Listové pero z kompozitu na zadní nápravě Volva XC90

Listové pero z kompozitu na zadní nápravě Volva XC90 | foto: Henkel

Nová krásná volva mají na zadní nápravě laminátové listové pero

  • 28
Listová pera mezi osobáky téměř vyhynula. Výrobci s nimi zůstávají u nákladních aut, protože s nimi lze dosáhnout vyšší nosnosti. V automobilové produkci se ovšem občas objeví netradiční řešení. Laminátové pero uložené napříč měl americký sporťák už v osmdesátých letech. Nově na něm jedou prémiovky ze Švédska.

Nekovové listové pero není novinkou, už v osmdesátých letech ho vozil napříč na zadní nápravě legendární americký sporťák Chevrolet Corvette (od roku 1984). Ford montuje do svých dodávek zadní listová pera z plastů od roku 1991.

Stejné řešení jako u corvetty (příčné listové pero z kompozitů) zvolili konstruktéři pro moderní volva. Nová modulární platforma SPA (Scalable Platform Architecture), na které značka staví aktuální modely, má do zadní víceprvkové nápravy zakomponované pero z kompozitního materiálu vyztuženého vlákny. To nahrazuje obvyklé vinuté pružiny, oproti nim to ušetří 4,5 kilogramu.

Listové pero z kompozitu pro moderní volva
Nové Volvo XC90
Nové Volvo XC90

Vlákny vyztužené kompozitní listové pero je vyráběno na bázi matricové polyuretanové pryskyřice od chemiků firmy Henkel. Speciální hmota díky své nízké viskozitě rychle vyplňuje formy a jemným způsobem impregnuje výztužná vlákna, čímž zkracuje čas potřebný k vyplňování forem. Vytvrzení je taktéž výrazně rychlejší než u tradičních epoxidových pryskyřic, takže dochází k celkovému zkrácení produkčního cyklu.

Výroba kompozitních materiálů využívajících vlákna (karbonová, skelná) je totiž velmi náročná kvůli problémům s automatizací výroby a časováním výrobních cyklů. Rozmach brzdil velký podíl ruční práce, specifických výrobních postupů a netradičních technologií (více čtěte zde).

O výrobu dílu, který je u moderních osobních aut velmi neobvyklý, se stará společnost BENTELER-SGL. To je specialista na kompozitní komponenty pro automobilový průmysl. Pro švédskou značku jich bude vyrábět několik stovek tisíc ročně. S laminátovým perem na zadní nápravě už jezdí Volvo XC90 a nově se chystají na start majestátní krasavci S90 a V90.

Prohlédněte si Volvo V90:

Kompozitní materiály vyztužené skelnými nebo uhlíkovými vlákny kombinují snížení hmotnosti s enormní pevností, která zvyšuje bezpečnost a optimalizuje deformační charakteristiky vozidla v případě nehody. Netradiční řešení prý také u volva pomohlo ke snížení úrovně vibrací a hluku (NVH). Specifická konstrukce nápravy, která se obejde bez prvků horního zavěšení, také uvolnila místo v kufru.

Listové pero

Z internetové encyklopedie Wikipedia

Listové pero je tvořeno hlavním listem s oky a dalšími listy. Listy jsou vzájemně spojeny třmeny a sponami a středovým šroubem. Odpružení těmito pery bývá využíváno u těžších prostředků například nákladních automobilů či nákladních vlaků. Pružina je většinou umístěná na dopravním prostředku podélně, ale bývá i příčně (Trabant) a výjimečně i šikmo. Jeden konec péra je uchycen otočně, druhý tak, aby mohl vymezit délkové rozdíly při propérování.

Pružina je konstrukčně složitá a vyžaduje velké nároky na opravy a údržbu. Má stejně vysokou účinnost jako vinutá pružina, ale je mnohem větší a těžší. Na rozdíl od ostatních klasických pružin má samotlumící účinky, které způsobuje tření mezi listy. Nepotřebuje tudíž tlumič.

Tuhost pružiny závisí na délce hlavního listu a počtu a rozměrech ostatních listů. Progresivity lze dosáhnout různými konstrukčními úpravami, např. změnou počtu pružících listů nebo zkrácením délky hlavního listu.