Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Lotus: budoucnost patří tříválcům

Společnosti Lotus Engineering a Continental Automotive vyvíjejí společnými silami tříválcový motor o objemu 1,5 litru, který nabídne výkon 2,2litrového motoru a výrazné snížení emisí.

Experimentální motor 1.5 Sabre vyniká vysokým výkonem a nízkou spotřebou paliva | foto: Lotus Engineering

Tříválcový motor 1.2 HTP od Škoda Auto bývá často terčem posměchu nejen v internetových diskusích. Přitom jako pohonná jednotka tento motor dosahuje vysokých kvalit a má veliký vývojový potenciál. Druhou věcí je, že na stále na váze přibírající fabii může být tento motor slabý.

V tříválci ale vidí budoucnost inženýři společností Lotus Engineering a Continental Automotive. Ti totiž vyvíjejí unikátní tříválcový motor doslova nacpaný technologiemi. Přeplňovaná jednotka se  zdvihovým objemem 1,5 litru dává v současné fázi výkon 117 kW (157 koní) a točivý moment 240 Nm.

Současný prototyp zabudovali vývojáři do Opelu Astra, kde motor nahradil původní Ecotec s objemem 1,8. Při jízdních zkouškách pak dosáhli 25% úspory paliva a tudíž i redukce emisí CO2. Ty se tak pohybují přesně na hranici 140 g/km, která je prosazována současnou evropskou politikou. Současně se zlepšila jízdní dynamika vozu, když je s novým tříválcem ve zrychlení z 0 na 100 km/h o 1,1 sekundy rychlejší než původní provedení.

Tříválcovou koncepci zvolili konstruktéři z několika důvodů – při daném objemu motoru se totiž sníží ztráty třením a motor se snáze chladí, a větší objem válce oddaluje riziko klepání. Výroba tříválce také vyžaduje méně materiálu a je levnější než výroba čtyřválcového motoru. Jak velí pravidla downsizingu, tříválec dostal turbodmychadlo. Motor je také vybaven přímým vstřikováním s novými vícepaprskovými solenoidovými vstřikovači.

Ventilový rozvod umožňuje měnit časování a zdvih ventilů v takovém rozsahu, že podle potřeby může motor fungovat v takzvaném Millerově cyklu. Jeden ze sacích ventilů může být úplně vyřazen z činnosti a druhý fungovat v režimu nízkého zdvihu, což výrazně zvýší turbulenci ve spalovacím prostoru. Motor je také vybaven vodou chlazeným výfukovým potrubím. I díky tomu může motor pracovat ve velmi širokém spektru otáček se směšovacím poměrem lambda rovno jedné. Teprve nad 5 000 otáčkami za minutu musí dojít k mírnému obohacení směsi, aby nedošlo k poškození turbodmychadla. Do něj vstupující výfukové plyny totiž nesmí mít vyšší teplotu než 980 °C.

Ačkoli se to nezdá, je pohonná jednotka zároveň hybridním motorem. Je totiž vybavena integrovaným startérem/alternátorem, který je schopen ukládat přebytečnou energii a v potřebných případech je schopen pomoci krátkodobým zvýšením točivého momentu motoru. Motor také využívá funkci start/stop při zastavení vozidla. Je také pochopitelně vybaven vyvažovacím hřídelem pro utlumení vibrací.

Do budoucna vývojáři počítají se zavedením dvoustupňového přeplňování nebo další generace přímého vstřikování, která by pomohla snížit ztráty sáním.

Jednotlivé použité technologie a vlastně ani jejich vzájemná kombinace nejsou v oblasti pohonných jednotek ničím převratným. To, čím by ale motor z vývojových dílen Lotusu měl zaujmout, jsou celkové náklady na jeho výrobu. Ty by měly být výrazně nižší než u současných úsporných motorů. Tříválec 1.5 Sabre, jak se motor jmenuje, by měl být konkurencí třeba pro takový 1.4 TFSI od Volkswagenu.

Na závěr se ještě vraťme k tříválci 1.2 HTP. Na jeho příkladě si lze ukázat, že přístup výše zmíněných inženýrů opravdu není nijak revoluční – již před několika lety se totiž na akademické půdě prováděly simulace různých úprav a konfigurací tohoto motoru a přeplňování bylo jednou z alternativ. A mladoboleslavská automobilka výsledky pečlivě sledovala. Třeba se v dohledné době dočkáme i přeplňovaného tříválce od Škodovky. Možná na něj právě uzrála doba...

  • Nejčtenější

Čínský Dongfeng v Česku odpálí cenovou bombu. Elektrický Box bude za půl milionu

10. dubna 2024  12:51,  aktualizováno  13:15

Součástí uvedení modelů luxusní značky Voyah státního čínského koncernu Dongfeng bylo i představení...

První jízda: Kodiaq si škodováci na rozloučenou se spalováky vymazlili

11. dubna 2024

S novým Kodiaqem si Škoda mohla vyhrát. Tým Jiřího Dytrycha, šéfa projektů spalovacích aut značky,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na trh přichází spousta nových aut, cenová válka nese ovoce

9. dubna 2024

Zdá se, že letošní rok přijde na trh výrazně víc nových modelů než v předchozích pár letech. A...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

V Boleslavi začala výroba nové Octavie. Za půl roku ji Škoda odstěhuje

9. dubna 2024  16:30

Škoda Auto začala v hlavním mladoboleslavském závodě s výrobou modernizovaného modelu Octavia. Ve...

Milano zrušeno. Alfa ustoupila ministrovi a nový model přejmenovala

16. dubna 2024,  aktualizováno  15:25

Na bláznivé komedie jsou Italové machři, a dokáží je přenést do reálného života. Ani ne týden po...

OBRAZEM: Škodovky a tatrovky pod rentgenem. Podívejte se do útrob našich aut

16. dubna 2024

Myslíte si, že znáte auta z našich silnic jako své boty? Pohled pod naleštěné karoserie modelů...

K rychlému dobíjení nejdražší cestou. Za 7 miliard jen 7 nabíječek

16. dubna 2024

Je to vizitka, která před americkými volbami dvakrát nepotěší. Administrativa stávajícího...

Kontroverze nové alfy. Smí Milano do Milána? A je zakázáno vyrábět ji v Polsku?

15. dubna 2024

Tak bizarní start kariéry umí autu nalinkovat jen Italové. Zní to jak komedie z pera nobelisty...

Střední škola a Mateřská škola Aloyse Klara
Kuchaře/Kuchařku pro střední školu

Střední škola a Mateřská škola Aloyse Klara
Praha
nabízený plat: 20 000 - 29 000 Kč

Čechy poznám podle outdoorové módy. Nosí ji bohužel i ženy, říká Kerekes

Vica Kerekes (43) si postěžovala na to, že Češi nosí outdoorové oblečení často i na místa, která k tomu nejsou vhodná...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Roman Šebrle ukázal novou lásku, s kolegyní z práce vyrazili do Málagy

Roman Šebrle (49) je po čase opět šťastně zadaný. Jeho partnerka se na Instagramu pochlubila společnou fotkou z...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...