Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Formule 1 řádila v Brně. Starý pes je stále v kondici

aktualizováno 
Lotus 77 sice nepatří mezi vozy, které by mocně drtily své protivníky, i tak se ale černozlatý speciál neodmyslitelně zapsal do historie Formule 1. Tento týden se objevil na Masarykově okruhu, kde si otestoval trať před závodem FIA Masters F1, který se koná na začátku července.

Lotus 77 alias John Player Special MkII při testování na brněnském okruhu | foto: Jan Martof, Motor Journal

Tento týden se testoval v Brně Lotus 77 alias John Player Special MkII. Tuto ikonu Formule 1 navrhl Colin Chapman a Lotus s ním chtěl navázat na úspěch modelu 72.

S autem jezdil za Lotus Mario Andretti a Gunnar Nilsson. V roce 1976 si oba jezdci na auto hodně stěžovali, v následující sezoně ale vývojáři zakouzlili a tým byl schopny konkurovat i ostatním stájím.

Lotus 77 alias John Player Special MkII při testování na brněnském okruhu

Nicméně úplného úspěchu Chapman dosáhl až s modelem 78, který ze 77 vycházel, ale měl jako první "přísavný efekt", kterého bylo dosaženo modifikací podvozku tak, aby pod ním proudil vzduch rychleji a tím vytvářel podtlak.

Konkrétně vůz, který se na Masarykově okruhu testoval, je autentický stroj Gunnara Nilssona. Vůz závodí ve FIA Masters F1 a v Brně trénoval na premiérový závod této série, který se pojede na Masarykově okruhu 5. a 6. července a jehož je iDNES.cz partnerem.

Pes, který neštěká

Lotus 77 měl štíhlejší a lehčí monokok než předchozí model 72, i nadále ho ale poháněl motor Cosworth DFV 2993cc. Díky lepší aerodynamice a přemístění chladičů byl ale mnohem lépe chlazený.

Lotus 77 alias John Player Special MkII při testování na brněnském okruhu

Převratné bylo hlavně zavěšení kol. Místo obvyklého trojúhelníkového zavěšení použili konstruktéři řady vahadel a ramen, a vůz mohl být seřízený prakticky na jakoukoliv trať s přihlédnutím k její výšce a povrchu vozovky, 77 tak byla nazvána jako "The Adjustacar" (něco jako "nastavovací auto").

Fotogalerie

Navržený systém sice fungoval, díky malým zkušenostem se ale málokdy podařilo dosáhnout optimálního nastavení.

Oba jezdci pak popisovali, že řízení i celá jízda byla poněkud vágní a vůz nereaguje na jejich pohyby tak, jak by si představovali. Navíc prý postrádal rychlost.

Andretti dokonce o vůz občas ztrácel zájem a prohlašoval o něm, že je to "Pes". I tato přezdívka Lotus motivovala k rychlejšímu vývoji modelu 78, psovi se každopádně podařilo během 16 závodů dosáhnout na jedno vítězství a započítat si i nejrychlejší okruh v jednom ze závodů.

Autor:




Nejčtenější

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Další z rubriky

Mluvčí ÚAMK Petr Vomáčka (vlevo) a odborník na problematiku emisí Libor...
ROZSTŘEL: Za problémy s filtry pevných částic může zanedbaná údržba

Ovzduší znečišťuje také doprava. Mezi nejnebezpečnější znečišťovatele patří naftová auta s poškozenými či odstraněnými filtry pevných částic. Proč je auta mají...  celý článek

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta
Evropa je pozadu ve výrobě baterií pro elektroauta

Evropská komise má zájem o vytvoření konsorcia typu Airbusu, které by spojilo přední evropské společnosti s cílem vyvíjet technologie pro baterie. V této...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.