Novodobý autobus Routemaster pro Londýn

Novodobý autobus Routemaster pro Londýn | foto: Transport for London

Londýn se těší na návrat legendy: klasického červeného dvoupatráku

  • 20
Symbol Londýna, dvoupatrový autobus Routemaster, se vrátí do ulic britské metropole. Londýnský starosta Boris Johnson odhalil minulý týden jeho novodobou podobu. Novinka se inspiruje některými tvary dvoupatráku a do provozu se dostane v roce 2012.

Původní autobus AEC Routemaster byl představen v roce 1954 a do výroby se dostal o čtyři roky později. Z výrobních linek Associated Equipment Company sjížděl do roku 1968. Jeho ikonický design ale způsobil, že v ulicích Londýna vydržel až do roku 2005, tedy neuvěřitelných 47 let. Původní přes padesát let starý autobus zůstal v provozu pouze na dvou historických linkách určených pro turisty.

Jenže jak se charisma routemasteru z hlavního města Spojeného království vytrácelo, začal autobus nezaměnitelných tvarů chybět nejen jeho obyvatelům, ale právě především turistům, kteří si na britské ikony potrpí. A tak se zrodil nápad na oživení legendárního dvoupatráku.

Novodobý autobus Routemaster pro Londýn

Londýnský přepravní podnik proto nejprve vypsal v roce 2008 designérskou soutěž na návrh vzhledu nového double-deckeru pro Londýn zítřka. V ní si dělené vítězství připsaly návrhy ze společného pera Foster & Partners s Aston Martinem a firmy Capoco. Na základě vítězných návrhů pak dostala za úkol vypracovat finální design The Wright Group, která se ještě spojila s designérským studiem Heatherwick. Výsledek jejich práce se představil právě v minulém týdnu a do ulic Londýna se dostane v roce 2012.

V návrhu nového autobusu, který bude vyrábět firma Wrightbus, se snoubí jak klasické retro tvary odkazující na legendární Routemaster, tak futuristické linky, které z něj činí svébytný dopravní prostředek.

Novodobý autobus Routemaster pro Londýn

Nový londýnský autobus má tři vstupy, dvě schodiště a na rozdíl od historické klasiky bude přátelský i k vozíčkářům. Autobus bude mít typický znak původních routemasterů – zadní otevřenou plošinu, na kterou mohou pasažéři naskakovat i za jízdy. Z bezpečnostních důvodů však bude plošina uzavíratelná. Dá se předpokládat, že tomu tak bude kupříkladu v noci, kdy by hrozily "karamboly" opilých pasažérů. Dalším typickým znakem převzatým z původního autobusu je zaoblená zadní část střechy. Naopak, moderní a svébytná je čelní část autobusu a také velmi atypické prosklení na zadní a pravé stěně vozu.

Prozatím nejsou známy technické detaily, ale nový londýnský prostředek hromadné dopravy bude o 15 % úspornější než současné hybridní autobusy brázdící ulice hlavního města. Oproti běžným vznětovým autobusům bude produkovat dokonce o 40 % méně emisí.

Firma Wrightbus v současnosti pracuje na statickém modelu novinky. Ten by měl být hotový ještě v průběhu letošního roku, první prototypy pak vyjedou na silnice v roce 2011. A v roce 2012 by už měl staronový symbol Londýna vozit pasažéry.

Podle kritiků budou moc drahé

Londýnský starosta Boris Johnson, který sliboval nové autobusy ve volební kampani před dvěma lety, doufá, že "jich budou jezdit po městě stovky a stanou se emblémem Londýna 21. století". Jeho kritici však tvrdí, že v době krize je vývoj a výroba prvních pěti autobusů za 7,8 milionu liber (230 milionů korun) zbytečným přepychem.

"Normální dvoupodlažní autobus stojí 190 000 liber (5,6 milionu korun), ale my zaplatíme ohromujících 7,8 milionu liber za pět autobusů, které se upřímně řečeno zas tak neliší od běžných autobusů," řekla šéfka liberálnědemokratických zastupitelů na londýnské radnici Caroline Pidgeonová. Podle Johnsona klesne cena nových autobusů asi na 300 000 liber, až se začnou vyrábět ve větších počtech.

,