Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Lotus: budoucnost patří tříválcům

aktualizováno 
Společnosti Lotus Engineering a Continental Automotive vyvíjejí společnými silami tříválcový motor o objemu 1,5 litru, který nabídne výkon 2,2litrového motoru a výrazné snížení emisí.

Experimentální motor 1.5 Sabre vyniká vysokým výkonem a nízkou spotřebou paliva | foto: Lotus Engineering

Tříválcový motor 1.2 HTP od Škoda Auto bývá často terčem posměchu nejen v internetových diskusích. Přitom jako pohonná jednotka tento motor dosahuje vysokých kvalit a má veliký vývojový potenciál. Druhou věcí je, že na stále na váze přibírající fabii může být tento motor slabý.

V tříválci ale vidí budoucnost inženýři společností Lotus Engineering a Continental Automotive. Ti totiž vyvíjejí unikátní tříválcový motor doslova nacpaný technologiemi. Přeplňovaná jednotka se  zdvihovým objemem 1,5 litru dává v současné fázi výkon 117 kW (157 koní) a točivý moment 240 Nm.

Současný prototyp zabudovali vývojáři do Opelu Astra, kde motor nahradil původní Ecotec s objemem 1,8. Při jízdních zkouškách pak dosáhli 25% úspory paliva a tudíž i redukce emisí CO2. Ty se tak pohybují přesně na hranici 140 g/km, která je prosazována současnou evropskou politikou. Současně se zlepšila jízdní dynamika vozu, když je s novým tříválcem ve zrychlení z 0 na 100 km/h o 1,1 sekundy rychlejší než původní provedení.

Tříválcovou koncepci zvolili konstruktéři z několika důvodů – při daném objemu motoru se totiž sníží ztráty třením a motor se snáze chladí, a větší objem válce oddaluje riziko klepání. Výroba tříválce také vyžaduje méně materiálu a je levnější než výroba čtyřválcového motoru. Jak velí pravidla downsizingu, tříválec dostal turbodmychadlo. Motor je také vybaven přímým vstřikováním s novými vícepaprskovými solenoidovými vstřikovači.

Ventilový rozvod umožňuje měnit časování a zdvih ventilů v takovém rozsahu, že podle potřeby může motor fungovat v takzvaném Millerově cyklu. Jeden ze sacích ventilů může být úplně vyřazen z činnosti a druhý fungovat v režimu nízkého zdvihu, což výrazně zvýší turbulenci ve spalovacím prostoru. Motor je také vybaven vodou chlazeným výfukovým potrubím. I díky tomu může motor pracovat ve velmi širokém spektru otáček se směšovacím poměrem lambda rovno jedné. Teprve nad 5 000 otáčkami za minutu musí dojít k mírnému obohacení směsi, aby nedošlo k poškození turbodmychadla. Do něj vstupující výfukové plyny totiž nesmí mít vyšší teplotu než 980 °C.

Ačkoli se to nezdá, je pohonná jednotka zároveň hybridním motorem. Je totiž vybavena integrovaným startérem/alternátorem, který je schopen ukládat přebytečnou energii a v potřebných případech je schopen pomoci krátkodobým zvýšením točivého momentu motoru. Motor také využívá funkci start/stop při zastavení vozidla. Je také pochopitelně vybaven vyvažovacím hřídelem pro utlumení vibrací.

Do budoucna vývojáři počítají se zavedením dvoustupňového přeplňování nebo další generace přímého vstřikování, která by pomohla snížit ztráty sáním.

Jednotlivé použité technologie a vlastně ani jejich vzájemná kombinace nejsou v oblasti pohonných jednotek ničím převratným. To, čím by ale motor z vývojových dílen Lotusu měl zaujmout, jsou celkové náklady na jeho výrobu. Ty by měly být výrazně nižší než u současných úsporných motorů. Tříválec 1.5 Sabre, jak se motor jmenuje, by měl být konkurencí třeba pro takový 1.4 TFSI od Volkswagenu.

Na závěr se ještě vraťme k tříválci 1.2 HTP. Na jeho příkladě si lze ukázat, že přístup výše zmíněných inženýrů opravdu není nijak revoluční – již před několika lety se totiž na akademické půdě prováděly simulace různých úprav a konfigurací tohoto motoru a přeplňování bylo jednou z alternativ. A mladoboleslavská automobilka výsledky pečlivě sledovala. Třeba se v dohledné době dočkáme i přeplňovaného tříválce od Škodovky. Možná na něj právě uzrála doba...





Nejčtenější

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Další z rubriky

Elektrická tříkolka Nobe
Autofotka týdne: Nádherná elektrotříkolka z Estonska

Zatím je to jen počítačová vizualizace, pokud ale tvůrci seženou peníze na vývoj a start výroby, bude to parádní retro odkazující na italskou designérskou...  celý článek

Dopravní nehoda mezi obcemi Nelahozeves a Velvary (3. října 2017).
Bílé čáry na silnici mají řidičům napovídat, změnit je není jednoduché

Tragická nehoda u Nelahozevsi, při které řidič předjíždějící v zatáčce na plné čáře zabil sebe a matku dvou dětí, rozpoutala diskuzi ohledně vodorovného...  celý článek

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.