Je málo automechaniků. Výroba elektrické Škody Citigo vázne, chybí baterie

  10:30
Tuzemský trh s novými osobními vozy by mohl letos kvůli dopadům epidemie covid-19 klesnout o dvacet procent na zhruba 200 tisíc aut. Pesimistický odhad hovoří o poklesu na 175 tisíc až 180 tisíc vozů. Uvedl to ředitel českého zastoupení Škody Auto Luboš Vlček. Prognózu Škoda upřesní v srpnu nebo v září.

Nejdůležitější model Škody je Octavia. Letos nová generace doplňuje nabídku dalších verzí, nejnovějším přírůstkem je trekkingově pojatý Scout. | foto: Škoda Auto

„Otázkou je, co máme za sebou. Patříme ovšem k premiantům v Evropě,“ komentuje průběh koronavirové pandemie v Česku Vlček.

Květnové a červnové bilance prodejů nových aut budou ovšem podle Vlčka zkreslené. Po opětovném rozjezdu výroby po odstávce totiž fabriky dohánějí zpoždění v produkci. Dnes se tedy v registru nově objevují vozy, které byly naobjednané už před pandemií a měly být vyrobené a dodané v uplynulých měsících. Přesná čísla ukazující aktuální stav trhu se tedy ukážou až poté, co se řetězec objednávek, výroby a dodávek stabilizuje, což bude ještě několik týdnů trvat.

Luboš Vlček, ředitel Škoda Auto Česká republika

Celosvětový trh se podle současných odhadů letos propadne o pětinu zhruba na 64 milionů aut (původní odhad byl 79,5 milionu aut). Příští rok by se měl zlepšit, nicméně prodeje nedosáhnou úrovně roku 2019. V Evropě by mohl být pokles mezi 20 a 25 procenty, více postižené budou země na jihu kontinentu a Velká Británie. Na úroveň roku 2019 se v případě nejlepší možné varianty vývoje celosvětový trh dostane v roce 2022, cituje z prognóz Vlček a zdůrazňuje, že celkový pokles trhu není zapříčiněný jen koronavirovou pandemií. Kromě tradičního prvku nezaměstnanosti, inflace a míry úrokových sazeb ještě v Česku ovlivňují chuť nakupovat ceny a směnný kurz koruny.

Za pět měsíců český trh klesl o 30,3 procenta na 74 258 vozů. „Škoda na českém trhu zaznamenala za pět měsíců pokles o 22 procent, a zvýšila tak tržní podíl na téměř 40 procent. Za celý letošní rok chceme mít víc než třetinu trhu,“ uvedl Vlček. Klíčové je podle něj samozřejmě rozjet flotilové prodeje, které v Česku tvoří 72,4 procenta trhu. Šéf českého zastoupení Škody si ovšem všímá, že mnohem lépe se aktuálně zotavuje trh u soukromé klientely. To lze vysvětlit tím, že tato část trhu je mnohem menší a vzhledem k tomu, že prodejci přistupují k slevám na již naskladněná auta ve snaze alespoň něco prodat, se právě nyní zákazníci dynamičtěji rozhodují ke koupi. Firmy naopak začínají se svými leasingovými společnosti často vyjednávat o prodloužení doby operativního leasingu a odložení obměny vozového parku.

Skutečný propad českého trhu bude podle Vlčka nižší, protože od loňského roku je nutné odečíst například reexporty nových vozů do zahraničí a krátkodobé leasingy, které tvořily asi patnáct až dvacet tisíc vozů a letos se téměř nevyskytují.

Český trh

Vlček odkryl zajímavou matematiku zákulisí českého trhu s vozy. V rekordním roce 2017 se v Česku prodalo přes 270 tisíc aut, rok nato to bylo přes 260 tisíc a loni o dalších deset tisíc míň. Ovšem v tomto objemu jsou vždy „schované“ právě i vozy, které ihned po prodeji zamířily do zahraničí. Tento objem postupně klesal až na dnešní předpokládanou „nulu“. Reálně se tak na český trh v uplynulých letech umístilo asi 220 až 225 tisíc aut. Stejně jako v zahraničí, také v Česku tvoří většinu trhu flotilové prodeje (do firem). V ČR je to aktuálně přes 70 procent trhu. Vzhledem k tomu, že Škoda má na tuzemském trhu dominantní postavení, drží asi 40procentní podíl (za prvních pět měsíců letoška 41,3 procenta), znamená to, že v loňském roce prodala asi 90 tisíc škodovek, z toho tedy soukromým (tzv. „retailovým“) zákazníkům přibližně 20 tisíc aut. Podle Vlčka asi polovinu z nich koupili zákazníci, kteří si nové auto kupují zřídkakdy, často poprvé a naposledy (pravděpodobně „na důchod“). 

Ostatní lze podle šéfa české značky označit za bohaté, kteří si pro novou škodu (nebo obecně auto) jdou pravidelně každých pět až osm let. To vlastně dobře popisuje realitu českého trhu: v desetimilionové zemi si nové auto koupí ročně přinejlepším 50 tisíc lidí, ovšem těch, kdo pro něj jdou opakovaně a platí „za své“ je z toho asi polovina. Samozřejmě jsou i ve flotilových prodejích schované vozy používané soukromě, typicky auta koupená „na IČO“ – druhé vozy v rodinách podnikatelů, vozy lékařů, advokátů apod. Ovšem je třeba dodat, že k nákupu zákazníky v těchto případech svádí často hlavně systém odpisů a daňových a dalších zvýhodnění. Kdyby je měli lidé platit ze svého rodinného rozpočtu a ne „na firmu“, nakupovali by pravděpodobně jinak.

Zlevňovat se nebude, právě naopak

Strukturu prodejů Škody prý koronavirus nezměnil. Automobilka tak neplánuje upravovat tuzemskou cenovou politiku a uvádět levnější, méně vybavené varianty (výjimkou je Octavie, která až v následujících týdnech dorazí v nejzákladnější verzi za 457 tisíc). „O auta do 250 tisíc nemají naši zákazníci v Česku zájem. I Fabie se prodávají hlavně ve vyšších výbavách s cenou nad tři sta tisíc,“ ilustruje Vlček.

Kvůli nákladům na vývoj nových vozů, které mají plnit stále přísnější emise, ceny nových aut navíc dále porostou. Škoda již ceny upravila. „Ceny nemohou jít dolů. Ten tlak na náklady je obrovský a navíc jsme v oboru s nízkou marží,“ dodal Vlček, podle kterého rostou především náklady na opatření v boji za snižování emisí. „Konvenční (spalovací – pozn. red.) motory zůstanou. Konvenční motor není na konci s potenciálem dalšího snižování emisí,“ myslí si Vlček a dodává, že značky koncernu VW netlačí na to, aby se snižovaly cíle na redukci emisí CO2 v Evropě. „Je to už rozjetý vlak, který nelze zastavit,“ komentuje.

Škoda se aktuálně na českém trhu intenzivněji zaměřila na online nabízení aut a také na program prodeje ojetin, ve kterém už podle Vlčka v uplynulém roce s 52 tisíci prodanými auty předstihla dlouholetého leadera AAA Auto. Česká zastoupení automobilek koordinovaně v rámci Svazu dovozu automobilů (SDA) nyní tlačí u státní správy na digitalizaci prodejního a servisního postupu, aby bylo mimo jiné jednodušší a rychlejší auto přihlásit a převádět v registru vozidel. „V tomto jsme například pozadu za Slovenskem,“ zmiňuje Vlček.

Nejsou lidi

Luboš Vlček zmiňuje výhled na velký problém v servisech zapříčiněný nedostatkem kvalifikovaných automechaniků. Klesá i počet živnostníků opravujících auta. S ohledem na to, že se v nadcházejícím období budou nová auta kupovat méně, se dá čekat, že majitelé budou udržovat ta stará. To znamená nárůst poptávky po servisních službách. Podle Vlčka Škoda v Česku očekává nárůst práce pro servisy o patnáct až dvacet procent v následujících dvou letech.

„Už dnes je čekací doba do servisu v případě mechanických prací v řádu dní a u klempířských prací až čtrnáct dní,“ uvádí Vlček. Infrastruktura v podobě vybavených moderních servisů existuje, ovšem „nejsou lidi“. „Některé servisy jedou na dvě směny,“ říká Vlček, podle kterého se i přes úzké propojení s učňovskými středisky nedaří zachytávat servisům čerstvé absoloventy v dostatečné míře.

Chybí baterie pro elekrické Citigo

Škodě se zatím daří téměř plnit plán snižování emisí CO2. V rámci vozů prodávaných v ČR jí patří druhá příčka. Pomáhá jí elektrické Citigo, hybridní Superb, vozy Karoq a Scala na CNG, které doplní v druhém pololetí i Octavia. Ta se navíc objeví také v hybridní verzi. Superb samotný například drží ve své kategorii nadpoloviční podíl na prodejích (společně s Volkswageny Passat a Arteon pak mají 75 procent trhu, 95 procent jejich prodejů tvoří nákupy firem). Fabia je na 48 procentech mezi malými vozy, Scala drží 54 procent, Kamiq 28 procent mezi malými SUV.

„U elektrického Citiga vázne výroba kvůli nedostatku trakčních baterií,“ přiznává Vlček. První sériově vyráběný elektromobil značky je pro letošek vyprodaný, Vlček očekává, že do konce roku nashromáždí za letošek v Česku přes dva tisíce objednávek, auta objednaná letos a vyráběná v bratislavské továrně VW tak budou dodávat určitě i v následujícím roce. Kvůli limitům výroby se tedy Škoda rozhodla model nabízet kromě Česka jen na dalších třech trzích. Plug-in hybridní Superb drží v Česku 16procentní podíl na prodejích této vlajkové lodi Škody. To je o procentní bod víc oproti odhadům. Díky tomu Škoda aktuálně dodržuje úroveň flotilových emisí naplánovanou pro český trh. Za celkové celoevropské emise CO2 se pak budou za letošní rok počítat pokuty stanovené evropskou unií. U Octavie, která dorazí koncem roku v hybridní verzi, je pro Česko plán 5 procent podílu na prodejích modelu.

  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...