Russo-Balt Impression

Russo-Balt Impression | foto: auto.mail

Lotyšská šlechta útočí na kapsy boháčů: Russo-Balt Impression

  • 30
Russo-Balt - zapomenutá automobilka z území bývalého Sovětského svazu vstává z mrtvých. Návrat do světa aut bere s velkou parádou, v Ženevě nenašlo obří uhrančivé kupé Impression dostatečně reprezentativní prostor pro velké entrée, nyní se chystá na přehlídku elegance do Itálie. Stejně jako před necelým stoletím chce být autem králů.

Hrob se otevřel v roce 2003, kdy po dlouhých 85 letech neexistence obrodila pravděpodobně nejstarší značku na území bývalého SSSR agilní společnost A:Level, která se již uvedla neuvěřitelnou přestavbou Volhy GAZ 21 na nádherné retrokupé se špičkovou technikou, nabízené za pohádkovou cenu k prodeji.

Poté, co koupila práva, se ihned přejmenovala na Russo-Balt a pod touto značkou pokračuje s výrobou a vývozem přívěsných vozíků, což je momentálně hlavní zdroj příjmů. Dalším oborem, ve kterém se skupina někdejších nadšených úpravců automobilů angažuje, je zakázková individuální výroba součástí z kompozitních materiálů.

Ovšem vozíky rozhodně nebyly důvodem k obnovení jedné z nejstarších evropských značek. Za finanční pomoci čtyř nejmenovaných Rusů, žijících v Německu, bylo hned v roce 2003 započato s vývojem, a to hned dvou výrobních řad. O dva roky později tak vznikl po 82 letech nový Russo-Balt, který tehdy v raném stádiu použil jen mírně upravené technické skupiny Porsche.

Impression jako první designově dotažený, provozuschopný koncept, se měl jako velké překvapení ukázat již v Ženevě, k tomu ale nakonec kvůli organizačním problémům nedošlo a značka účast na autosalonu odvolala. Tak tedy k této významné události dojde o víkendu 22.-23. dubna na letošním ročníku tradičního Concorso d´Eleganza Villa d´Este v italském Comu.

Extrémně proudnicové, 5,3 dlouhé a 1,8 m široké čtyřmístné kupé s rozvorem sahajícím ke třem metrům v elegantním retro stylu může někomu připomenout legendární Bugatti 41 Royale, ovšem nechybí mu nadprůměrná dávka originality. Vzniklo na mechanických skupinách Mercedes-Benz CL 65 AMG, z nějž si vypůjčilo podlahovou plošinu s poháněcím agregátem a podélnou ocelovou výztuhu.

Concorso d´Eleganza Villa d´Este 2006
ozdobí hned tři významné události – kromě Russo-Baltu si odbyde světovou premiéru i nové Ferrari 575 GTZ s karoserií od Zagata. Bez zajímavosti není ani fakt, že akce se koná přesně v den dvacátého výročí výbuchu černobylské elektrárny, což nenechali organizátoři bez povšimnutí. Kromě toho se letos chystá reprezentativní výstava slavných konceptů nových i starších, mezi kterými nebude chybět BMW Z4 Coupé Concept, MINI Concept Geneva, Rolls-Royce 101EX, Pininfarina Birdcage, Renault Altica, Aston Martin Rapide či Alfa Romeo 8C Spider.

Několik detailů pochází i od Porsche, vše ostatní je plodem vlastního vývoje. Stavělo se s použitím dílů z karbonového kompozitu, s jejichž výrobou pomohla specializovaná německá firma GERG se zkušenostmi s Formule 1 a zakázkové stavby prototypů. Dvanáctiválec o výkonu 555 koní udělí vozu odpovídající dynamiku, přesné hodnoty zatím výrobce neprozradil.

Infrastruktura nové značky je v plném budování – konstrukční a vývojové centrum v německém Adenau již najalo několik desítek plně zaměstnaných specialistů. Oficiální zastoupení bude kromě Moskvy také v Monaku a zatím v blíže neurčeném arabském státě. Samotná montáž by podle neověřených informací měla probíhat přímo na linkách firmy GERG v Mnichově.

Výroba každého z plánovaných 10-15 kusů potrvá 12 měsíců, ve kterých není zahrnuta konzultace se zákazníkem o detailní podobě budoucího klenotu. Výrobní kapacity postačí k současnému stavění tří Russo-Baltů, o jejichž konečném jménu není dosud rozhodnuto – slovo Impression bude i do budoucna náležet pouze konceptům.

Oficiální premiéra produkční verze se plánuje na sté výročí zahájení výroby v původní továrně, tedy na rok 2009, zatímco potenciální movití zájemci si budou moci osahat současný Impression již letos v létě. Za hlavní konkurenty si Russo-Balt bere značky kalibru Noble, Spyker či Lotus.

V budoucnosti se dočkáme, pokud půjdou věci podle představ generálního ředitele Ivana Šiškina, dalšího modelu – lehčího rychlého dvoumístného kupé třídy GT. Dalším cílem ambiciózní firmy je stavba speciálů pro vytrvalostní okruhové závody. Pokud se plánům bude dařit, máme se zanedlouho nač těšit. Kombinace pobaltské tvořivosti se špičkovou německou technikou by podle tvůrců mohla být klíčem k sejfům nejbohatších z bohatých individualistů.

 DALŠÍ FOTKY ...zde

***

Lotyšsko-ruská automobilka Russo-Balt
vznikla v roce 1907 v lotyšské Rize. Již za dva roky v ní postavili první automobil, až na ložiska, karburátor a magneto ryze domácího původu. Ruční výrobou následovaly další vozy včetně autobusů, pásových, nákladních a požárních aut, ale také sporťáků a luxusních pancéřovaných limuzín pro panovníky.

V roce 1918 se automobilka přesunula do Sankt-Petěrburgu, kde fungovala čtyři roky a nově se zaměřila na obrněné vozy pro armádu. V roce 1922 pak byla výroba přesunuta do moskevského závodu BTAT a o rok později značka zanikla.

Jeden ze dvou zachovalých původních Russo-Baltů – velký kabriolet z roku 1918 - si chrání jako nejvzácnější exponát moskevské polytechnické muzeum. Druhý – hasičský speciál s výsuvným žebříkem - se nachází v rižském muzeu.

Roku 1923 značka Russo-Balt zmizela ze světa na dlouhých 80 let. Za svou krátkou historii dosáhla významného úspěchu – ocenění za vytrvalost na Rallye Monte-Carlo v roce 1912. Počítadlo vyrobených původních Russo-Baltů se zastavilo na nízkém čísle 623.