Lunární kaktus: v jednoduchosti je síla

  12:30
Na frankfurtském stánku Citroënu nebudou vaše pohledy klouzat jen po ladných křivkách studie kabrioletu C5-Airscape a vnadných tvarech modelek. Oči zachytí také bodlinatý kaktus. Tedy: C-Cactus jménem a přerostlá hračka vizáží.

Citroën C-Cactus | foto: Citroën

Excentrická studie s neméně nekonvenčním jménem má 4,2 metru délky. Široký je C-Cactus 1,8 a vysoký 1,49 metru, má rozvor 2800 milimetrů a váží 1109 kilo.

Pětidvé=řové cosi na pomezí hatchbacku, velkoprostorové miniatury, nedorostlého SUVčka a auta pro prozkoumávání měsíce prezentuje také nové materiály, ze kterých by automobilky také jednou mohly stavět své modely. Odveze 500-1000 litrů, v závislosti na tom, kolik pojede pasažérů.

Nad všechno je postavena hmotnost, tedy její minimalizace. Právě takhle se má prý postupovat při navrhování nástupce legendární kachny - Citroën 2CV revival se připravuje na rok 2009, říká se.

Všechno na cactusu je kulaté, oblé, zakřivené...zkrátka úplně jiné než pravidelné, uhlazené, rafinované, jak to známe z nejmodernějších citroënů.

Ani skleněná střecha Citroënu C-Cactus nemá pravidelný tvar, jak se na autosalonovou specialitku sluší, pouští světlo dovnitř co největší prosklená plocha. Kola mají opět autosalonově obligátních 21 palců v průměru.

Cílem vývojářů ovšem nebylo jen ukázat s jakými hračkami by si chtěli hrát jako velcí. Cactus má předvést, jak vyrobit a provozovat ekologicky přívětivý vůz. Interiér je tak složený z pouhých dvouset kusů, když rozeberete svoje auto, bude jich tam asi dvakrát tolik. Například sedadla jsou složená jen ze dvou dílů.

Materiály se vybíraly s ohledem na to, jestli je bude možné následně zrecyklovat, třeba plech na dveře není lakován, je pouze ošetřen proti korozi a potažený vlnou. Hodně dílů je vyrobeno z korku a dubové kůry.

Jednoduchost vyznává i exteriér, například díl který tvoří čelní masku, je použitý i na zádi. Dveře jsou složeny jen ze dvou dílů, normální auto jich má kolem dvanácti. Když je v autě klimatizace, není důvod otevírat okna, řekli si vývojáři a mechanismus jejich spouštění rovnou vypustili úplně.

Studie je postavená na základech Citroënu C4. Do interiéru si z něj kaktus vypůjčil i výměnný parfém, který šíří klimatizace a některá elektronická udělátka usnadňující řízení (tempomat, omezovač rychlosti, elektronická parkovací brzda). Jejich ovladače se shlukly do moderního sousoší trůnícího na místě, kde mají obyčejná auta středový panel, zbytek je poblíž a na volantu. Palubní systémy (klimatizace, audio, palubní počítač...) se ovládají přes dotykový displej.

Minimalistický vnitřek francouzského kaktusu je z recyklovaných materiálů. Pod kapotou přede hybridní soustrojí, spojující malý turbodiesel a elektromotor. Sedmdesátikoňový motor vystačí na sto kilometrů se 2,9 litry nafty a vypustí jen 78 gramů CO2 na kilometr. Elektromotor dodá dalších 30 koní. Speciální pneumatiky 205/45 R21 spoří naftu díky nízkému valivému odporu. C-Cactus se rozjede maximálně na stopadesátku a ve městě může jezdit jen na elektřinu.

Pokud bude takhle vypadat C3 Streetlounge, neboli chystaný malý velkoprostorový citroën, máme se na co těšit.

Citroën C-CactusCitroën C-CactusCitroën C-Cactus



Citroën C-CactusCitroën C-CactusCitroën C-Cactus



Citroën C-CactusCitroën C-CactusCitroën C-Cactus



Citroën C-CactusCitroën C-CactusCitroën C-Cactus



Citroën C-Cactus


Autor:
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední

21. března 2024

Dnešní Škoda se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí...

Diář petrolheada: Do Mostu za klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

28. března 2024

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...