Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Lotus Elise 99T: sporťák za 1,5 milionu

  17:26aktualizováno  17:26
Jedním ze sportovních vozů, které je možné vidět na letošním ženevském autosalonu je Lotus Elise 99T. Jedná se o další akční model této britské automobilky postavený na bázi standardního Elise.

Vůz je vzpomínkou na významný monopost Lotus Type 99T stáje F1, který byl poprvé představen 3.února 1987. Do jeho kokpitu usedal Satoru Nakajima a Ayrton Senna, který s tímto strojem vybojoval vítězství na tratích v Monacu a Detroitu. Celkově dokončil sezónu na třetím místě a stejná příčka patřila i stáji Lotus.

Monopost Lotus Type 99T byl pro stáj významným milníkem, jeho představení bylo spojeno se změnou hlavního sponzora a dodavatele motorů. Zatímco předchozí vozy F1 Lotus byly vyvedeny v černo-zlaté kombinaci JPS, nový typ 99T byl žlutý, tedy v barvách nového sponzora Camel. Zatímco předchozí typ monopostu byl poháněn agregátem Renault, nový model 99T byl osazen motorem Honda o objemu 1,5 litru se dvěma turbodmychadly a dosahoval výkonu přes 800 koní. Za zmínku stojí i použití aktivního zavěšení kol, to však bylo později zakázáno.

Lotus Elise 99T je vyráběn ve speciální „šafránově žluté“ barvě, kromě toho jsou pro něj charakteristická různě rozmístěná loga Lotus ověnčená vavřínem, modrý nápis „Lotus“ mezi koncovými světly a modrý obrys víčka nádrže. S karosérií dobře ladí osmipaprsková kola z lehkých slitin v černém laku s logem automobilky. V téže barvě je vyveden i interiér automobilu.

Pohonnou jednotkou je osvědčený celohliníkový šestnáctiventilový čtyřválec řady „K“, s proměnlivým časováním ventilů VVC, uložený napříč před zadní nápravou. Na vysokém výkonu se podílí i řídicí jednotka motoru „K4“, která byla speciálně upravena tak, aby v maximální míře využila vlastností pohonné jednotky a s ní spojené pětistupňové manuální převodovky. Agregát o objemu 1,8 litru a výkonu 118 kW (160 k) při 7 000 ot./min. dosahuje maximálního točivého momentu 175 Nm při 3 500 – 4 650 ot./min.

Vůz o hmotnosti pouhých 806 kilogramů včetně náplní zrychluje z 0 na 100 km za 5,3 sekundy. Ručička rychloměru se zastaví po dosažení maximální rychlosti 212 kilometrů za hodinu. Elise 99T dosahuje těchto jízdních výkonů při zachování příznivé spotřeby 6,9 litru na 100 km jízdy (průměr), v městském provozu si malý sporťák řekne o 9,4 l/100 km, mimo město se spokojí s 5,5 litry Naturalu 95. Palivová nádrž o objemu 32 litrů je však i přes tyto příznivé hodnoty nedostačující.

Komu výše popsané jízdní výkony nestačí, může sáhnout po sadě určené na jejich zvýšení, kterou automobilka Lotus vyvinula jako odpověď na nabídky tuningových firem. Odměnou za investici do tohoto kitu bude výsledných 190 koní, což už dělá z lehounkého Lotusu nebezpečného dravce.

Automobil bohužel zatím nikdo do České republiky nedováží a tak případným zájemcům nezbývá nic jiného než si jej přivézt z některé ze zemí EU. Na ženevském autosalonu firma Lotus uvádí cenu modelu Elise 99T 62 900 CHF, což je asi 1 402 000 Kč. Výrobce poskytuje na vůz záruku po dobu dvou let.

Víčko nádrže u vozu Lotus Elise 99T

Modrý nápis „Lotus“ mezi koncovými světly.

Loga Lotus ověnčená vavřínem jsou i na sedadlech vozu.

Autoři:




Nejčtenější

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Další z rubriky

Philips and Renault collaborate at the 2017 Frankfurt Motor Show
OBRAZEM: Hyundai i30 má nový krásný zadek

Fastback je trochu pozapomenutý druh karoserie. Poslední dobou ovšem zažívá renesanci, akorát se jim říká jinak. Ladně splývající záď sportovního střihu nově...  celý článek

Hyundai Kona
První dojmy: městský floutek Hyundai Kona má štramácký kabát

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Zatraktivnit značku, oslovit nové zákazníky a přispět k dosažení pozice nejsilnější asijské značky v Evropě – takovými hesly začíná oficiální popis nového vozu...  celý článek

Wey
Autofotka týdne: Číňané jsou největší překvapení autosalonu ve Frankfurtu

Čínské automobilky udělaly na letošním frankfurtském autosalonu dobrý dojem. Zda je to pro zavedené automobilky špatná zpráva se teprve ukáže. Do Evropy se...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.