Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Při balení auta na hory myslete. Za špatně uchycené lyže hrozí pokuta

aktualizováno 
Zimní dovolená klade na auto výrazně větší prostorové nároky než letní koupačka u moře. Vezete s sebou větší kufry plné rozměrnějšího zimního oblečení, lyže, lyžáky, helmy nebo sáňky. Ale jakmile dostanete na zledovatělé silnici smyk, vytváří podobný náklad nebezpečí, které často podceňujeme.

Neupevněné věci totiž při nárazu letí nekontrolovatelně vpřed a kvůli přetížení přibírají na váze. Klidně až padesátkrát. Taková termoska, která se volně povalovala na zadním sedadle, letí při čelní srážce v padesátikilometrové rychlosti kupředu a je to rána, jako by měla metrák. Desetikilový kufr narazí do sedadla hmotností krávy.

„Musíme mít na paměti, že lyžařská bota váží 1,5 až 2 kilogramy, takže ve chvíli, kdy budeme jen prudce brzdit, poletí špatně uložená bota na vrchu zavazadlového prostoru dopředu směrem na naše hlavy. Při nárazu v rychlosti pouhých 30 km/h pak taková bota vážící 1,9 kg udeří vahou 16 kilogramů, a při 50 km/h to už bude vahou přes 26 kg,“ varuje šéf Besipu Martin Farář.

Správné uchycení nákladu podle ADACu

Správné uchycení nákladu podle ADACu

Nejde však jen o hmotnost, nebezpečné umí být i sportovní náčiní s ostrými hranami. Neupevněné lyže umí při bouračce téměř prorazit nebo výrazně zdeformovat polstrování sedadla a způsobit těžká poranění v oblasti beder. Základní pravidlo tedy zní: zavazadla zajistit proti posunu a s lyžemi šup do střešního boxu.

Německý automotoklub ADAC demonstroval číhající nebezpečí při dvojici crashtestů. Ve „špatném“ případě došlo dokonce k tomu, že neupevněný náklad proletěl při nárazu v rychlosti 50 km/h celým autem a zranil řidiče i spolucestující tak, že by jim šlo o život. Dobře upevněný náklad (lyže, snowboard, kufry a lyžáky opřené pevně o sedadlo spolujezdce) naopak zůstal na svém místě. A nikdo z posádky nebyl zraněn.

Crashtest vozu s lyžařskou výbavou

Hrozí pokuta

„V případě, že lyže přepravujeme v autě, bychom je vždy měli připoutat řemínky nebo páskami ke konstrukci vozidla. V řadě automobilů najdeme uchycovací oka na podlaze nebo v zavazadlovém prostoru,“ radí Besip. Lyžáky uložte ideálně na dno kufru a co nejblíže zadním opěradlům sedadel.

V Rakousku a Francii hrozí za nedbale uchycený náklad pokuta. Rakouští policisté považují zimní výbavu, jako jsou lyže nebo lyžáky, za náklad a ten musí být zabezpečen tak, aby neohrozil posádku. Pokud bude tedy náklad na zimní lyžovačku policistovi připadat špatně uchycený, může podle ÚAMK udělit pokutu až do výše 500 eur (zhruba 13 tisíc korun). Ideální je vozit lyže na střeše v boxu. Pokud je takto vozit nechcete, je třeba mít je v kabině vozu ve vaku a připoutané. A pozor, týká se to i lyžařských bot.

Pokuty za to hrozí i v Česku. „Pokud řidič převáží ve vozidle lyže, musí je mít umístěné tak, aby neohrožovaly a neomezovaly řidiče a další pasažéry. V opačném případě se dopouští přestupku,“ řekla pro rádio Impuls policejní mluvčí Kateřina Bémová. Pokuta je až dva tisíce korun.

Na základě simulací a crashtestů ADAC vznikla následující doporučení:

  • Těžké předměty patří v zavazadlovém prostoru dolů a pokud možno přímo za zadní opěradlo. To sklápějte jen v případě, kdy je to opravdu nutné.
  • Nahoru patří jen lehké věci.
  • Pokud se vám vše nevejde pod roletku, oddělte kufr od prostoru pro posádku pomocí sítě nebo mříže.
  • Dávejte pozor na neupevněné sportovní náčiní v autě. Lyže a snowboard bude nejlepší schovat do střešního boxu. Pokud ho nemáte, určitě je uvnitř dostatečně dobře upevněte pomocí popruhů.
  • V autě nepoužívejte skleněné lahve. Při nárazu je z nich rázem oblak nebezpečných střepů. A plastové lahve nezapomínejte také dobře upevnit, např. do schránky ve dveřích. Při nárazu totiž 1,5l PETka s vodou váží stejně jako pytel brambor.
  • Pokud je to možné, zakryjte celý náklad dekou a napříč ho upevněte pomocí stahovacích pásů (kurtů). Hodí se k tomu oka v podlaze zavazadlového prostoru.
Autoři: ,



Nejčtenější

Autům i automobilkám zbývá posledních pár let, věští významný manažer

Bob Lutz

Bob Lutz, jeden z nejvýznamnějších manažerů ve světě automobilů, věstí konec autům i samotným automobilkám. Během 15 až...

Hon na pevné částice pokračuje. Brzdy dostanou vysavače

Brzdový systém Tallano

Bojovníci proti škodlivým pevným částicím mají nového nepřítele – brzdy. Podle vědeckých prací se totiž z brzdového...



Sudá, či lichá? Praha při smogu omezí vjezd podle registrační značky

Smog v Praze. Auta na pražské magistrále (20.1.2017)

Magistrát připravil návrh opatření, kterými chce omezit v Praze dopravu v době zhoršené kvality ovzduší. Při...

Škoda bude v Mladé Boleslavi vyrábět auta s čistě elektrickým pohonem

(Ilustrační snímek)

V Česku se budou vyrábět elektromobily i klíčové součástky k bateriím. Škoda Auto v pátek potvrdila, že její první...

Tesla představila elektrický tahač Semi a nový sporťák Roadster

Tesla Semi

Prototyp elektrického tahače Tesla Semi a nový sportovní Roadster představil v noci na dnešek americký výrobce...



Další z rubriky

Letní pneumatiky skladujte při stálé teplotě, jinak je zničíte

Continental WinterCont. TS850

Většina dospělých vnímá listopad jako „měsíc přezouvání“. Začínáte panikařit, protože jste si právě uvědomili, že vaše...

Přezout, svítit a více se soustředit, radí řidičům dopravní expert

Odborník na silniční bezpečnost Roman Budský hostem diskusního pořadu iDNES.cz...

Jak připravit auto na zimu a na co si dát pozor při cestě na lyžovačku, radil v diskuzním pořadu Rozstřel na iDNES.cz...

Sůl umí sežrat i nové auto. Postřik za pár tisíc podvozek ochrání

Ošetření podvozku je hodně špinavá a ne zrovna příjemná práce.

Zdálo se, že moru v podobě rzi se automobilky zbavily. Ale auta reznou stále, jen to není tolik vidět. Největším...



Najdete na iDNES.cz