Crashtest s lyžemi v autě

Crashtest s lyžemi v autě | foto: ADAC

Lyže jsou vražední spolucestující. Uložte je raději do „rakve“

  • 114
Při nárazu v padesátikilometrové rychlosti se ostré hrany lyží promění ve vražedného spolujezdce a lyžáky ohrožují posádku vahou dospělého muže. Všechna velká zavazadla je nejlépe připoutat, lyžím bude lépe ve střešním boxu.

Jak nebezpečný může být výlet na lyže, ukazuje crashtest evropských autoklubů. Komisaři sklopili zadní sedadla a do zvětšeného kufru testovaného auta naskládali dva páry lyží, lyžáky, hůlky, sáňky, dva batůžky a mezi řidiče a spolujezdce ještě termosku s horkým čajem. Kombíkový Volkswagen Golf pak na speciálních sáňkách rozjeli na padesátikilometrovou rychlost a prudce zastavili. Nasimulovali tak zpomalení při nehodě.

Lyže letí kolem hlav figurín, saně se zastavují o záda řidiče, horká voda z termosky opaří posádku, batoh se zastavuje o čelní okno a lyžáky naráží velkou rychlostí do opěradel předních sedadel.

"Už při nárazu v rychlosti 50 km/h se boty vážící dva a půl kilogramu mění na střelu o váze 75 kilogramů," popisuje Max Lang, šéftechnik rakouského autoklubu ÖAMTC.

Pak provedli technici další crashtest. Tentokrát zavazadla upevňují, lyže, hůlky a saně kurtují k podlaze auta popruhy. Opěradlo zadního sedadla nesklápějí, aby zabránili sáňkám v pohybu a pod ně zaklíní batohy. Lyžáky ukládají na podlahu k zadním sedadlům a termosku zasunují do jedné z bot. Auto opět rozjedou proti překážce, v tomto případě ale lyžařské "nádobíčko" zůstává bezpečně na svém místě.

Evropské autokluby na základě crashtestů lyžařům doporučují, aby lyže vozili nejlépe ve střešním boxu nebo na zahrádce. Když už nechcete nebo nemůžete vézt náklad na střeše, je nutné ho v interiéru auta dobře upevnit.

Test střešních boxů

V dalším testu ovšem technici evropských autoklubů Rakouska, Německa a Švýcarska zjistili, že vybrat dobrý střešní box není rozhodně jednoduché. Zkoušku podstoupilo osm boxů různých značek a v jednom případě skončil náklad po simulované nehodě téměř na silnici, protože ho zajišťují slabé popruhy.

Crashtest střešního boxu Mont Blanc Vista 380

Naložená "rakev" musí na střeše pevně sedět a při nárazu se nesmí stát, aby například ostré lyže prorazily stěnu. Důležité samozřejmě také je, aby byl box lehký, snadno se upevňoval na střechu, měl odolné zámky a jednoduché zavírání a otvírání. Jejich největší slabinou je způsob upevnění nákladu, popruhy v některých případech při simulované nehodě praskaly a náklad nechtěně "vystoupil" z boxu. Testy zkoumaly také jejich odolnost při jízdě v dešti.

Vítězem testu je "rakev" Thule Pacific 600, na druhém místě skončila Kamei Delphin 340 K. Propadl výrobek Montblanc Vista 380, který neuspěl v nárazovém testu v třicetikilometrové rychlosti: popruhy praskly a lyže prorazily čelní část boxu.

Test střešních boxů ADACTest střešních boxů ADAC

V losím testu, ve kterém se auto vyhýbá v devadesátikilometrové rychlosti překážce, propadly Atera Carver a Thule Ranger, které se na střešním nosiči posunuly. V "deštovém testu" neuspěly Mont Blanc Vista, Neumann Whale a Thule Ranger, náklad v nich zmokl. Nejlepší ochranu před vodou nabídnou Kamei Delphin, Atera Carver a Thule Pacific. Nejodolnější zámky používají na střešní boxy Neumann, Hapro a MontBlanc. Hodnotícím komisařům se naopak nezamlouval malý visací zámek na "střešním pytli" Thule Ranger.

Testu střešních boxů autoklubu ADAC
konstrukce manipulace jízdní zkoušky crash test celkové hodnocení
Podíl na výsledku 30 % 45 % 15 % 10 % 100 %
Thule Pacific 600 1,7 1,9 1,3 3,0 1,9
Kamei Delphin340K 2,1 2,2 1,0 3,0 2,1
Atera Carver II 440 1,8 2,3 2,7 3,0 2,3
ATU Jetbag 450 2,4 2,4 1,0 3,5 2,3
Neumann Whale 2,7 2,6 1,0 3,5 2,5
Hapro Roady 450 2,4 3,2 1,0 3,5 2,7
Thule Ranger 500 (1) 3,5 2,7 1,7 1,5 2,7
Mont Blanc Vista 380 (2) 2,8 2,4 1,0 4,0 3,6

1) snížení známky v celkovém hodnocení kvůli průniku vody dovnitř schránky, 2) snížení známky v celkovém hodnocení kvůli problémům v crash testu.
Známky v hodnocení: 1-1,5 velmi dobrý; 1,51-2,50 dobrý; 2,51-3,50 uspokojivý; 3,51-4,50 dostatečný, 4,51-5 nedostatečný.