Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Logan: rodinné auto za 200 tisíc

  11:38aktualizováno  11:38
Dacia Logan je prvním automobilem pocházejícím z Rumunska, který vznikl zcela pod křídly koncernu Renault. Na jeho počátku stálo přání vládce francouzské automobilky Louise Schweitzera, který poprvé vyslovil myšlenku na rodinné a prostorné auto, jehož cena nepřesáhne 5000 eur (asi 160 000 korun).
Dacia Logan

Dacia Logan - V PRODEJI OD LISTOPADU Novinka rumunské Dacie se na našem trhu začne prodávat už za měsíc a půl. Kromě nízké ceny zaujme i osobitým designem. | foto: Dacia/Renault

"Chtěli jsme moderní, spolehlivý a finančně dostupný vůz, který bude určen pro trhy s menší kupní silou," vysvětlil Schweitzer.

Po šesti letech vývoje se toto přání vyplnilo a světlo světa spatřila Dacia Logan.

Je však nutno říci, že cenu pět tisíc eur se podařilo dodržet pouze pro rumunský trh.

V Česku za baťovskou cenu

V České republice, kde se nová dacia začne prodávat od počátku listopadu, si potenciální zájemci musí připravit bez jedné stokoruny rovných dvě stě tisíc.

Za tyto peníze získají prostorný vůz, který bez jakýchkoliv problémů pojme pět osob a navíc nabídne zavazadlový prostor o objemu 510 litrů, což je v této cenové kategorii prakticky nedostižný údaj.

Dacia Logan a její konkurenti

Je však třeba počítat s tím, že v garáži nebude stát auto nabité posledními výkřiky moderní techniky.

Dacia Logan je totiž jakousi skládačkou z automobilů, které je možné na silnicích vídat už několik let. "Více než padesát procent dílů loganu bylo už použito na různých modelech vozů Renault a Nissan," uvedla mluvčí českého zastoupení automobilky Renault Jitka Skaličková.

Konkrétně jde o Renault Twingo, Clio, Thalia, Mégane nebo Nissan Micra. Nejlevnější model s benzinovým motorem o objemu 1,4 litru v rámci co největší úspory navíc nezahrnuje výbavu, která je u naprosté většiny v dnešní době prodávaných vozů samozřejmostí.

Jedním z těchto prvků je například posilovač řízení, který je v základní výbavě až u nejvyšší výbavové verze Lauréate. Cena tohoto modelu už však začíná na částce 240 900 korun.

Tři stupně výbavy nové dacie

 

Logan

Ambiance

Lauréate

1,4 55 kW/75 k

199 900 Kč

216 900 Kč

240 900 Kč

1,6 64 kW/90 k

 

236 900 Kč

260 900 Kč



V drsných podmínkách tureckého vnitrozemí si jízdní premiéru odbyla nová Dacia Logan. A je třeba říci, že rozhodně nezklamala.

Dacia Logan bude nabízen s benzinovými motory o objemu 1,4l/75 koní a 1,6l/90 k, na které lze narazit i u Renaultu Clio. Těmito pohonnými jednotkami byly vybaveny rovněž vozy určené k testovacím jízdám.

Oba motory při premiéře působily dynamickým dojmem, avšak je třeba říci, že vozy byly během jízd zatíženy minimálně. Při obsazení automobilu pěti osobami a zaplněným zavazadlovým prostorem bude akcelerace a výjezd do táhlejšího stoupání pravděpodobně horší.

Zklamáni možná budou ti, kteří očekávali dacii i s naftovým motorem. Dieselový motor 1,5 DCi o výkonu 65 koní se v nabídce objeví až v říjnu příštího roku. Na rok 2007 je naplánována verze kombi a pick-up.

Vůz do těžšího terénu

Co se na kamenitých a prašných cestách tureckého vnitrozemí osvědčilo, byla velká světlá výška automobilu, jež dosahuje 155 milimetrů. Nekvalitnímu terénu je uzpůsobeno i měkké nastavení podvozku, které zaručuje komfort jízdy. Příjemným zjištěním byl fakt, že ani na rozbitých cestách se z plastových dílů palubní desky neozývaly žádné zvuky, které by znepříjemňovaly cestu. Průměrně lze hodnotit i hladinu vnitřního hluku.

Poslech rádia či tichý rozhovor při rychlosti přesahující 120 kilometrů v hodině však není nejklidnější. Zájem o Dacii Logan, kterou bude nabízet prodejní síť Renault, se naplno projeví v příštím roce.

Plány výrobce jsou optimistické. "V roce 2005 chceme prodat dva tisíce vozů Logan. Do roku 2007 dvojnásobek," říká za Renault Jitka Skaličková. Vzhledem k tomu, že nízká cena je hlediskem, které čeští řidiči při výběru vozu kladou na přední příčky, optimismus je zřejmě na místě.

***

Nové auto pro masy - Dacia Logan

***

Autoři:


Nejčtenější

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Milovník betonu. Morandiho mosty jsou krásné, ale moc nevydrží

04

Vzděláním inženýr, duchem architekt. Riccardo Morandi patřil k nejvýznamnějším italským tvůrcům 20. století, díky své...

Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Další z rubriky

Nejmenší audi přišlo o diesely a přidalo na agresivitě a digitalizaci

Audi A1 Sportback 2018

Audi po osmi letech mění nejmenší modelovou řadu A1 Sportback. Agresivnější vzhled doplňuje paleta výhradně zážehových...

Autofotka týdne: Nejkrásnější a nejrychlejší Aston Martin

Aston Martin DBS Superleggera

Aston Martin představuje speciální provedení svého modelu DBS. Superleggera je další novinkou, kterou ikonická britská...

Čím méně dveří, tím absurdnější cena. To je kupé Range Roveru

Range Rover SV Coupé

Range Rover se vrací ke kořenům. Několika stovkám zákazníků dodá třídveřový model. Právě první generace Range Roveru...

Najdete na iDNES.cz