Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Filtry pevných částic jsou stále drahé, v Česku je nemá až milion aut

  9:50aktualizováno  9:50
Počet aut bez filtru pevných částic nebo s poškozeným filtrem se loni v tuzemsku zvýšil až o 45 000 vozů. Vyplývá to ze zjištění ÚAMK. Celkově jezdí v Česku až jeden milion aut bez filtru pevných částic.
Podle odhadů loni v Česku přibylo 45 000 aut bez filtru pevných částic.

Podle odhadů loni v Česku přibylo 45 000 aut bez filtru pevných částic. | foto: Reuters

Filtry DPF by měly být ve všech vozech jezdících na naftu zhruba od roku 2004. Jejich účelem je zachytávat rakovinotvorné pevné částice, aby se nedostávaly z výfukového potrubí do ovzduší.

Jedná se o mikročástice trojice skupin: o průměru 10 mikronů, tedy tisícin milimetru, 2,5 mikronu a menší než 1 mikron. Tyto částice síranů, dusičnanů, solí, kovů a podobně, které vdechujeme, zvyšují výskyt rakoviny až o 40 %. Ty největší poletují vzduchem hodiny, nejmenší i týdny. Tento polétavý prach se vdechnutím usazuje na průduškách a plicích, ale dostanou se až do plicních sklípků a krevním řečištěm do mozku.

Životnost první generace filtrů je zhruba 120 000 km a část vozů se již tak dostala na tuto hranici. Druhá generace používaná od roku 2009 by měla mít při správném fungování čištění filtru životnost výrazně delší. Nový filtr vyjde na nejméně 15 000 Kč, proto se někteří majitelé vozidel snaží výměnu ucpaného filtru snižujícího výkon auta obejít jeho odstraněním nebo provrtáním.

„Přibližně 500 kilometrů se filtr plní sazemi, aby potom, v případě dnešních bezúdržbových filtrů vozidel splňujících normy Euro 4 a 5, byly automaticky spáleny. Na to obvykle potřebuje vůz asi 10 minut a projeví se to bílým kouřem za vozem,“ popisuje Jan Karnolt, technický školitel společnosti Ford Motor ČR.

Celý proces, kdy vůz připraví podmínky, aby se za teploty 650 stupňů Celsia saze v DPF spálily, má jednu podmínku. Vůz musí být v dobré kondici – jak jeho řídící jednotka, tak katalyzátor a používané palivo. Například to znamená, že pracuje za správných teplot: v hlavě válců 80 až 90 stupňů Celsia, před katalyzátorem 300 až 400 a v samotném filtru pak při spalování 650 (u původním DPF s aditivem 400 stupňů). V takovém případě bude filtr dobře fungovat teoreticky po celou dobu životnosti auta.

V případě poruchy filtru se rozsvítí kontrolka DPF na palubní desce. „Což ještě nutně neznamená, že je nefunkční,“ vysvětluje Jan Karnolt. „Může se stát, že vinou nesprávného řízení motor nespálil částice a je zaplněný. K příčinám lze připsat i to, když řidiči jezdí jen se studeným motorem po městě a neumožní vypálení za plynulé meziměstské jízdy vyšší rychlostí.“

Prezident ÚAMK Oldřich Vaníček se kvůli problému s filtry setkal s ministrem životního prostředí Richardem Brabcem. „Jsem rád, že pan ministr Brabec vnímá tuto závažnou problematiku jako já a doufám, že co nejrychleji nalezneme společnou cestu ke zlepšení alarmující situace na našich silnicích. Prvním krokem by měla být společná kontrola aut přímo v terénu za pomoci nejmodernějších mobilních analyzátorů částic,“ uvedl Vaníček. Brabec slíbil řešit situaci s ministrem dopravy Danem Ťokem a ministrem vnitra Milanem Chovancem.

Experti ÚAMK naměřili na hlavních tazích v Praze několikanásobně překročené povolené limity pevných částic. Například křižovatka Evropské a Horoměřické ulice v Praze 6 vykázala průměrnou hodnotu přes 58 000 pt/ccm, povolená hodnota je přitom 30 000 pt/ccm. O kus níže na Svatovítské ulici u zastávky tramvaje v Dejvicích to bylo přes 70 000 pt/ccm a zatím nejhorším místem jsou pražské tunely, tedy Letenský, Strahovský nebo celý tunelový komplex Blanka), kde jen v jedoucím vozidle naměřili hodnoty přesahující 300 000 pt/ccm.

Autoři: ,




Nejčtenější

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Další z rubriky

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.