Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Lithia máme dost pro baterky 10 miliard elektromobilů, je ale v nejistých zemích

aktualizováno 
Budoucnost elektromobilů závisí na dostupnosti lithium-iontových baterií. Německá studie odhalila, že lithia jsou na světě dostatečné zásoby, opět ale v politicky poměrně nestabilních oblastech.

Baterie pro elektromobily Nissanu | foto: Nissan

Současná vlna ekologických automobilů a alternativních pohonů má kromě samotné ekologie i jinou, možná ještě významnější příčinu. Vyspělé ekonomiky světa se totiž snaží snížit svou energetickou závislost na cizích státech.

Jestliže v případě dodávek ropy se musí velká část světa spoléhat na Rusko nebo Blízký východ, alternativní zdroje energie mohou státy získávat na svém vlastním území. Třeba zvýšenou spotřebu elektřiny pro elektromobily snadno pokryje nějaká ta nová elektrárna (ideálně atomová nebo na obnovitelné zdroje).

Jenže ani výrobou velkého množství elektromobilů se vlády světových velmocí i malých států své energetické závislosti na často nestabilních zemích třetího světa zcela nezbaví. Jen tím rozloží rizika na více menších částí.

Německá studie Centra pro sluneční energii a výzkum vodíku ze Stuttgartu totiž sice ukázala, že na světě je dostatek lithia pro výrobu baterií do asi 10 miliard elektromobilů. Přitom ho ještě zbude dost pro jiné účely.

Studie zároveň varuje před přílišnou závislostí na těžbě lithia. Asi polovina jeho světových zásob se totiž nachází v Bolívii, druhou největší zásobárnou je Chile. Ani jedna ze zemí rozhodně není příkladnou ukázkou politické stability, elektromobilový průmysl přitom bude na dodávkách z těchto zemí závislý.

Dostatečné zásoby lithia ale zároveň mohou znamenat, že elektromobily a klasické vozy se spalovacími motory vedle sebe budou existovat ještě hodně dlouho. Již čtyřicet let totiž slýcháme zkazky o tom, že ropa dojde za 40 let. A snížení její spotřeby díky elektromobilům může tento interval ještě prodloužit.





Nejčtenější

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Polestar 1
OBRAZEM: Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, pohon a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Další z rubriky

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.