Conquest Evade | foto: Conquest

Nejextrémnější SUV: lotyšská raketa a kanadský obrněnec

  • 18
Super drahá SUV zažívají v poslední době boom, do této třídy se chystají vstoupit třeba Lamborghini nebo Bentley. Pro náročné zákazníky jsou ale určeny i vozy z jinak dost neautomobilových zemí, z Kanady a Lotyšska.

Extrémní lotyšský výrobce Dartz před nedávnem zveřejnil informace o svém chystaném SUV nazvaném Nagel Dakkar. Nová kreace má svými výkony i cenovkou doslova zahanbit připravované Lamborghini Urus.

Pod kapotou agresivně střiženého teréňáku se má nacházet nadvakrát přeplňovaný vidlicový osmiválec od AMG s výkonem 650 koní spojený s dvouspojkovou sedmistupňovou převodovkou. Maximální rychlost takového auta bude elektronicky omezena na 250 km/h. Raketovou akceleraci by měla zajistit i relativně nízká hmotnost auta, které bude možno dosáhnout díky speciální konstrukci.

Dartz Nagel Dakkar

Jejím základem se stane trubkový rám navržený rallyovými experty Sächsische Automobil Manufaktur. Karoserie by pak měla být vyrobena z kevlarových vláken, což pomůže udržet hmotnost velkého SUV na nízké úrovni. Na rallyové kořeny odkazuje i samotný název auta, ten totiž vzdává hold ruskému závodníkovi Andreji Nagelovi, který v roce 1912 vyhrál Rally Monte Carlo na voze lotyšské automobilky Russo-Balt.

Nagel Dakkar se bude vyrábět ve dvou provedeních, s dvojicí nebo čtveřicí dveří. Kratší dvoudveřová varianta má být dlouhá 4 620 mm, delší čtyřdveřová pak 4 920 mm. Překvapí hodně dlouhý rozvor 2 910 nebo 3 210 mm dle provedení.

Dartz se specializuje na obří pancéřovaná SUV a Nagel Dakkar by měl být v podstatě jedním z jeho nejcivilnějších produktů. S cenou, která se má v základu pohybovat na úrovni 250–300 000 eur jistě půjde o jedno z vůbec nejdražších luxusních SUV. Firma počítá, že příští rok prodá 10 kusů, dvacet by jich mělo k zákazníkům putovat v roce 2014 a v následujících letech by  měla výrobní kapacita dosáhnout 40 automobilů ročně. Nagel Dakkar tak bude určitě vzácnější než chystané terénní lamborghini.

Conquest Evade

Podobný záběr jako Dartz má i kanadská společnost Conquest a i ta teď zařadí do své modelové řady po bok pancéřovaných monster svůj nejcivilnější kousek. Na rozdíl od dakkaru, který bude mít zcela novou konstrukci i design, ale kanadská novinka s názvem Evade svůj původ v civilním tanku nezapře.

Auto stojí na podvozku malého náklaďáku Ford F-550 Super Duty a panely karoserie by měly být z hliníku. Díky tomu by mělo být auto výrazně lehčí než obrněný model Knight XV, konkrétní číslo ale výrobce zatím nezveřejnil.

Jisté je, že v obřím SUV bude spousta místa, v zadní části jsou celkem čtyři sedadla v konferenčním uspořádání, dvě jsou tedy zády ke směru jízdy. Samozřejmostí je pohon všech kol, vzduchové odpružení na zadní nápravě nebo přední a zadní kamera pro noční vidění. Zákazníci si budou moci vybrat vznětový nebo zážehový motor, na konkrétní čísla je opět výrobce skoupý.

Zato cena, ta je známá již nyní. Za 579 000 dolarů, tedy v přepočtu téměř 12 milionů korun, bude Conquest Evade jen o 50 000 dolarů levnější než jeho obrněný sourozenec.