Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Romantika na moři v oblaku jedů: plovoucí města vypouští tuny škodlivin

aktualizováno 
Auta jsou v posledních letech na pranýři kvůli emisím, které vypouštějí. Stačí se ale o dovolené nalodit na výletní loď brázdící moře a nadýcháte víc jedů než za celý rok. Autoprůmysl šikanují zákonodárci stále přísnějšími emisními limity, lodní doprava se s podobnými předpisy téměř trápit nemusí.

Výletní plavby mají na světě stále větší popularitu, minulý rok se do těchto obřích plovoucích hotelů nalodilo 25 milionů turistů, což je dvakrát více než před deseti lety. Proto se také staví stále více větších a větších lodí. A ty mají obrovskou spotřebu energie a tím i emise, které vypouští.

Novější plavidla už mají alespoň odlučovače pevných částic vzniklých při spalování nekvalitního paliva, ale jinak se na ně nevztahují téměř žádné emisní předpisy. Nikde se nezdrží dlouho, jsou obvykle registrované v daňových rájích.

Francouzský televizní pořad Thalassa zveřejnil studii, ve které sleduje emise lodní dopravy a velkých výletních lodí, kterým se přezdívá „plovoucí města“. Tato obří plavidla až pro šest tisíc lidí mají obrovské emise, zvláště co se týče jemných částic a skleníkových plynů, které jsou řádově vyšší než u kontejnerových lodí. Na vině je palivo, které jejich motory používají. Velkému znečištění jemnými polétavými částicemi jsou přitom nevyhnutelně vystaveni i cestující na těchto lodích, ale také obyvatelé turisticky atraktivních přístavů.

Plavbu lodi Harmony of the Seas společnosti RCI sledovaly ve francouzském...

V současné době největší a nejmodernější výletní loď na světě, Harmony of the Sea s šestnácti palubami a celkem téměř 9 tisíci osobami na palubě, má dva obrovské šestnáctiválcové motory a každý při plném výkonu spotřebuje za hodinu 1 377 galonů (5 200 litrů) toho nejškodlivějšího typu nafty na světě. V přístavech a ve výsostných vodách USA musí tato loď přejít na palivo s nízkým podílem síry. Na volném moři ale opravdu vypustí více škodlivin než několik milionů automobilů a denně spotřebuje stejné množství paliva jako středně velké město. Podle nezávislého německého odborníka na znečištění Axela Friedricha jedna velká výletní loď vydá přes pět tun emisí NOX a skoro půl tuny jemných částic denně.

Všechny průmyslové činnosti vytvářejí emise, to je nevyhnutelný fakt, ale některé jsou „špinavější“ než ostatní. To se vztahuje zvláště na námořní dopravu, která je často uváděna jako vůbec největší producent škodlivin.

Příčinou jsou levná těžká paliva, zvláště u starších plavidel, která atmosféru každoročně „obohacují“ i miliony tun emisí, například síry. Podle studie nevládní organizace spolupracující s magazínem Thalassa velká výletní loď i po zakotvení v přístavu (kdy se vůbec nehýbe), vydává stejné množství emisí (konkrétně dioxidů síry) jako milion automobilů.

Na toto obvinění rychle reagoval ředitel přístavu v Marseille. Podle jeho názoru je námořní doprava odpovědná pouze za malý podíl celkově vypouštěných emisí: „Znečištění má na svědomí z 35 % průmysl, dalších 24 % připadá na automobily, 15 procent musíme připsat vytápění a 5 procent vytvářejí lodě.“ Svá tvrzení ovšem nedoložil žádnými vědeckými podklady ani neupřesnil, jaké typy znečištění má na mysli.

Autoři:




Nejčtenější

Testování reakcí okolí na auto bez řidiče. Testovací jezdec se převlékl za...
Testy aut bez šoféra: řidič převlečený za sedadlo, auto se dvěma volanty

Vývoj autonomních vozů není jen otázkou senzorů, procesorů a učících se algoritmů. Automobilky musí vyřešit i řadu psychologických problémů. Vznikají tak...  celý článek

Vedoucí rubriky Auto.iDNES.cz František Dvořák (vlevo) v diskusním pořadu...
Autosalony to mají nahnuté, jsou drahé, říká expert

Evropské autosalony to mají nahnuté. Výrobci znají mnohem efektivnější a levnější způsoby, jak auta představit. Soumrak autosalonů, jak je známe, potvrzuje ten...  celý článek

Továrna Nokian ve Vševovolžsku
Jak se peče pneumatika? Známe recept, ale ingredience jsou tajné

Recept na tuto specialitu obsahuje kolem čtyřiceti ingrediencí a je přísně tajný. Peče se při 120 °C a celá výroba trvá 84 hodin. Výsledek se ovšem jíst nedá....  celý článek

Projeli jsme s harvestorem na kácení stromů
VIDEO: Prozkoumali jsme monstrum, co kácí stromy jako párátka

Strom pokácí, odvětví a naporcuje. Říká se mu harvestor a vypadá jak stroj, který sem přivezli mimozemšťané. Monstrum, které stromy poráží jako párátka, jsme...  celý článek

Hyundai Kona
První dojmy: městský floutek Hyundai Kona má štramácký kabát

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Zatraktivnit značku, oslovit nové zákazníky a přispět k dosažení pozice nejsilnější asijské značky v Evropě – takovými hesly začíná oficiální popis nového vozu...  celý článek

Další z rubriky

Audi představilo autonomní elektromobil Audi Aicon
Nápady pro auta bez řidičů. Audi nemá volant ani bezpečnostní pásy

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Koncern Volkswagen pokračuje v cestě k autonomním vozidlům a k nejaktivnějším v tomto ohledu patří značka Audi. Na autosalonu ve Frankfurtu přestavila značka...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Řidiči od ledna zaplatí „pokutu“ za každý den bez povinného ručení

Na nepojištěné řidiče se od ledna znovu chystá bič. Česká kancelář pojistitelů od nich bude vymáhat příspěvek za každý den bez povinného ručení. Poslanci toto...  celý článek

Vedoucí rubriky Auto.iDNES.cz František Dvořák (vlevo) v diskusním pořadu...
Autosalony to mají nahnuté, jsou drahé, říká expert

Evropské autosalony to mají nahnuté. Výrobci znají mnohem efektivnější a levnější způsoby, jak auta představit. Soumrak autosalonů, jak je známe, potvrzuje ten...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.