Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Litá kola udělají z tuctového auta fešáka, ale mají také rizika

aktualizováno 
- Povolenkou k vjezdu na silnice je stejně jako u jiných důležitých automobilových dílů schválení k provozu. »Na krabici s diskem nebo na litém kole samotném musí být tuzemská schvalovací značka A TEST 8 SD s příslušným schvalovacím číslem
. V případě disků lze navíc akceptovat evropsky uznávané označení KBA s pětimístným číslem,« upřesňuje Josef Pokorný. Radek Mach z pražské tunningové firmy doplnil, že řidiči musí vybírat litá kola v rozměru, který je uveden v technickém průkazu vozidla. Pro ilustraci - nepadá v úvahu kupříkladu u Škody Favorit se schválenými třináctipalcovými koly namontovat nyní módnější větší, dejme tomu patnáctipalcové disky. »Jiné než schválené rozměry lze u automobilů různých značek tolerovat pouze v souvislosti s úpravami podvozku. I ty ale musí být úředně schválené,což se v drtivé většině týká práce specializovaných tunningových firem,« řekl Radek Mach. Kromě zmíněných základních požadavků sledují dopravní policisté a pracovníci stanic technické kontroly u litých kol také upevňovací prvky a nosnost. Další parametry musí řidič v zájmu své bezpečnosti ohlídat sám. »Obrovská rizika u starších výrobků koupených na vrakovištích v tuzemsku i v cizině či na inzeráty plynou z nedostatečné pevnosti disků, z jejich nevyváženosti a z možnosti úniku vzduchu. Vždyť motoristovi nikdo nezaručí, jak předchozí majitel kola užíval a třeba také opravoval. Mimochodem: všichni výrobci kvalitních litých kol zakazují jejich opravy jinou než firemní technologií,« dodává Josef Pokorný. Pryč jsou doby,kdy lité disky odborníci vysloveně nedoporučovali k zimnímu provozu. »Nové výrobní technologie u současných výrobků sice rizika poškození od silničářských solí omezují, nicméně skutečností zůstává, že mnohé firmy dnes nabízejí na zimu druhou - jednodušší, levnější a solím odolnější - sadu litých kol,« připomíná Radek Mach. »Řidič, který na takové řešení nevsadí nebo pro zimu nenahradí litá kola obyčejnými ocelovými, by měl dodržovat základní zásady. Jednak by měl jezdit opatrněji, aby na rozbitých silnicích a při častější možnosti smyku disky nepoškodil, a jednak nezapomenout, že sůl ničí i nejmodernější kola v zimě v místech, kde je jejich povrchová úprava narušena.« Přes výčet rizik a nevýhod však litých disků na autech přibývá a trend bude podle názoru odborníků pokračovat. »Ceny ocelových a litých kol se v některých případech přibližují, u malosériových automobilů vycházejí lité výrobky dokonce levněji než ocelové,« konstatuje Radek Mach. Tunningový specialista však vedle obecně uznaných estetických předností oceňuje u litých disků také jejich přínos pro jízdní vlastnosti, což se dosud v motoristických kruzích bere jako výhoda sice zaznamenatelná, leč ve srovnání s ocelovou klasikou ne tak podstatná. »Mnohý řidič by se divil, kdyby na vlastní oči mohl vidět, co obyčejné ocelové kolo dělá v exterémnějších jízdních situacích,« říká Radek Mach.
+ Jsou hezká, významně pozvednou celkový vzhled auta Zlepšují jízdní vlastnosti Jsou lehčí, byť se poslední dobou hmotnost ve srovnání s ocelovými disky srovnává

- V drtivé většině případů jsou až několikanásobně dražší než klasické ocelové disky Mají kratší životnost Jsou náchylnější k poškození, opravy jsou komplikované Jsou náročnější na údržbu a čištění, když je na nich víc vidět kupříkladu prach z brzdového obložení Nedoporučují se pro zimní provoz Při koupi starších výrobků z vrakovišť či bazarů motorista snadno přehlédne závady a nebezpečná poškození (disky naražené či dokonce deformované nebrat) Lákají zloděje


Litá kola obchody nabízejí v různém provedení, design ráfků záleží pouze na vkusu zákazníka.

Autor:


Témata: jízdné, Škoda

Nejčtenější

Nohu z plynu! Policie bude ve středu měřit na každém rohu, víme kde

(Ilustrační snímek)

Policisté budou ve středu 18. dubna měřit rychlost na stovkách míst v celé České republice, která vybrali občané....

Všichni dealeři Opelu dostanou výpověď, jsou málo produktivní

Opel Grandland X

Opel chystá v Evropě rozsáhlou úpravu prodejní sítě. Všichni dealeři dostanou výpověď, týkat se to bude i České...



Tesla opět nevyrábí. Musk spí v továrně ve spacáku, zradili ho roboti

Majitel firmy Tesla Elon Musk.

Výroba Tesly 3 opět stojí. Elon Musk věnuje všechen čas tomu, aby jeho automobilka na elektromobily konečně rozběhla...

Tesla Model S je méně ekologická než diesely, ukázala analýza ADACu

auto, spaliny, diesel (ilustrační snímek)

Německý autoklub se ve svém aktuálním testu nesoustředil jen na emise, které vznikají při provozu, ale i na výrobu...

Kamufláž, která nefunguje: nálepky na SPZ proti radarům jsou vyhozené peníze

Facebookové stránky nabízejí polep na SPZ proti radaru, po osvícení bleskem...

Přelepte, posprejujte SPZ a zákon vás nedohoní. Internet je plný tipů, jak bez rizika zakrýt registrační značku, aby ji...

Další z rubriky

Čína zruší povinnou účast domácích značek na výrobě cizích aut

Výroba octavií v čínském Ningbo nedaleko Šanghaje. Zbrusu nová továrna otevřela...

Čína do roku 2022 zruší limity pro podíl zahraničních investorů ve firmách v automobilovém sektoru a umožní jim tak...

Evropský parlament schválil zpřísnění kontrol aut kvůli aféře Dieselgate

Zplodiny z výfuku automobilu s dieselovým motorem v německém Essenu.

Evropská komise by měla mít za dva roky pravomoc kontrolovat úřady pro schvalování vozidel v členských státech EU. Nově...

Nedostatek umělého semiše pro auta. Výrobce nestíhá vyrábět alcantaru

Česká premiéra sportovního SUV Lamborghini Urus

Italská firma Alcantara, která vyrábí stejnojmennou syntetickou náhradu semiše, hlásí nedostatek výrobních kapacit, aby...

Kia Rio 1.25 CVVT 2017 · Cool
Kia Rio 1.25 CVVT 2017 · Cool

r.v. 2017, naj. 8 525 km, benzín
270 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz