Volvo FM/FH LNG může spalovat buď bioplyn, nebo zemní plyn. Nákladní vozy na zkapalněný zemní plyn (LNG) mají v nabídce také Iveco nebo Scania.
„Otevíráme tak novou kapitolu kamionové dopravy v České republice, a tím jsme se zase o krok přiblížili k nízkoemisní dopravě jako takové,“ říká Petr Michalička, provozní ředitel společnosti Helicar z Měšic u Prahy, která bude kamion tažený Volvem provozovat.
„Projekt LNG odstartoval v březnu 2019 výběrem dodavatele potřebné techniky vhodné pro využití na dálkovou přepravu vozidel pro společnost Škoda Auto. Přestavba vozidla byla dokončena v lednu 2020,“ upřesňuje.
Souprava s přepravníkem Lohr 2.53 splňuje normu Euro 6 a výkonem i úsporou paliva se má vyrovnat vozidlům na naftu.
V České republice není momentálně žádný dotační program či podpora pořízení vozidla LNG. V jiných státech Evropské unie, například v Německu, Polsku či na Slovensku, dosahuje až 23 tisíc eur nebo 35 procent z ceny pořízení na každé nové vozidlo na LNG. Součástí podpory je i snížené mýto či spotřební daň.
Rozvoji LNG pohonu brání nedostatek plnících stanic a pořizovací cena nákladních vozů schopných spalovat toto palivo, která je vyšší než u naftových provedení.
„Vše závisí na nastavení sazeb, jako je mýto, silniční daň, spotřební daň, a dotačních programů pro pořízení nákladnější technologie, případně zřízení vlastní plnicí stanice. Nutnou podmínkou je dostupná síť plnicích stanic nebo třeba dlouhodobý kontrakt se stabilním zákazníkem se zajištěním doplňování plynu na nasmlouvaných trasách,“ uvedl před rokem generální tajemník Sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia Vojtěch Hromíř.
Vyšší cena, úspora za palivo
Pořizovací cena nákladního automobilu na LNG je přibližně o polovinu vyšší než u nafty, kde se pohybuje kolem dvou milionů korun. Náklady na pohonné hmoty jsou ovšem u vozu na zkapalněný zemní plyn asi o čtvrtinu nižší.
Do plného provozu byla podle Českého plynárenského svazu loni uvedena první plnicí stanice na LNG a nasazeno bylo prvních pět nákladních automobilů na zkapalněný zemní plyn. „Rozvoj LNG v Česku je dobrou zprávou pro všechny, kteří žijí ve větších městech a v blízkosti hlavních silničních tahů. Právě tam nákladní doprava výrazně ovlivňuje kvalitu ovzduší. Tyto vozy však oproti běžným naftovým motorizacím neprodukují v podstatě žádné škodlivé emise oxidu síry, dusíku ani pevných částic. V segmentu těžké nákladní dopravy dnes neexistuje jiné dostupné palivo, které by dosahovalo požadované kombinace vysokého výkonu a ekologického provozu,“ komentuje Lenka Kovačovská, výkonná ředitelka Českého plynárenského svazu.
Nárůst zájmu o zkapalněný zemní plyn potvrzuje také společnost GasNet, která v Česku provozuje distribuční plynárenskou soustavu a technologie LNG testuje. Právě GasNet se také podílel na projektu Volva LNG pro Helicar.
„Již nyní evidujeme v České republice desítky společností, které o pořízení vozů na LNG vážně uvažují. Spolu s rozvojem infrastruktury LNG stanic proto očekáváme prudký nárůst počtu těchto vozů i ve flotilách u vnitrostátních dopravců. Právě ti jsou totiž pod stále větším tlakem ze strany zadavatelů zakázek na zajištění ekologičtější přepravy,“ uvedl Filip Dostál ze společnosti GasNet s tím, že rozvoj LNG technologií v Česku bude do značné míry záviset na zavedení podpory výstavby infrastruktury a nákupu LNG vozů po vzoru zemí západní Evropy.
LNG zabírá v nádrži třikrát menší objem než rozšířenější stlačený zemní plyn (CNG), což znamená, že automobil na LNG má asi třikrát větší dojezd než vozidlo se stejně objemnou nádrží na CNG. Nevýhodou LNG, který vzniká zkapalněním zemního plynu při teplotě -162 °C, je, že i přes tepelně izolovanou nádrž dochází při delší odstávce vozidla k jeho odpařování. „Velký potenciál pro LNG je proto především v nákladní dopravě a také mezinárodní kamionové dopravě, což potvrzují zkušenosti zahraničních dopravců a spedičních firem,“ uvedla loni v srpnu Kovačovská. V Evropě bylo tou dobou v provozu víc než šest tisíc tahačů na LNG.
Zkapalněný zemní plyn je vhodný zejména pro těžkou nákladní dopravu. Vozy na LNG nabízejí dojezd víc než tisíc kilometrů a snížení nákladů na palivo až o dvacet procent. V porovnání s naftou jsou emise oxidu uhličitého nižší o patnáct procent, emise oxidu síry až o sto procent, oxidů dusíku až o devadesát procent a pevných částic až o devadesát devět procent. Vozy LNG mají rovněž tišší chod motoru oproti dieselovému až o devět decibelů. Díky tomu se jim nabízí lepší přístup do center měst, kde mohou platit omezení pro vjezd kvůli hlukovým a emisním normám. Jsou proto vhodné i pro noční vykládky zboží.
Výhody LNGLNG je zkapalněný zemní plyn, který má při atmosferickém tlaku teplotu přibližně -162 °C. Je to namodralá, netoxická, nekorozivní, průzračná kapalina s minimální viskozitou. Zaujímá cca 600krát menší objem než plynný zemní plyn, což představuje jeho hlavní výhodu při skladování a dopravě. Další výhodou je vysoká energetická hustota, která je srovnatelná s palivy získávanými z ropy. V porovnání s CNG mají navíc nádrže na LNG podstatně nižší hmotnost a díky menšímu objemu palivových nádrží mají vozidla na LNG větší úložný prostor. První použití LNG v dopravě se datuje do 50. let 20. století, kdy byl zkapalněný zemní plyn použit v SSSR k pohonu zemědělských traktorů. V současnosti je LNG v dopravě používaný především v USA a Kanadě pro dálkovou autobusovou a nákladní dopravu Využití LNG je možné i v železniční a lodní dopravě, a to nejen u tankerů, které přepravují zkapalněný zemní plyn na dlouhé vzdálenosti, ale i u běžných lodí. Zdroj: oenergetice.cz |