Bláznivý bio designér Colani zemřel, tvůrci sci-fi kamionů bylo 91 let

  14:30aktualizováno  16:21
Setkat se s mužem s mohutným knírem v bílém roláku byl vždy zážitek. Hřímavě mluvil tak, že se mu nedalo odporovat. Známý německý průmyslový designér Luigi Colani zemřel. Jeho organický design je známý po celém světě, jeho podpis nese i několik aut a hlavně známých futuristických tahačů.

Colaniho čínská přítelkyně Ja-čen Ča potvrdila úmrtí slavného designéra agentuře DPA. Designér, původním jménem Lutz Colani, zemřel v 91 letech v Karlsruhe po těžké nemoci.

Colaniho designy, které zahrnovaly automobily, nábytek, brýle, televizory, fotoaparáty a oblečení, byly známé svými kulatými organickými tvary. Byl průkopníkem takzvaného bio designu.

Jeho kariéra trvala několik desetiletí a pokrývala celý svět. Působil v Německu, Itálii, Mexiku, Spojených státech, Rusku i Číně nebo Japonsku, kde byl velmi respektován. „Slovo „světový“ zároveň může zastupovat národnost. Obojí je totiž u Luigiho Colaniho velmi obtížné stanovit,“ komentuje Jiří Hulák, vedoucí oddělení průmyslového designu Národního technického muzea

První Colaniho kamion

Designér narozený v Německu polské matce a švýcarskému otci byl designérem „staré školy“, jeho práce nebyly jen uměleckým vyjádřením autora, ale měly technický základ díky studiu aerodynamiky.

„Podle vlastních slov působil vždy tam, kde cítil největší technický, technologický a průmyslový potenciál: v sedmdesátých letech v Německu, v osmdesátých letech v Japonsku, po roce 2000 v Číně,“ upozorňuje Hulák.

Luigi Colani byl nejen činný téměř po celém světě, ale lze říci, že celý svět takřka rozdělil na dva tábory – své nadšené stoupence a zapřisáhlé odpůrce,“ komentuje odborník na průmyslový design. „Zřejmě proto jeho jméno chybí v některých publikacích z dějin designu. Navzdory svému poněkud kontroverznímu dílu má však ve světových dějinách tohoto oboru pevné a nezadatelné místo. Přinejmenším díky průkopnickým projektům z padesátých a šedesátých let i vizionářským projektům z dalších dvou desetiletí,“ popisuje Jiří Hulák a vyzdvihuje léta sedmdesátá: „Colani neslevil ze svých zásad navzdory všeobecnému odklonu od oblých tvarů, a přitom ještě dokázal udržet tvarovou i proporční čistotu.“

„Ergonomie, aerodynamika – to byly v Colaniho designérské tvorbě důsledně aplikované obory, které jsou v současné často především konceptuální tvorbě mnohdy opomíjené,“ myslí si Jiří Hulák.

„V letech osmdesátých, kdy jeho tvorba už začala směřovat k určité manýře, pak kromě desítek dalších projektů z oblasti tvarového řešení dopravních prostředků i dalších výrobků přišel bez nadsázky s revolučním pojetím těla fotografického přístroje, který doslova po desítkách let změnil nazírání na design i ergonomii tohoto typu techniky,“ vysvětluje Hulák.

„Colaniho design fotoaparátu Canon T90 byl jedním z jeho největších úspěchů a silně ovlivnil vzhled výrobků této japonské značky,“ napsala agentura DPA.

Sám Colani uváděl, že vytvořil přes čtyři tisíce návrhů různých výrobků, od kostýmků letušek švýcarských aerolinií po tahač. „Recept na perfektní design? Devadesát procent příroda a deset procent Colani,“ říkal s odzbrojující jistotou.

Colani se dal na design ještě v době, kdy samotné povolání designéra ani pořádně neexistovalo. Po druhé světové válce studoval sochařství na berlínské univerzitě, brzy ale odjel do Paříže, aby na Sorbonně vystudoval aerodynamiku. Právě to je základ jeho vášně pro organické, tekutinám (vzduchu i vodě) podobné tvary.

Svůj milovaný oblý bio design dával všemu, co se namanulo, od propisek po tankery. „Biodesign je přirozená věc a proto je dobře slučitelný s mozkem člověka,“ říkal.

Práce Luigi Colaniho
Práce Luigi Colaniho
Colani GT Spider

Colani miloval život a ženy. Jeho slavné katalogy byly plné vnadných krásek. „Radši udělám sochu nahé ženy než vysokorychlostní vlak,“ říkal tehdy jedenaosmdesátiletý neskutečně vitální muž hromovým hlasem, když před deseti lety poskytl pro iDNES.cz exkluzivní rozhovor (čtěte zde).

Bouchal do stolu, v zubech na dva palce tlustý doutník a vykřikoval „mamma mia!“, i když podle vlastních slov mluvil italsky velmi špatně.

Colaniho auta

V roce 1953 vedl oddělení nových materiálů americké společnosti McDonnell-Douglas. První koncept automobilu představil na ženevském autosalonu v roce 1954.

„Dnes je to styling, ale není to nic převratného,“ říkal o moderní automobilové produkci v roce 2009.

„Moje první přednáška o designu dopravních prostředků v Číně byla o Hansi Ledwinkovi,“ hřímal tehdy na tiskové konferenci v Praze. „Vy Češi víte, kdo to byl Hans Ledwinka (technický ředitel automobilky Tatra v letech 1905–1945 a inspirátor Porscheho při návrhu legendárního VW Brouk – pozn. red.). Byl to tvůrce prvního proudnicového auta. Porsche je nic oproti Ledwinkovi. Musíte mít víc odvahy v České republice. Musíte pochopit, že máte co říci v Evropě. Udělejte to!“ vysvětlil.

Maloval také osobní auta. Jedno z nejznámějších je Ferrari Testa d’Oro. Ale pouze jediné se dočkalo sériové výroby: Colani GT Spider. Dvoumístný roadster je v několika exemplářích schovaný i v českých garážích.

Velký úspěch sklidil už úplně první jeho návrh: sporťák, vycházející z techniky Alfy Romeo Giulietta, který zajel jako první legendární Severní smyčku Nürburgringu pod deset minut.

V roce 1981 představil Colani futuristický koncept postavený na základech legendárního Citroënu 2CV – známé „kachny“. Černý speciál byl zajímavý hlavně rekordně nízkou spotřebou paliva: 1,7 litru na 100 kilometrů.

  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč
2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč

Zúčastněte se volby jména roku 2024 a správně odpovězte na soutěžní otázku.

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...