Excentrická studie s neméně nekonvenčním jménem má 4,2 metru délky. Široký je C-Cactus 1,8 a vysoký 1,49 metru, má rozvor 2800 milimetrů a váží 1109 kilo.
Pětidvé=řové cosi na pomezí hatchbacku, velkoprostorové miniatury, nedorostlého SUVčka a auta pro prozkoumávání měsíce prezentuje také nové materiály, ze kterých by automobilky také jednou mohly stavět své modely. Odveze 500-1000 litrů, v závislosti na tom, kolik pojede pasažérů.
Nad všechno je postavena hmotnost, tedy její minimalizace. Právě takhle se má prý postupovat při navrhování nástupce legendární kachny - Citroën 2CV revival se připravuje na rok 2009, říká se.
Všechno na cactusu je kulaté, oblé, zakřivené...zkrátka úplně jiné než pravidelné, uhlazené, rafinované, jak to známe z nejmodernějších citroënů.
Ani skleněná střecha Citroënu C-Cactus nemá pravidelný tvar, jak se na autosalonovou specialitku sluší, pouští světlo dovnitř co největší prosklená plocha. Kola mají opět autosalonově obligátních 21 palců v průměru.
Cílem vývojářů ovšem nebylo jen ukázat s jakými hračkami by si chtěli hrát jako velcí. Cactus má předvést, jak vyrobit a provozovat ekologicky přívětivý vůz. Interiér je tak složený z pouhých dvouset kusů, když rozeberete svoje auto, bude jich tam asi dvakrát tolik. Například sedadla jsou složená jen ze dvou dílů.
Materiály se vybíraly s ohledem na to, jestli je bude možné následně zrecyklovat, třeba plech na dveře není lakován, je pouze ošetřen proti korozi a potažený vlnou. Hodně dílů je vyrobeno z korku a dubové kůry.
Jednoduchost vyznává i exteriér, například díl který tvoří čelní masku, je použitý i na zádi. Dveře jsou složeny jen ze dvou dílů, normální auto jich má kolem dvanácti. Když je v autě klimatizace, není důvod otevírat okna, řekli si vývojáři a mechanismus jejich spouštění rovnou vypustili úplně.
Studie je postavená na základech Citroënu C4. Do interiéru si z něj kaktus vypůjčil i výměnný parfém, který šíří klimatizace a některá elektronická udělátka usnadňující řízení (tempomat, omezovač rychlosti, elektronická parkovací brzda). Jejich ovladače se shlukly do moderního sousoší trůnícího na místě, kde mají obyčejná auta středový panel, zbytek je poblíž a na volantu. Palubní systémy (klimatizace, audio, palubní počítač...) se ovládají přes dotykový displej.
Minimalistický vnitřek francouzského kaktusu je z recyklovaných materiálů. Pod kapotou přede hybridní soustrojí, spojující malý turbodiesel a elektromotor. Sedmdesátikoňový motor vystačí na sto kilometrů se 2,9 litry nafty a vypustí jen 78 gramů CO2 na kilometr. Elektromotor dodá dalších 30 koní. Speciální pneumatiky 205/45 R21 spoří naftu díky nízkému valivému odporu. C-Cactus se rozjede maximálně na stopadesátku a ve městě může jezdit jen na elektřinu.
Pokud bude takhle vypadat C3 Streetlounge, neboli chystaný malý velkoprostorový citroën, máme se na co těšit.