Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Lunární kaktus: v jednoduchosti je síla

  12:30aktualizováno  12:30
Na frankfurtském stánku Citroënu nebudou vaše pohledy klouzat jen po ladných křivkách studie kabrioletu C5-Airscape a vnadných tvarech modelek. Oči zachytí také bodlinatý kaktus. Tedy: C-Cactus jménem a přerostlá hračka vizáží.

Citroën C-Cactus | foto: Citroën

Excentrická studie s neméně nekonvenčním jménem má 4,2 metru délky. Široký je C-Cactus 1,8 a vysoký 1,49 metru, má rozvor 2800 milimetrů a váží 1109 kilo.

Pětidvé=řové cosi na pomezí hatchbacku, velkoprostorové miniatury, nedorostlého SUVčka a auta pro prozkoumávání měsíce prezentuje také nové materiály, ze kterých by automobilky také jednou mohly stavět své modely. Odveze 500-1000 litrů, v závislosti na tom, kolik pojede pasažérů.

Nad všechno je postavena hmotnost, tedy její minimalizace. Právě takhle se má prý postupovat při navrhování nástupce legendární kachny - Citroën 2CV revival se připravuje na rok 2009, říká se.

Všechno na cactusu je kulaté, oblé, zakřivené...zkrátka úplně jiné než pravidelné, uhlazené, rafinované, jak to známe z nejmodernějších citroënů.

Ani skleněná střecha Citroënu C-Cactus nemá pravidelný tvar, jak se na autosalonovou specialitku sluší, pouští světlo dovnitř co největší prosklená plocha. Kola mají opět autosalonově obligátních 21 palců v průměru.

Cílem vývojářů ovšem nebylo jen ukázat s jakými hračkami by si chtěli hrát jako velcí. Cactus má předvést, jak vyrobit a provozovat ekologicky přívětivý vůz. Interiér je tak složený z pouhých dvouset kusů, když rozeberete svoje auto, bude jich tam asi dvakrát tolik. Například sedadla jsou složená jen ze dvou dílů.

Materiály se vybíraly s ohledem na to, jestli je bude možné následně zrecyklovat, třeba plech na dveře není lakován, je pouze ošetřen proti korozi a potažený vlnou. Hodně dílů je vyrobeno z korku a dubové kůry.

Jednoduchost vyznává i exteriér, například díl který tvoří čelní masku, je použitý i na zádi. Dveře jsou složeny jen ze dvou dílů, normální auto jich má kolem dvanácti. Když je v autě klimatizace, není důvod otevírat okna, řekli si vývojáři a mechanismus jejich spouštění rovnou vypustili úplně.

Studie je postavená na základech Citroënu C4. Do interiéru si z něj kaktus vypůjčil i výměnný parfém, který šíří klimatizace a některá elektronická udělátka usnadňující řízení (tempomat, omezovač rychlosti, elektronická parkovací brzda). Jejich ovladače se shlukly do moderního sousoší trůnícího na místě, kde mají obyčejná auta středový panel, zbytek je poblíž a na volantu. Palubní systémy (klimatizace, audio, palubní počítač...) se ovládají přes dotykový displej.

Minimalistický vnitřek francouzského kaktusu je z recyklovaných materiálů. Pod kapotou přede hybridní soustrojí, spojující malý turbodiesel a elektromotor. Sedmdesátikoňový motor vystačí na sto kilometrů se 2,9 litry nafty a vypustí jen 78 gramů CO2 na kilometr. Elektromotor dodá dalších 30 koní. Speciální pneumatiky 205/45 R21 spoří naftu díky nízkému valivému odporu. C-Cactus se rozjede maximálně na stopadesátku a ve městě může jezdit jen na elektřinu.

Pokud bude takhle vypadat C3 Streetlounge, neboli chystaný malý velkoprostorový citroën, máme se na co těšit.

Citroën C-CactusCitroën C-CactusCitroën C-Cactus



Citroën C-CactusCitroën C-CactusCitroën C-Cactus



Citroën C-CactusCitroën C-CactusCitroën C-Cactus



Citroën C-CactusCitroën C-CactusCitroën C-Cactus



Citroën C-Cactus


Autor:




Nejčtenější

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Další z rubriky

Autosalon Frankfurt 2017
Subaru Impreza se vrací do Evropy, opět jako hatchback

Nová platforma, nové motory, důkladně zmodernizovaný design, ale samozřejmě také pohon všech kol. K tomu sériově dodávaná převodovka CVT. To je nová Impreza,...  celý článek

Jaguar E-Pace
E-Pace je nejmenší jaguar pro masy. Zas to zkouší s pohonem předních kol

Tradiční britská značka se mění. Většinu její nabídky sice stále tvoří sportovní sedany, ale v počtu prodaných aut brzy získají převahu SUV. Stačit bude, když...  celý článek

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.