Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Litá kola udělají z tuctového auta fešáka, ale mají také rizika

aktualizováno 
- Povolenkou k vjezdu na silnice je stejně jako u jiných důležitých automobilových dílů schválení k provozu. »Na krabici s diskem nebo na litém kole samotném musí být tuzemská schvalovací značka A TEST 8 SD s příslušným schvalovacím číslem
. V případě disků lze navíc akceptovat evropsky uznávané označení KBA s pětimístným číslem,« upřesňuje Josef Pokorný. Radek Mach z pražské tunningové firmy doplnil, že řidiči musí vybírat litá kola v rozměru, který je uveden v technickém průkazu vozidla. Pro ilustraci - nepadá v úvahu kupříkladu u Škody Favorit se schválenými třináctipalcovými koly namontovat nyní módnější větší, dejme tomu patnáctipalcové disky. »Jiné než schválené rozměry lze u automobilů různých značek tolerovat pouze v souvislosti s úpravami podvozku. I ty ale musí být úředně schválené,což se v drtivé většině týká práce specializovaných tunningových firem,« řekl Radek Mach. Kromě zmíněných základních požadavků sledují dopravní policisté a pracovníci stanic technické kontroly u litých kol také upevňovací prvky a nosnost. Další parametry musí řidič v zájmu své bezpečnosti ohlídat sám. »Obrovská rizika u starších výrobků koupených na vrakovištích v tuzemsku i v cizině či na inzeráty plynou z nedostatečné pevnosti disků, z jejich nevyváženosti a z možnosti úniku vzduchu. Vždyť motoristovi nikdo nezaručí, jak předchozí majitel kola užíval a třeba také opravoval. Mimochodem: všichni výrobci kvalitních litých kol zakazují jejich opravy jinou než firemní technologií,« dodává Josef Pokorný. Pryč jsou doby,kdy lité disky odborníci vysloveně nedoporučovali k zimnímu provozu. »Nové výrobní technologie u současných výrobků sice rizika poškození od silničářských solí omezují, nicméně skutečností zůstává, že mnohé firmy dnes nabízejí na zimu druhou - jednodušší, levnější a solím odolnější - sadu litých kol,« připomíná Radek Mach. »Řidič, který na takové řešení nevsadí nebo pro zimu nenahradí litá kola obyčejnými ocelovými, by měl dodržovat základní zásady. Jednak by měl jezdit opatrněji, aby na rozbitých silnicích a při častější možnosti smyku disky nepoškodil, a jednak nezapomenout, že sůl ničí i nejmodernější kola v zimě v místech, kde je jejich povrchová úprava narušena.« Přes výčet rizik a nevýhod však litých disků na autech přibývá a trend bude podle názoru odborníků pokračovat. »Ceny ocelových a litých kol se v některých případech přibližují, u malosériových automobilů vycházejí lité výrobky dokonce levněji než ocelové,« konstatuje Radek Mach. Tunningový specialista však vedle obecně uznaných estetických předností oceňuje u litých disků také jejich přínos pro jízdní vlastnosti, což se dosud v motoristických kruzích bere jako výhoda sice zaznamenatelná, leč ve srovnání s ocelovou klasikou ne tak podstatná. »Mnohý řidič by se divil, kdyby na vlastní oči mohl vidět, co obyčejné ocelové kolo dělá v exterémnějších jízdních situacích,« říká Radek Mach.
+ Jsou hezká, významně pozvednou celkový vzhled auta Zlepšují jízdní vlastnosti Jsou lehčí, byť se poslední dobou hmotnost ve srovnání s ocelovými disky srovnává

- V drtivé většině případů jsou až několikanásobně dražší než klasické ocelové disky Mají kratší životnost Jsou náchylnější k poškození, opravy jsou komplikované Jsou náročnější na údržbu a čištění, když je na nich víc vidět kupříkladu prach z brzdového obložení Nedoporučují se pro zimní provoz Při koupi starších výrobků z vrakovišť či bazarů motorista snadno přehlédne závady a nebezpečná poškození (disky naražené či dokonce deformované nebrat) Lákají zloděje


Litá kola obchody nabízejí v různém provedení, design ráfků záleží pouze na vkusu zákazníka.

Autor:


Témata: jízdné, Škoda


Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Polestar 1
OBRAZEM: Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, pohon a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Další z rubriky

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Polestar 1
OBRAZEM: Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, pohon a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.