Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Londýn se těší na návrat legendy: klasického červeného dvoupatráku

aktualizováno  10:06
Symbol Londýna, dvoupatrový autobus Routemaster, se vrátí do ulic britské metropole. Londýnský starosta Boris Johnson odhalil minulý týden jeho novodobou podobu. Novinka se inspiruje některými tvary dvoupatráku a do provozu se dostane v roce 2012.

Novodobý autobus Routemaster pro Londýn | foto: Transport for London

Původní autobus AEC Routemaster byl představen v roce 1954 a do výroby se dostal o čtyři roky později. Z výrobních linek Associated Equipment Company sjížděl do roku 1968. Jeho ikonický design ale způsobil, že v ulicích Londýna vydržel až do roku 2005, tedy neuvěřitelných 47 let. Původní přes padesát let starý autobus zůstal v provozu pouze na dvou historických linkách určených pro turisty.

Jenže jak se charisma routemasteru z hlavního města Spojeného království vytrácelo, začal autobus nezaměnitelných tvarů chybět nejen jeho obyvatelům, ale právě především turistům, kteří si na britské ikony potrpí. A tak se zrodil nápad na oživení legendárního dvoupatráku.

Novodobý autobus Routemaster pro Londýn

Londýnský přepravní podnik proto nejprve vypsal v roce 2008 designérskou soutěž na návrh vzhledu nového double-deckeru pro Londýn zítřka. V ní si dělené vítězství připsaly návrhy ze společného pera Foster & Partners s Aston Martinem a firmy Capoco. Na základě vítězných návrhů pak dostala za úkol vypracovat finální design The Wright Group, která se ještě spojila s designérským studiem Heatherwick. Výsledek jejich práce se představil právě v minulém týdnu a do ulic Londýna se dostane v roce 2012.

V návrhu nového autobusu, který bude vyrábět firma Wrightbus, se snoubí jak klasické retro tvary odkazující na legendární Routemaster, tak futuristické linky, které z něj činí svébytný dopravní prostředek.

Novodobý autobus Routemaster pro Londýn

Nový londýnský autobus má tři vstupy, dvě schodiště a na rozdíl od historické klasiky bude přátelský i k vozíčkářům. Autobus bude mít typický znak původních routemasterů – zadní otevřenou plošinu, na kterou mohou pasažéři naskakovat i za jízdy. Z bezpečnostních důvodů však bude plošina uzavíratelná. Dá se předpokládat, že tomu tak bude kupříkladu v noci, kdy by hrozily "karamboly" opilých pasažérů. Dalším typickým znakem převzatým z původního autobusu je zaoblená zadní část střechy. Naopak, moderní a svébytná je čelní část autobusu a také velmi atypické prosklení na zadní a pravé stěně vozu.

Prozatím nejsou známy technické detaily, ale nový londýnský prostředek hromadné dopravy bude o 15 % úspornější než současné hybridní autobusy brázdící ulice hlavního města. Oproti běžným vznětovým autobusům bude produkovat dokonce o 40 % méně emisí.

Firma Wrightbus v současnosti pracuje na statickém modelu novinky. Ten by měl být hotový ještě v průběhu letošního roku, první prototypy pak vyjedou na silnice v roce 2011. A v roce 2012 by už měl staronový symbol Londýna vozit pasažéry.

Podle kritiků budou moc drahé

Londýnský starosta Boris Johnson, který sliboval nové autobusy ve volební kampani před dvěma lety, doufá, že "jich budou jezdit po městě stovky a stanou se emblémem Londýna 21. století". Jeho kritici však tvrdí, že v době krize je vývoj a výroba prvních pěti autobusů za 7,8 milionu liber (230 milionů korun) zbytečným přepychem.

"Normální dvoupodlažní autobus stojí 190 000 liber (5,6 milionu korun), ale my zaplatíme ohromujících 7,8 milionu liber za pět autobusů, které se upřímně řečeno zas tak neliší od běžných autobusů," řekla šéfka liberálnědemokratických zastupitelů na londýnské radnici Caroline Pidgeonová. Podle Johnsona klesne cena nových autobusů asi na 300 000 liber, až se začnou vyrábět ve větších počtech.

Autoři: ,




Nejčtenější

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Další z rubriky

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.