřice od chemiků firmy Henkel. Speciální hmota díky své nízké viskozitě rychle vyplňuje formy a jemným způsobem impregnuje výztužná vlákna, čímž zkracuje čas potřebný k vyplňování forem. Vytvrzení je taktéž výrazně rychlejší než u tradičních epoxidových pryskyřic, takže dochází k celkovému zkrácení produkčního cyklu.

Výroba kompozitních materiálů využívajících vlákna (karbonová, skelná) je totiž velmi náročná kvůli problémům s automatizací výroby a časováním výrobních cyklů. Rozmach brzdil velký podíl ruční práce, specifických výrobních postupů a netradičních technologií (více čtěte zde).

Fotogalerie

O výrobu dílu, který je u moderních osobních aut velmi neobvyklý, se stará společnost BENTELER-SGL. To je specialista na kompozitní komponenty pro automobilový průmysl. Pro švédskou značku jich bude vyrábět několik stovek tisíc ročně. S laminátovým perem na zadní nápravě už jezdí Volvo XC90 a nově se chystají na start majestátní krasavci S90 a V90.

Prohlédněte si Volvo V90:

Kompozitní materiály vyztužené skelnými nebo uhlíkovými vlákny kombinují snížení hmotnosti s enormní pevností, která zvyšuje bezpečnost a optimalizuje deformační charakteristiky vozidla v případě nehody. Netradiční řešení prý také u volva pomohlo ke snížení úrovně vibrací a hluku (NVH). Specifická konstrukce nápravy, která se obejde bez prvků horního zavěšení, také uvolnila místo v kufru.

Listové pero

Z internetové encyklopedie Wikipedia

Listové pero je tvořeno hlavním listem s oky a dalšími listy. Listy jsou vzájemně spojeny třmeny a sponami a středovým šroubem. Odpružení těmito pery bývá využíváno u těžších prostředků například nákladních automobilů či nákladních vlaků. Pružina je většinou umístěná na dopravním prostředku podélně, ale bývá i příčně (Trabant) a výjimečně i šikmo. Jeden konec péra je uchycen otočně, druhý tak, aby mohl vymezit délkové rozdíly při propérování.

Pružina je konstrukčně složitá a vyžaduje velké nároky na opravy a údržbu. Má stejně vysokou účinnost jako vinutá pružina, ale je mnohem větší a těžší. Na rozdíl od ostatních klasických pružin má samotlumící účinky, které způsobuje tření mezi listy. Nepotřebuje tudíž tlumič.

Tuhost pružiny závisí na délce hlavního listu a počtu a rozměrech ostatních listů. Progresivity lze dosáhnout různými konstrukčními úpravami, např. změnou počtu pružících listů nebo zkrácením délky hlavního listu.





Nejčtenější

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Další z rubriky

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.